Уряд не виконує свої соціальні зобов'язання. Зокрема по доплаті у 400 грн пенсіонерам старше 75 років. Соціальні статті відносяться до так званих захищених, вони оплачуються в першу чергу. Державний бюджет перебуває в дуже критичному стані. Це підтверджує і той факт, що щотижня Міністерство фінансів виходить на борговий ринок і залучає там у середньому 11-12 мільярдів гривень. Під 10-11-12%, залежно від терміну облігацій. Ми на рівні держави живемо в борг, розповів Gazeta.ua економіст Андрій Новак.
Чи реально було відшукати кошти на обіцяне підвищення пенсії людям, старшим 75 років?
Пенсіонерів старше 75 років небагато і для бюджету це невеликі доплати. Йдеться про кількасот мільйонів гривень на місяць. Гроші на пенсії можна було знайти. Бюджетом на цей рік передбачено збільшення витрат на різні державні органи влади - на 15-75%. Виходить, що на чиновницький апарат гроші знайдуть, а на соціальні статті немає. Я вже не кажу про те, що в цей час іде виконання широко розрекламованих програм типу "Велике будівництво". На це теж є кошти. Уряд ставить неправильні пріоритети в своїй бюджетній політиці.
Виплати переносять не вперше. Що відбувається з пенсійною системою?
Пенсійна система в нас як була однорівнева солідарна, такою і залишається. При цій системі неможливо ліквідувати дефіцит Пенсійного фонду. Це характерна риса солідарної системи.
Ситуацію зможе покращити накопичувальна пенсійна система. За нею давно працюють усі цивілізовані країни світу. Накопичувальний рівень поступово з року в рік буде зменшувати навантаження на солідарну систему. Водночас в Україні тему запровадження накопичувальних рівнів весь час переносять і знаходять якісь аргументи, чому не можна зробити це зараз. Цим тільки погіршують стан пенсійної системи. З року в рік в Україні все більше й більше дефіцит Пенсійного фонду, який сьогодні покривається з державного бюджету.
Що це за практика - доплати різним категоріям пенсіонерів? Чи можливе комплексне підвищення пенсій?
Це треба запитати наш уряд. Чому вони проводять таку політику щодо пенсіонерів, коли додають їм мізерні суми - 50, 100, 120 гривень. У той час, коли ціни й комунальні тарифи майже щокварталу піднімають на десятки відсотків. Таке підвищення не коректно називати саме підвищенням. Це навіть не повна індексація пенсій на показник інфляції. А про підвищення взагалі не йдеться.
Величина соціального забезпечення напряму залежить від стану економіки. У слабкій економіці не може бути високих соціальних стандартів. Тому спочатку треба дбати про динамічний економічний ріст. А тоді з цього росту можна брати гроші на підвищення соціальних стандартів. Економіка — це не електрика. Ви не можете ввімкнути вмикач і одразу з'являться високі соціальні стандарти. Спочатку економічний ріст, а тоді підвищення рівня життя громадян.
Які реформи пенсійної системи потрібні в Україні?
Потрібно запровадити класичну трирівневу пенсійну систему. Перший рівень — солідарний. Має забезпечувати тільки мінімальну пенсію, трохи вищу за реальний прожитковий мінімум. Другий - обов'язковий накопичувальний рівень. Це відсоток від зарплати, який зараховується на особистий пенсійний рахунок у банку чи пенсійному фонді, який людина обрала. На цей рахунок, як на депозит нараховуються відсотки. Третій рівень — накопичувальний добровільний. Це вже добра воля самого громадянина, як він додатково дбає про свою старість. Таким чином, при виході на пенсію, людина матиме три пенсійні гаманці: солідарна система, обов'язкова накопичувальна і добровільна. Всі роки на накопичувальних рівнях нараховуються відсотки і при виході на пенсію громадянин матиме можливість зняти велику суму і розпоряджатися нею на свій розсуд.
Саме тому ми бачимо, як пенсіонери з цивілізованих країн проводять свою пенсію, подорожуючи по світу. За офіційними даними, 70% туристів у світі — це пенсіонери. Вони це можуть собі дозволити саме тому, що накопичувальні рівні пенсійної системи їм дали можливість при виході на пенсію зняти величезну суму. Пенсіонери витрачають гроші на те, щоб побачити світ. Наші пенсіонери з однорівневою солідарною системою повністю залежать від чиновників і Кабінету міністрів, які призначать їм певну суму виплат після виходу на заслужений відпочинок. Практично ніякого зв'язку з досвідом роботи, зарплатою, яку людина отримували раніше. Є певна кореляція, але вона незначна. Буває так, що людина пропрацювала повний стаж 40 років. І отримує фактично таку ж пенсію, як людина, що працювала менше і на нижчій кваліфікації роботи. Це також характерна риса солідарної пенсійної системи — соціальна несправедливість.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Українцям збільшать трудовий стаж для виходу на пенсію
Що потрібно для переходу на трирівневу систему?
Кабмін має подати закон, а Верховна рада прийняти його. І призначити, що з 1 числа такого то місяця в Україні починають працювати накопичувальні рівні. Зобов'язати роботодавців відсоток від зарплати працівника перераховувати на його особистий пенсійний рахунок. А третій добровільний рівень — це вже буде справа самих громадян. Тобто для пенсійної реформи в Україні потрібна тільки політична воля та 226 голосів у парламенті.
Підвищення пенсій на 400 грн перенесли на жовтень. Ці кошти з 1 липня мали отримувати українці, яким від 75 років. Надбавку до пенсій перенесли через брак коштів у держбюджеті, повідомила міністерка соцполітики Марина Лазебна в інтерв'ю Радіо Свобода.
"Ми перенесли. Тоді в нас недостатньо було ресурсу. Але головне було – зробити індексацію пенсій із березня. Тобто ресурс так порахували, що ми перенесли на 1 жовтня програму "75 плюс". 400 гривень усі отримають і надалі отримуватимуть щомісяця", – пояснила Лазебна.
Коментарі