Наглядова рада державної Укрзалізниці, вирішила зупинити раніше анонсовану міністром Владиславом Кріклієм реструктуризацію компанії. У відповідному документі НР також заблоковані капітальні інвестиції в інфраструктуру. І зокрема 7 млрд грн в оновлення вантажного вагонного парку.
Про це йдеться на Site.ua в колонці політолога і керівника аналітичного центру "Третій сектор" Андрія Золотарьова.
Як повідомляє експерт, рішення було прийнято з формального бюрократичного приводу - у зв'язку зі зверненням нардепів групи "Довіра" в уряд. Їх не влаштували кроки УЗ щодо реформування компанії відповідно до вимог ЄС, і - зниження тарифів на перевезення вагонами для бізнесу в період економічної кризи.
"Нардепи з групи "Довіра", що має репутацію лобістів олігархічного кооперативу, в кінці 2020 року звернулися до Кабміну, мовляв, зниження цін і тарифів - це погано, при цьому ніяких економічних розрахунків не дали, а про те, що це антикризова міра підтримки економіки залишили за рамками свого послання", - пише Золотарьов.
Він зазначає, що таким чином Наглядова рада зупиняє схвалені нею ж рішення компанії про реструктуризацію, нову тарифну політику, а також про інвестиції в капіталізацію (оновлення локомотивів і вагонів). В тому числі, в рішенні НР скасовується новий порядок, яким в рамках боротьби з корупцією був посилений контроль за закупівлями "УЗ".
Це може поставити хрест на виконанні міжнародних зобов'язань з ЄС, адже якщо зупинити нинішній процес реформування "Укрзалізниці", це порушує зобов'язання України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС.
Раніше з метою імплементації даних зобов'язань був прийнятий указ президента Володимира Зеленського. "У 2019 це було закріплено відповідним Указом президента, в якому ставилося завдання провести реструктуризацію "Укрзалізниці", створити умови для конкурентного ринку в сфері залізничного транспорту. На рівні уряду було підготовлено план заходів щодо реалізації реформи", - пояснює політолог.
Він розповів, що в кінці 2020 року нова команда "Укрзалізниці" розпочала реалізацію плану виведення з кризи і реформування "Укрзалізниці". Було поставлено цілком конкретну мету повернути компанії 40% ринку вантажних залізничних перевезень. Почався поділ на окремі вертикалі в компанії, спеціалізовані на інфраструктурі і вантажоперевезеннях. Створені структури: філія вантажних перевезень "УЗ Карго" і оператор інфраструктури "УЗ Інфра". За результати роботи "УЗ Карго" відповідає комерційний директор Іраклі Езугбая, який в 2000-х керував залізницею в Грузії.
"Позитивні зрушення вже почалися. Збільшується оборот вагонів, повертаються клієнти, компанія знизила тарифи для бізнесу в розпал економічної кризи. Запустила логічні бізнес-процеси, де логіст виходить безпосередньо до замовника, виключаючи можливість паразитувати на неповороткості такої великої структури як "Укрзалізниця", - оцінив перші кроки нової команди експерт.
Все це, на його думку, не відповідає інтересам ряду олігархів. У грудні на компанію почалася інформаційна атака.
При цьому, за словами Золотарьова, інформацію про рішення Наглядової ради "в мережу "злив" екс-директор з розвитку бізнесу "Укрзалізниці", звільнений у травні 2020 року (пропрацював в УЗ на топ-посадах аж з 2014 року). Правда результати роботи цього менеджера важко назвати розвитком - частка компанії на ринку вантажних перевезень впала до 19%, а парк вагонів з 2018 року обвалився майже на 11 тисяч вагонів".
Він звертає увагу, що у Верховній Раді вже створено тимчасову слідчу комісію /ТСК/, яка і повинна перевірити хто і чому при колишньому керівництві довів "Укрзалізницю" до плачевного стану і багатомільярдних збитків. А розбиратися є в чому. Взяти хоча б масове ввезення структурами олігархів списаних вагонів з РФ.
"Рішення резонансне і скандальне за своєю суттю, так як все може обернутися не тільки економічними, а й вельми серйозними репутаційними втратами для держави... для української влади це ризикує обернутися черговим прикладом нездатності виконувати взяті на себе зобов'язання", - робить висновок політолог.
Коментарі