В Україні з липня можуть знову зрости ціни на пальне.
Воно подорожчає, якщо парламент підтримає урядовий законопроєкт про збільшення акцизу на нафтопродукти, пише Економічна правда.
За словами експертів, в умовах величезного дефіциту державного бюджету та зростання потреб у фінансуванні оборони країни цей документ депутати неодмінно ухвалять.
Кабмін наприкінці березня ухвалив проєкт закону, яким пропонується поетапне підвищення акцизів на всі види пального. Їхнє зростання планують розтягнути в часі, воно відбуватиметься п'ятьма етапами: перший - у липні 2024 року, останній - у 2028 році.
Згідно з пропозиціями уряду, у 2024 році акциз з кожної тисячі літрів бензину повинен подорожчати на €29,1, дизпального - на €38,1, скрапленого газу - на €3,6. Після цього заплановані ще чотири етапи підвищення, кожен з яких - приблизно на аналогічні суми.
Урядовці кажуть, що це один з необхідних кроків на шляху до членства в Європейському Союзі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ексдепутат пояснив, як зробити ціни на паливо більш справедливими
"Перегляд акцизів обумовлено необхідністю наближення національного законодавства до законодавства Євросоюзу, що актуально з огляду на отримання Україною статусу країни-кандидата на членство в ЄС", - пояснюють у Мінфіні.
Ще однією причиною називають необхідність наповнення держбюджету.
"Усе відбувається під егідою євроінтеграції, але так чи інакше впирається в гроші. Це логічно, тому що податки - це гроші, гроші - це зброя, зброя - це оборона", - каже засновник транспортної групи компаній і мережі АЗС "Прайм" Дмитро Леушкін.
За розрахунками Мінфіну, після ухвалення цього закону від продажу пального бюджет додатково отримуватиме близько 1,6 млрд грн на місяць. З них 1,3 млрд грн - від акцизного податку, ще 292 млн грн - від податку на додану вартість.
"Це важливо для підтримки безпеки країни, адже всі власні надходження спрямовуються на сектор безпеки та оборони", - стверджують у Мінфіні.
Однак, теза про необхідність термінового приведення ставок до мінімального європейського рівня викликає в учасників ринку запитання.
У Кабміні пояснюють перегляд ставок акцизів до "мінімального європейського рівня" необхідністю імплементувати директиву Євросоюзу. Утім, як наголошує директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн, євродиректива - це лише рекомендація. Адже не існує жодних чітких вимог до імплементації саме такого рівня акцизів. Наприклад, у Польщі та Угорщині, які є членами ЄС уже понад десять років, акцизи на бензин і дизпальне нижчі, ніж зазначено в євродирективі. Натомість у Бельгії, Іспанії та Хорватії нижчий акциз на автогаз. У Бельгії він узагалі нульовий, а на бензин - один з найвищих у ЄС: €600 за тис л.
"Кожна країна встановлює свої ставки, спираючись на особливості споживання та екологічну повістку. Тому підвищення акцизів має враховувати можливості населення і потреби бюджету. Необхідно прагнути справедливості в оподаткуванні, щоб покупці бензину не платили в чотири рази більше за споживачів автогазу, і у півтора разу більше - за покупців дизелю", - вважає Куюн.
Натомість аналітик консалтингової компанії "Нафторинок" Олександр Сіренко вважає, що урядова ініціатива не на часі.
"Я здивований, що нас так торпедують з імплементацією цієї директиви. Ми ще не в Євросоюзі. Найкраща аргументація - це те, що економіка зараз не працює. Якщо бензини, дизпальне та скраплений газ будуть далі дорожчати, то це погані новини для економіки. Зараз нам податки підвищують, ніби в нас немає війни, ніби ми не залежимо від грошей міжнародних партнерів", - зазначив експерт.
Якщо парламент ухвалить зміни в найближчі два місяці, то перший перегляд акцизів може відбутися на початку липня. Після цього зростуть ціни на заправках. Яким буде підвищення - залежить від запасів пального, яке трейдери завезуть із старими податками.
"Мережі в таких випадках діють класично: підвищують ціни, продаючи при цьому завезене раніше пальне. Це може тривати півтора місяця, після чого ціни стабілізуються з урахуванням нового акцизу", - розповів співрозмовник видання в уряді.
За оцінками експертів, вартість бензину на першому етапі перегляду акцизів зросте на 1,5 грн за л, дизельного пального - на 1,2 грн за л, а скраплений газ подорожчає приблизно на 10 коп за л.
В Україні можуть різко зрости ціни на бензин. Це станеться, якщо Іран завдасть удару по Ізраїлю. Такий крок може спричинити зростання цін на нафту.
Нині в Україні бензин марки А95+ коштує в діапазоні від 52.50 до 59.99 грн за літр, А95 - від 49.90 до 57.49 грн за літр, А92 - від 49.98 до 53.98 грн за літр. А дизельне пальне - від 48,00 до 58,99 грн за літр.
Коментарі