Після повномасштабного вторгнення Росії на територію України десятки країн запровадили проти РФ економічні санкції. Сотні компаній та світових брендів заявили, що припиняють інвестиції та бізнес на території країни-окупанта.
Видання Forbes зібрало думки провідних економістів та сформувало топ-10 найдієвіших санкцій.
Експерти оцінювали ефективність ударів по російській економіці за 10-бальною шкалою. Список відсортований за середнім балом експертних оцінок. При рівності цього показника враховувалась кількість експертів, що вважають санкцію більш дієвою.
Експерти, що взяли участь у складанні консенсус-прогнозу:
Віталій Ваврищук, голова департаменту макроекономічних досліджень групи ICU;
Гліб Вишлінський, виконавчий директор Центру економічної стратегії;
Валерія Гонтарева, Голова Національного банку України у 2014–2018 рр.;
Єгор Григоренко, партнер, керівник департаментів консалтингу та управління ризиками Deloitte в Україні;
Владислав Рашкован, заступник виконавчого директора МВФ по Україні.
Сергій Фурса, заступник директора з питань торгівлі цінними паперами Dragon Capital.
-
Заморожування активів Центробанку РФ
Росія втратила доступ до 70–75% золотовалютних резервів – усю ту частину, що зберігалась у доларах, євро, фунтах, йенах та іншій валюті. На початок війни сума усіх резервів складала майже $650 млрд.
Як наслідок, Центробанк втратив левову частку коштів, які б міг використати для підтримки курсу рубля. З моменту нападу на Україну рубль офіційно знецінився на 42% до 116 рублів за долар, на ринку Forex за один долар дають майже 140 рублів.
-
Ембарго на купівлю у Росії нафти та газу
Президент США Джо Байден 8 березня оголосив про ембарго на поставку енергоресурсів із РФ. Штати відмовились від російських нафти та газу, щоб не фінансувати "путінську машину війни".
Також повністю позбавитись від російської нафти планує Велика Британія.
Європа поки не змогла доєднатися до ембарго через значну залежність від російських енергоресурсів.
-
Бойкот з боку лідерів світового ринку морських контейнерних перевезень (Maersk, MSC та CMA CGM, Hapag-Lloyd, Oсean Network Express, Yang Ming)
Група судноплавних компаній Maersk тимчасово припинила усі контейнерні перевезення в Росію та з Росії. Рішення не стосується перевезення харчових продуктів, медичних та гуманітарних товарів. Maersk володіє 31% російського портового оператора Global Ports, який управляє шістьма терміналами в Росії і двома у Фінляндії.
До бойкоту приєдналися й інші судоплавні компанії. Загалом, пʼять з шести найбільших судноплавних компаній світу перестали приймати заявки на перевезення контейнерів в та із Росії. Це включає Maersk, MSC, CMA CGM, Hapag-Lloyd и Ocean Network Express.
Китайська COSCO, продовжує працювати з Росією.
-
Авіаційні санкції – закриття повітряного простору, вихід Boeing та Airbus
38 країн, включаючи США, Канаду та Євросоюз, закрили свій повітряний простір для російських літаків. ЄС також зобовʼязав лізингодавців повернути літаки, які були надані російським компаніям.
Один із двох найбільших світових виробників літаків – Boeing – призупинив постачання запчастин, техобслуговування і техпідтримку російських авіакомпаній, а також припинив роботу свого московського навчального центру.
Аналогічне рішення прийняв і другий найбільший світовий виробник літаків – Airbus.
Це може призвести до нищівних наслідків у цивільній авіації. До 75% літаків російського флоту побудовані європейськими, американськими та канадськими компаніями. У лізингу європейських компаній знаходиться приблизно 515 сучасних цивільних літаків (це дві третини всіх літаків).
"Російські авіакомпанії просто до кінця місяця перестануть літати. Без міжнародних рейсів вижити буде неможливо. Це потягне на дно й інфраструктуру, яку не зможуть утримувати. Буде втрата багатьох робочих місць вузькоспеціалізованого персоналу", - каже Андрій Гук, партнер юридичної фірми "Анте", яка спеціалізується на авіації.
-
Відключення від SWIFT семи російських банків
Євросоюз, США, Велика Британія та Канада відключили деякі російські банки від SWIFT.
Відключення обмежує доступ РФ до фінансових ринків у всьому світі. Російські компанії зіштовхнуться зі складнощами під час експорту та імпорту товарів, отримання кредитів та інвестування за кордоном.
"Ефект від цього обмеження –тимчасова ізоляція Росії від фінансового світу", – говорить Олександр Паращій, керівник аналітичного департаменту ІК Concorde Capital.
За його оцінками, якщо РФ зможе швидко побудувати альтернативну систему, то втрати складуть 1–3% ВВП.
РФ займає у світовому трафіку SWIFT 13-те місце. Найбільшу вагу займають платежі – 87,4%. За цим показником Росія посідає шосте місце у світі.
- Конфіскація закордонних активів що належать Росії та російським олігархам, які вважаються пов'язаними з російською владою.
- Бойкот з боку виробників комп'ютерів та комплектуючих до них (Apple, AMD, Dell, HP, Intel, Lenovo).
- Припинення роботи платіжних систем (VISA, Mastercard, PayPal, Apple Pay, Google Pay).
- Бойкот з боку світових лідерів авторинку (Volkswagen, General Motors, Mercedes-Benz, Toyota, Volvo, BMW, Mitsubishi, Ford, Porsche, Renault, Daimler Truck AG, Harley Davidson, Honda, Jaguar).
- Бойкот з боку виробників програмного забезпечення (Microsoft, Oracle, Adobe, Autodesk).
24 лютого о 4:00 ранку Росія напала на Україну. Російські війська атакували державний кордон України з півночі, зі сходу та Криму. Бої та атаки тривають майже на всьому периметрі державного кордону та в багатьох містах.
Верховна Рада запровадила на території України воєнний стан. Президент Володимир Зеленський віддав наказ ЗСУ завдавати максимальних втрат російським загарбникам.
1 березня Білорусь вступила у війну проти України. Її техніка незаконно перетнула український державний кордон.
Коментарі