До економічної кризи, відсутності державної підтримки вітчизняних виробників додалися пандемія і карантин. Втім, для деяких українських компаній ситуація ускладнюється ще й тиском з боку кредиторів. Єдиний український шинний завод "Росава" заявляє, що інвестиційна компанія "Інвестохіллс Веста" намагається обійти законний спосіб процедури банкрутства і щонайшвидше розібрати підприємство на металобрухт.
Білоцерківський завод "Росава" з майже 50-річною історією залишився єдиним національним виробником автомобільних шин, після того, як з 2013 року підприємство "Дніпрошина" зупинило діяльність, а з 2015 — зникло. З 2014-го це був, фактично, єдиний виробник, який випускав покришки для легкових, легковантажних та вантажних автомобілів, а також сільськогосподарської техніки, експортував майже на всі континенти.
Криза 2014-го вдарила й по заводу. Окрім війни на Донбасі та втрати російського ринку експорту, уряди декількох країн – найбільших партнерів заводу — запровадили антидемпінгові обмеження. Це все зробило неможливим обслуговування кредитних та інші зобов'язань підприємства.
Компанія вийшла на нові ринки збуту і зберегла близько 3 тисяч робочих місць
Однак, компанія вийшла на нові ринки збуту і зберегла близько 3 тис. робочих місць. Попри усі судові баталії навколо банкрутства підприємство продовжує роботу.
За словами голови профкому ПРаТ "Росава" Михайла Золотоверха, навіть за таких умов на підприємстві докладали зусиль, щоб вчасно виплачувати зарплату та відраховувати податки до бюджетів усіх рівнів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Через два місяці роботи отримав чотирикімнатну квартиру"
"Наш колектив - найбільша цінність за майже півстоліття роботи, це унікальні спеціалісти. Попри банкрутство ми продовжували платити більш як 3 тисячам співробітників заробітну плату. Виплатили близько 150 мільйонів гривень, у тому числі за 1 квартал 2020 року – 50 мільйонів, і залишаємося найбільшим платником до місцевого бюджету, фактично бюджетоутворювачем Білої Церкви", - заявив профспілковець.
Наприкінці 2018 -го власники заводу були змушені оголосити про банкрутство підприємства. Для великого бізнесу цей термін - не означає повний крах. Грамотно проведена процедура дає законний "перепочинок" від примусового стягнення боргів. А у підприємства з'являється можливість провести реструктуризацію виробництва, зменшити витрати, розробити програми погашення боргів. Зазвичай процедура банкрутства має дві мети: або врятувати підприємство, або допомогти йому вийти з ринку з найменшими втратами.
В Україні немає сировина для виробництва шин, тому 80% складових своєї продукції – від каучуку до корду – "Росава" змушена імпортувати
Як зазначають у компанії, в Україні повною мірою не працюють механізми підтримки вітчизняного виробника. А втримувати конкурентні позиції на експортних ринках стає все складніше через підвищення цін на матеріали та комплектуючі. Окрім того, в Україні немає сировини для виробництва шин, тому 80% складових своєї продукції – від каучуку до корду – "Росава" змушена імпортувати.
Зараз же "Росаві" доводиться опиратись спробам пустити завод з молотка нашвидкуруч. У листопаді 2019 року змінився основний кредитор компанії: ТОВ ФК "Інвестохіллс Веста" викупила у ФГВФО близько 2,5 млрд грн та 16 млрд грн боргів ПРАТ "Росава" як поручителя інших підприємств групи. Борг було викуплено з величезним дисконтом - більш як 90-процентним.
"Інвестохіллс Веста" - один з найвідоміших гравців на ринку стягнення боргів. Фінкомпанія включена до реєстру кредиторів "Росави" як забезпечений кредитор. Тобто без права голосу на зборах та комітеті кредиторів, які будуть визначати долю процедури банкрутства.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Інвестохіллс Веста" вбиває українські підприємства - ЗМІ
Також суд призначив експертизу з метою визначення вартості заставного майна та розміру боргу "Росави" перед кредитором. Однак в "Інвестохіллс Веста", судячи з усього, зацікавлені керувати процедурою банкрутства одноосібно, визначивши порядок проведення торгів та якнайшвидше продати майно.
Аналіз активів "Росави", коштом яких кредитор збирається задовольнити свої борги, свідчить, що після їхнього продажу з аукціону інші кредитори мало що отримають. Якщо "Весті" задовольнити вимоги, виробничий комплекс "Росави" буде знищено.
"Інвестохіллс Веста" зацікавлені якнайшвидше продати майно. Це призведе до втрати підприємства
У компанії наголошують, що це призведе не лише до втрати підприємства та робочих місць працівниками заводу та інших компаній, задіяних у виробництві, а й до колосальних збитків державі, в особі НБУ та податкових органів, а також місту Біла Церква.
Своєю чергою, мер міста Геннадій Дикий додає, що підприємство завжди підтримувало місто, і не лише податками.
"Навіть зараз "Росава" робить все можливе, щоб допомогти місту в боротьбі з пандемією. На початку квітня підприємство забезпечило автомобілі екстреної медичної допомоги сезонними комплектами шин, передало вкрай необхідні та дефіцитні експрес-тести для діагностування Covid-19 в усі медичні заклади міста. Завод забезпечує своєю котельнею опалення одного з найбільших районів", - заявив очільник Білої Церкви.
Як би там не було, експерти наголошують, що в цій ситуації є два варіанти виходу: розпродати нерухомість або докласти максимум зусиль для збереження підприємства, його виробництва, колективу, торговельної марки. За другим сценарієм, "Росава" продовжуватиме приносити прибуток, створювати ВВП та поповнювати бюджети. А також зможе погасити борги перед кредиторами.
Коментарі
3