24 травня офіційно відкрили Бескидський тунель в Карпатах. На урочистостях побував президент Петро Порошенко.
Перші пасажирські поїзди через новий двоколійний тунель рушать 25 травня. Його довжина - 1 764 метри, а глибина — 180 метрів. Ширина тунелю становить 10,5 метрів, висота — 8,5 метрів. Для України має стратегічне значення. Цим маршрутом перевозять вантажі до західного кордону країни, а також понад 60% транзитних вантажів у напрямку Західної та Центральної Європи.
Реконструкція одноколійного тунелю в Карпатах на перегоні Бескид – Скотарське тривала з 2013 року. Новий двоколійний Бескидський тунель зможе пропускати до 100 пар поїздів на добу зі швидкістю 60-70 км/год, у той час, як пропускна здатність одноколійного тунелю – до 47 поїздів зі швидкістю 15-40 км/год.
Опівдні на заасфальтованій площі перед тунелем встановили проектор та постамент із мікрофонами. Металеві конструкції сцени та проектора прикрасили синьо-жовтими прапорами. Перед тунелем двоє працівників залізниці натягують блакитну стрічку. За сценою на столі розкладають іменні ордени та наручні годинники для будівельників тунелю. Сходяться місцеві у вишиванках, студенти залізничного технікуму у формі та працівники усіх бригад, які виконували підрядні роботи – теж у формі з емблемою фірм. На пагорбі вище площі троє музикантів у гуцульських строях грають на трембітах.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Який вигляд має Бескидський тунель за місяць до відкриття - добірка фото
- Наша австрійська фірма слідкувала, щоб на етапах будівництва усі роботи були виконані правильно і доцільно розподілялись кошти. Перевіряли усе: починаючи від пробурювання тунелю вибуховим методом до робіт з кінцевого внутрішнього оздоблення, - говорить головний інженер з технагляду Олександр Попох ламаною російською. Він у жилеті з емблемою фірми "D2 Consult International" і чорній краватці.
Цим маршрутом перевозять вантажі до західного кордону країни, а також понад 60% транзитних вантажів у напрямку Західної та Центральної Європи.
На рейках перед виїздом з тунелю фотографуються стюардеси із експресу, яким приїхали зі Львова журналісти. Застрягають шпильками туфель у щебені між коліями.
- Основна маса всіх вантажів з Польщі і Словаччини йшла цим коридором. Зараз його пропускна здатність збільшилась майже у три рази, - каже головний інженер з будівництва Володимир Харлан. Стоїть на рейках. Супить брови і поправляє вуса.
- Роботи виконувалися в складних умовах. Тунель був надто наводнений, ґрунти дуже розшаровані і неоднорідні. Різниця між рівнем західного і східного порталу – 15 метрів. Через розгерметизацію тунелю у 1956 році на його стінах взимку намерзало по 20-30 тонн льоду і доводилось постійно його очищати. У новому тунелі таких проблем не буде. Старий тунель буде надалі використовуватись, як аварійний у випадку непередбачуваних ситуацій. У новому є три збійки довжиною 22 метри, якими у разі зупинки поїзда пасажири зможуть дістатись до попереднього тунелю. Відстань між старим і новим - 29 метрів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Кримський міст належить Україні - Шуфрич зробив несподівану заяву
Стратегія поліпшення сполучення між європейськими країнами за допомогою будівництва Бескидського тунелю розроблена ще 1993 року на острові Крит, де відбулись збори міністрів транспорту усіх європейських країн. У 2006 році Укрзалізниця оголосила тендер на реконструкцію Бескидського тунелю, але підготовчі роботи почались тільки у 2011-му. У травні 2018-го проект закінчили на сім місяців раніше від запланованого терміну.
- Марусю, сідай тут, тебе не виженуть, бо ти повненька, - 70-річна вчителька Тернавської школи Степанія Грицовка вмощується на трибуні для журналістів і кличе сусідку. - Ми дуже раді, що в нас буде новий тунель. Їздимо постійно залізницею, то може поїздів більше пустять. Бо автодорогою добратись не можемо. Ото готуємось передати президентові звернення, щоб нам дорогу збудував. Бо яма на ямі, від Лавочного до нас доїхати неможливо.
На вертолітний майданчик поряд із станцією Бескид і тунелем приземляються три вертольоти із офіційними делегаціями. На проекторі показують пряму трансляцію урочистостей із західного порталу тунелю. Президент Петро Порошенко тисне руки будівельникам тунелю. Потім священики усіх конфесій освячують тунель і меморіальну табличку Святої Варвари - покровительки усіх, хто працює чи перебуває під землею. Президент робить селфі із усіма присутніми на урочистостях і сідає в кабіну машиніста потяга, що уперше рушить новозбудованим проїздом.
- Залишайтеся у нас, вареників наробили, сьогодні така подія святкова, - звертаються місцеві жительки до голови Львівської облдержадміністрації Олега Синютки і голови Львівської обласної ради Олександра Ганущина. Жителі обступили керівників біля станції Бескид, де останні готуються зустріти президента із потяга. Реагують на запрошення доброзичливою усмішкою.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Запустять перший потяг метро без машиніста
Під марш і оплески потяг розриває символічну стрічку на виїзді з тунелю. Глава держави виходить під марш і оплески. Його зустрічають керівники області. Фотографується і тисне руки місцевим, які опинились в перших рядах. У супроводі охорони підходить до мікрофона.
- Бескидський тунель – найбільший інфраструктурний проект в незалежній Україні,. Його збудували в останні 4 роки, в час, коли боронимо нашу територію від російської агресії, але і знаходимо ресурси на будівництво, - каже Петро Порошенко. Старий аварійний міг спричинити колапс для України і зачинитися. Майже 3 мільярди гривень інвестовано, аби стало можливим будівництво нового. Напрямок тунелю - в Європу. Це чітко співпадає з підписанням угоди про асоціацію, євроінтерграцією, безвізовим режимом. В той час, коли Росія намагається роз'єднати різні частини України, тунель з'єднав Львівщину і Закарпаття. Перший вантажний потяг, який рушить тунелем, повезе українську залізну руду до Словаччини. Цей тунель - частина міжнародного транспортного коридору. З'єднує Україну з європейськими країнами – Словаччиною, Угорщиною, Словенією, Італією. Впевнений, що це символ ефективної співпраці України і ЄС, символ створення нових робочих місць, котрий дасть можливість підвищити рівень зарплати залізничникам.
Кошти на будівництво тунелю виділив Європейський інвестиційний банк та Європейський банк реконструкції та розвитку. 850 мільйонів гривень профінансовано Україною.
Із офіційною промовою виступає також керівник ПАТ "Укрзалізниця" Євген Кравцов. Відкриття завершується вручення нагород усім, хто здійснював цей проект.
Бескидський тунель продовжить нещодавно відкритий Україною новий "Шовковий шлях". Бескидський тунель має на меті те саме, що й "Шовковий шлях", дерегуляція в портах, відкрите небо у США. Все це допоможе нам відповісти на запити ринку, коли економіка почне відновлюватися, Зможемо реалізувати транзитний потенціал нашої країни. Завдяки тунелю вже через два роки Україна транспортуватиме вантажі на Захід значно швидше й дешевше.
Коментарі