
Попри понад три з половиною роки повномасштабної війни Росії проти України, країни Європейського Союзу щомісяця перераховують Кремлю близько €1 млрд за поставки енергоресурсів.
Про це повідомляє The Times.
До вторгнення в лютому 2022 року ЄС щомісяця імпортував із РФ близько 25 млн тонн нафти, газу та вугілля. Зараз обсяги зменшилися майже на 90%, однак енергетичні потоки з Росії досі не припинилися.
Так, у серпні цього року країни ЄС заплатили РФ 965 млн фунтів стерлінгів (понад €1,1 млрд), а за останні 12 місяців - понад €19 млрд.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Словаччина не готова відмовитися від російського газу
Попри санкції, частина держав ЄС отримала винятки. Зокрема, Угорщина та Словаччина і надалі імпортують нафту через трубопровід "Дружба", відмовляючись переходити на альтернативний маршрут "Адрія" з боку Хорватії.
Як пояснює аналітик Центру досліджень енергетики та чистого повітря (CREA) Люк Вікенден, вирішальним фактором є ціна: у 2024 році російська нафта коштувала на 20% дешевше за хорватську.
Основу імпорту з РФ наразі становить природний газ. Найбільшими покупцями за останній рік були:
Франція - 6,7 млн тонн
Угорщина - 4,4 млн
Бельгія - 3,8 млн
Іспанія - 3,3 млн
Словаччина - 1,8 млн тонн
У Франції пояснюють закупівлі зобов'язаннями за довгостроковими контрактами, які складно розірвати без координації на рівні всього ЄС.
Як зазначається у статті, повільна відмова ЄС від російського палива призвела до парадоксальної ситуації: 17 з 27 країн Євросоюзу з початку війни перерахували Росії більше грошей за енергоносії, ніж надали Україні у вигляді військової чи фінансової допомоги.
Тим часом союзник НАТО - Туреччина - з березня 2022 року імпортувала російських енергоносіїв на 96 мільярдів фунтів стерлінгів. Значні обсяги палива надходять і до Китаю, і до Індії, тому загальний експорт енергоресурсів з РФ майже не зменшився, незважаючи на санкції та зниження цін.
Ще однією проблемою стала тіньова торгівля переробленими російськими продуктами. Великобританія була однією з перших країн, які відмовилися від прямого імпорту нафти й газу з РФ. Але, за даними CREA, Лондон продовжує закуповувати продукти, виготовлені з російської нафти, переробленої в Індії та Туреччині.
Зокрема, з моменту вторгнення Британія імпортувала авіаційного пального на понад 3 млрд фунтів стерлінгів (€3,5 млрд), фактично профінансувавши держбюджет РФ на суму близько 510 млн фунтів.
Ще один маловідомий, але важливий фактор: британський морський флот та страховий сектор відіграють ключову роль у транспортуванні російських енергоносіїв. Згідно з дослідженням, 76% російського експорту СПГ (зрідженого газу) з моменту повномасштабної війни відбувалося за допомогою суден під британським контролем або з британським страхуванням.
У підсумку видання зазначає: попри гучні заяви про залізну завісу між Європою та Росією, економічні зв'язки - особливо в енергетиці - залишаються міцними.
"Європейські уряди стверджують, що беззастережно підтримують Україну. Але на практиці - через глобальні ланцюги постачання - російська воєнна машина досі пов'язана з Заходом", - підкреслює The Times.
Європейський Союз досі не зміг досягти єдиної позиції щодо повної відмови від російського газу, і щонайменше вісім держав залишаються серед імпортерів.
Про наявність групи країн, які все ще купують газ у Росії трубопроводами або у вигляді зрідженого палива, повідомила представниця ЄС з енергетики Анна-Кайса Ітконен. "Блок не має точних даних про те, де зрештою буде використано газ, однак ми можемо підтвердити, що щонайменше вісім держав продовжують імпорт з Росії", - заявила она.
Коментарі