Ексклюзиви
пʼятниця, 11 лютого 2022 14:07

Як реагують учасники ринку на блокаду литовського палива

Як реагують учасники ринку на блокаду литовського палива
Фото: shutterstock.com

Чи існують у литовського пального (10% ринку) перспективи в Україні після білоруської блокади? Опитані нами експерти у цьому сумніваються, а мережі АЗС, щоб не ставати ще більш залежними від Білорусі та Росії вже шукають нові альтернативи для диверсифікації поставок.

Через відмову Литви перевозити через свій порт Клайпеда білоруський калій, постраждали українські водії. Адже у відповідь Білорусь заблокувала транзит в Україну своєю територією пального з Мажейкяйського НПЗ.

Це значні поставки. 2021 року на імпорт з Литви припало 9% ринку дизпалива (690 тис. т), 11% бензину (265 тис. т) та 16% ринку авіагасу (57 тис. т). В сегменті якісного преміального пального доля Литви на нашому ринку була ще вищою. Що буде з цією "десятиною" у подальшому і чи зможуть українські водії й надалі користуватися якісним литовським пальним.

На думку експертів, шанси є лише у мешканців Західної України - з новою логістикою постачати таке пальне в інші області нашої країни буде нерентабельно.

Логістика в обхід Білорусі

Паливо виробляє та постачає польський концерн Orlen, якому належить Мажейкяйський нафтопереробний завод у Литві. Купує його низка українських компаній. Таких як "Галнафтогаз" (заправки "ОККО"), WOG, SOCAR Energy Ukraine, "Надія" (мережа АЗК BVS), мережа АЗС "Овіс" та інші. Для них новина про блокаду стала ударом.

У компанії Orlen повідомили, що намагаються перенаправити нафтопродукти з Литви в Україну через Польщу. "Нинішня ситуація за нашим східним кордоном показує, що при ухваленні ділових рішень потрібно також враховувати безпеку всього регіону. Постачання палива в Україну забезпечено", - запевняє президент Orlen Даніель Обайтек.

Такий альтернативний маршрут Orlen почала тестувати заздалегідь ще восени минулого року. Втім, така логістика складна, адже рухомий склад потрібно змінювати. Розмір залізничної колії у Польщі становить 1435 мм, а в Україні – 1520 мм.

Через складнішу логістику навряд чи вдасться зберегти обсяг бензину, його постачання буде рентабельне лише для західного регіону України.

"Зараз триває обговорення деталей цих постачань. Для компанії Orlen вони менш рентабельні, ніж прямий маршрут із Литви. Крім того, через витратну логістику навряд чи вдасться зберегти обсяг бензину, його постачання буде рентабельне лише для західного регіону України. Але інтерес зберегти цей канал постачання існує як в українських трейдерів, так і в Orlen. Тільки постійно діючий канал дозволить надалі нарощувати постачання у періоди підвищеного попиту", - прокоментував Gazeta.ua директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Трейдери очікують зниження поставок білоруського пального у березні - експерт

Питання нової ціни

Справді, трейдери вже висловили зацікавленість у збереженні постачання Orlen, адже паливо із Литви гарної якості. А компанії вже законтрактували ресурс на 2022 рік.

"Ми очікуємо на варіанти, які запропонує польський концерн з організації залізничного транзиту литовського палива в Україну через територію Польщі", — повідомили в "ОККО".

Але залишається питання вартості доставки. З урахуванням складнішої логістики, вона стає дорожчою. Чи готові трейдери й надалі купувати це паливо?

"Продукти Orlen, які йшли через Білорусь, імпортувалися преміальними мережами. Той, хто мав довгострокові зобов'язання та на цей нафтопродукт розраховував, братиме й надалі. Але зараз період низького споживання і тому, я думаю, що через тиждень-два весь дефіцит пального буде заміщений", - сказав "Укрінформу" керівник асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук.

Головне - це втрата одного із стабільних джерел постачання. І це може посилити нашу залежність від імпорту нафтопродуктів з Росії та Білорусі.

Але додав, що нафтопродукти з литовського Мажейкяя справді не надто конкурували з білоруськими за ціною, і якщо вона ще зросте, то українські оператори ринку навряд чи купуватимуть литовські нафтопродукти.

Експерти ринку вважають, що навіть якщо постачання литовських нафтопродуктів в Україну припиниться, суттєво на ринкову ситуацію це не вплине. Тим більше, що взимку споживання палива є меншим, ніж під час посівної компанії.

Можливе коливання оптових цін. Втім, головне - це втрата одного із стабільних джерел постачання. І це може посилити нашу залежність від імпорту нафтопродуктів із Росії та Білорусі.

Посилення залежності від Білорусі та Росії

За даними консалтингової групи "А-95", у 2021 р. спільно на Білорусь та Росію припало майже 5 млн т, або 62% всього українського ринку дизельного палива. Крім того, за підсумками року РБ зайняла 44% (998,5 тис. т) ринку бензину, 45% (624 тис. т) ринку бітумів, 22% (81,4 тис. т) авіаційного палива та 15% (289 тис. т) т) ринку зрідженого газу.

"Презедент Білорусі Олександр Лукашенко вже говорить прямим текстом – Білорусь із Росією перекриють постачання нафтопродуктів у разі ескалації. А це два літри дизпалива із трьох, що споживаються в Україні, кожен другий літр бензину. Залежність від Росії та Білорусі щодо дизпалива додатково зросте з 70% до 75%", - наголошує директор "А-95" Сергій Куюн.

Про заміну литовського палива білоруською вже говорять і самі трейдери. Так, у компанії "Надія" (АЗК BVS) "перестрахувалися і після новин про припинення імпорту з Литви, збільшили закупівлю палива у білорусів", - повідомляє сайт enkorr з посиланням на начальника відділу зовнішньоекономічної діяльності компанії Олександра Гришка.

Нові альтернативи

У такій ситуації дедалі більше назріває необхідність диверсифікації за рахунок збільшення власного виробництва та транспортування палива до морських портів з інших країн.

"Морські постачання можуть покрити можливий дефіцит. Але зараз доставляти паливо, наприклад, із Греції, дорожче, ніж із Білорусі. Його реалізовують на півдні України. Щодо Orlen, то при новому маршруті через Польщу паливо реалізовуватимуть на західній Україні, до центру везти буде вже невигідно", - прокоментував Gazeta.ua директор компанії "Оранж Ойл" Роман Румянцев.

Морські постачання можуть покрити можливий дефіцит. Але зараз доставляти паливо, наприклад, з Греції, дорожче, ніж з Білорусі.

Що ж до власного виробництва, то компанія "Укртатнафта" (Кременчуцький нафтопереробний завод) вже заявила про готовність "у зв'язку з ситуацією, що склалася" наростити обсяги переробки на 80% і "разом з АТ "Укргазвидобування" повністю задовольнити попит на бензин в Україні". У компанії кажуть, що частка кременчуцького палива на ринку бензинів України сьогодні сягає 40%.

На днях стало відомо, що Кременчуцький нафтопереробний завод виготовив бензин із октановим числом 98. Це сталося вперше в історії вітчизняної нафтопереробки.

Українські виробники також скаржаться на "неконкурентні, антиринкові дії" при постачанні нафтопродуктів з Білорусі та Росії". І нагадують про рішення Ради нацбезпеки та оборони та відповідний указ президента Володимира Зеленського від 2 грудня 2019 року про обмеження частки імпорту Україною нафтопродуктів з одного джерела на рівні до 30%.

Зараз ви читаєте новину «Як реагують учасники ринку на блокаду литовського палива». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути