Так зване RAB-регулювання стало однією із найбільш обговорюваних тем у ЗМІ. Чи вплине ця новація на вартість електроенергії для населення? Хто матиме вигоду з цього – компанії чи споживачі? Щоб розібратися в цьому, ми звернулися до виконуючого обов'язки генерального директора ПАТ "Хмельницькобленерго" (70% акцій належить державі) Олега Козачука.
Чи планує ваша компанія переходити на RAB-регулювання тарифів?
Ми плануємо, але поки що заяви не подавали, оскільки, згідно закону, спочатку маємо провести громадські слухання. Вони заплановані на 31 січня.
Що RAB-регулювання дасть вашій компанії, і що вона означатиме для споживачів?
Ця система тарифоутворення працює майже в усьому світі. Бо вона дає, в першу чергу, відновлення і покращення якості, надійності електропостачання через збільшення об'ємів реконструкції електричних мереж, електричних підстанцій, впровадження відповідно нових сервісів і т.д.
За рахунок чого буде такий ефект? І яка гарантія, що обленерго, які перейдуть на стимулюючі тарифи, дійсно будуть вкладати кошти у розвиток інфраструктури?
Зараз в Україні діє система тарифоутворення "затрати+". За неї у жодного монополіста, якими є компанії газо-, електро-, водо- і теплопостачання, немає стимулу працювати більш ефективно.
Наприклад, зараз, якщо у обленерго на поточний рік в тарифах закладені затрати на суму 100 мільйонів гривень, то вона і зацікавлена використати саме 100 мільйонів гривень, не менше. Бо якщо зекономить – то фактично немає можливості розпоряджатися зекономленими коштами.
При стимулюючому тарифоутворенні, навпаки, вся економія – це кошти, які, по суті, заробила компанія і може їх додатково використати або на заходи інвестиційної програми, або на ремонти, або на підвищення зарплат персоналу тощо. Тобто, в цьому випадку є зрозумілий стимул працювати ефективніше і заощаджувати.
У тому числі, йдеться про скорочення технічних втрат електроенергії, які зараз оплачує споживач. За чинної системи тарифоутворення обленерго також не дуже зацікавлені в їх скороченні, адже знову-таки з тієї економії їм нічого не залишається.
Від RAB зрозумілі вигоди для компаній. А чи будуть вони для споживачів?
У першу чергу, стимулююче тарифоутворення – це покращення показників якості. Є такий показник міжнародно визнаний – SAIDI, який означає середню тривалість перерви в електропостачанні одного споживача на рік. В Україні він наразі складає приблизно 600 хвилин. Тобто, протягом року в середньому 600 хвилин споживач – кожний з нас – знаходиться без електропостачання.
Наведу приклад Кореї – це 10 хвилин. В Європі – близько 100 хвилин. Це в 5-10 разів менше, ніж у нас. І саме стимулююче регулювання підштовхує компанії зменшувати цей показник з року в рік.
Крім того, стимулюючий тариф – це також і зменшення витрат споживачів за рахунок підвищення ефективності передачі електроенергії. Ми рахували для Хмельницькобленерго: зараз у нас втрати при передачі електроенергії в мережах становлять 15%. Якщо ми за рік знизимо їх принаймні на 1%, до 14%, – це дасть зниження тарифу для кінцевого споживача на 3%.
Мається на увазі промисловий споживач?
Так. Для населення тарифи регулюються НКРЕКП, тому його RAB взагалі напряму не торкнеться.
Безумовно, з мінусів – це те, що на першому етапі для промисловості, як це скрізь було, треба чекати певне збільшення тарифу. Це факт. І воно різне, в залежності від регіону, від компанії.
Перший етап – це скільки часу?
По моїм оцінкам, ріст буде одномоментним, саме в момент введення тарифу. І потім, після першого регуляторного періоду, він має зменшуватися саме за рахунок підвищення ефективності роботи компаній, які матимуть змогу більше вкладати у модернізацію і сучасні технології.
Зараз іде дискусія, наскільки об'єктивні запропоновані НКРЕКП ставки RAB-регулювання… Адже саме від них залежить, наскільки буде відчутним ріст тарифів для споживачів.
Так, були дискусії, було декілька проектів рішень. Зараз те, що затверджено, – це 12,5% на стару базу, яка вже існує, і 12,5% – на нову базу. Моя особиста думка – ставка на нові активи має бути більшою, ніж депозитна ставка. Тому що власник має бути зацікавлений вкладати гроші в актив і розвивати його інфраструктуру, тобто, свій бізнес, по суті. Але ж якщо ставка буде менш вигідна, аніж депозит, то йому буде вигідніше класти кошти на депозит.
Тобто, ви за збільшення ставки?
Введення стимулюючого тарифоутворення – необхідний крок для всіх монопольних видів діяльності. Це однозначно. Тому що інакше ми прийдемо до економічного і технічного колапсу в цих інфраструктурних підприємствах. От інше питання – це ставка. По ній можна дискутувати.
Коментарі