54% керівників компаній повідомили, що частина їхніх співробітників зараз працює дистанційно. 12% вказали, що їхні співробітники ходять у офіс позмінно, за даними опитування Американської торгової палати в Україні (ACC) і компанії Deloitte.
Близько 40% українських компаній планують залишати частину співробітників на дистанційній роботі після відміни карантину.
Gazeta.ua запитала українців, як змінились умови роботи під час пандемії.
Власниця лампового бюро екскурсій "Walk&Talk" Софія Грабовецька:
"Об'єднались із колегами, влаштували онлайн-екскурсії по Україні. Вони були безкоштовними. Після послаблення карантинних обмежень екскурсії почали проводити за звичних умов. Раніше в середньому брала 5 людей. Цього сезону приходило двоє-троє людей на одну екскурсію. Переважно місцеві. Туристів-іноземців не було взагалі, хоча раніше проводила екскурсії саме для них", - каже Софія Грабовецька.
З її слів, екскурсій стало менше.
"Хто має імідж і працював із місцевими, мав роботи достатньо. Хто працював з іноземцями і агенціями, сидить без роботи. Для кого екскурсії були додатковим заробітком - зосередились на основній професії. Якщо основним - доводилося шукати іншу роботу", - пояснює екскурсовод.
Керівниця турагентства "ТурБонжур" Олена Циганок:
"Під час карантину робочий процес вдалось оптимізувати. Зокрема, об'єднавши працівників двох офісів у одному приміщенні. Спочатку всі працювали у віддаленому режимі. Хтось йшов у відпустку. Коли дозволили, стали виходити на роботу у офіс. Ніч 13 березня була найбільш стресовою, бо частину рейсів скасували. Ми 2-3 доби не спали. Потім працювали з клієнтами, які повинні були вилітати. Були на зв'язку з тими, хто ще не повернувся", - каже керівниця турагентства.
З її слів, не всі турагенції готові працювати в нових умовах.
"Спочатку люди не розуміли, що пандемія відбувається в цілому світі, претензії були в першу чергу до турагентів. Хтось із них ще на цьому етапі вирішив, що далі працювати не хоче. Не кожен може собі дозволити витягнути оренду офісу, менеджерів, якщо спад доходів у середньому був на 50%", - пояснює Циганок.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як змінилися ціни на їжу, одяг і техніку: огляд від Нацбанку
Вчителька англійської у приватному "Центрі творчості" Анастасія Щерба:
"Займаюсь дошкільною підготовкою дітей 3-5 років. На початку карантину заклад закрився, але згодом перейшов у онлайн-формат. Ми зменшили вартість уроків і тривалість заняття. Кількість дітей теж зменшилась. З 8 дітей спочатку залишилось троє, а потім двоє. У моєї колеги, яка викладає малювання, було більше дітей. Ми працювали до червня. А влітку були традиційні канікули. У вересні карантин послабився, відкрились школи. Ми вирішили, що теж будемо працювати. Цьогоріч до нас прийшло більше дітей, ніж минулого року. Оплату за уроки підняли. Наші зарплати збільшились у 1,5 рази", - розповідає вчителька.
SMM-маркетолог Сніжана Ліщук:
"Карантин дозволив вирости професійно. Пройшла багато онлайн-курсів, навички одразу випробовувала на практиці. Завдяки цьому стала краще фотографувати, розширила свій набір інструментів для просування у соцмережах. Була внутрішня паніка, коли до тебе звертаються як до спеціаліста, а ти ніколи з таким не стикався і не знаєш, що робити. Потрібно було зібратися і все поступово вирішувати. На роботі мені підняли зарплату. Для мене це показник того, що не дарма працювала", - каже Сніжана Ліщук.
З її слів, суттєво умови роботи змінились, коли довелось працювати вдома. Раніше вона це робила у закладах, рекламу яких просувала в соцмережах.
Фотограф Валерій Ведута:
"Під час пандемії почав знімати на плівку онлайн. Працював із моделлю, яка була в Неваді. Раніше чекав би, коли вона приїде. Ще колись були плани займатись викладанням, нішевими фотографіями, фотографуванням за гонорар. Карантин підштовхнув мене у сторону цих рішень. Якщо тебе не було в пандемію - ти помер. Люди настільки швидко забувають. Якщо ти в пандемію не працював, бізнес можна закривати", - каже фотограф.
Під час карантину Валерій Ведута підготував онлайн-курс із фотозйомки.
"Якщо займусь його продажем, скоріш за все, зароблю набагато більше, ніж на звичайних зйомках", - пояснює він.
На ринку праці після послаблення карантину конкуренція серед пошукачів зросла в кілька разів. Крім того, роботодавці звертають увагу не тільки на навики та досвід працівника, а і його корпоративні цінності.
Коментарі