Виставку "У пошуках сакрального" мистецького проекту львівської галереї сучасного сакрального мистецтва ICONART відкрили у Харкові. Експозицію представили в Художній галереї ім. Генріха Семирадського Каразінського університету. Триватиме до 16 жовтня.
Захід пройшов у рамках форуму "ПогранКульт: ГаліціяКульт". Його головна мета — налагодити діалог між Сходом і Заходом. Організатори хочуть створити загальнонаціональний культурний продукт, який закріпив би подальшу плідну співпрацю між регіонами.
"Є дві українські школи, які займаються мистецьким пошуком в галузі іконопису - львівська і київська. Якщо остання спрямовує свій погляд на епоху українського бароко, то Львівська опирається на ікону давню XIII-XV століть. Бо ця вона багатообразна, має цілу систему знаків. Сакральне мистецтво жило поряд з людиною завжди, але з приходом войовничого комунізму проблеми віри викинули з життя суспільства. Вони затерлися в свідомості цілих регіонів. На Галичині це вдалося гірше, тому зараз маємо що показати", - каже художник Остап Лозинський.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 9 художників розмалювали завод
На виставці представили зразки модерного сакрального мистецтва. Це - звичні ікони, зображення на склі та дереві. Під кожним зображенням закріплені тексти, які не описують роботу, а текстово доповнюють її. Є коментарі художників, історичні довідки. У залі з колонок на вікні звучать народні співанки та молитви. Наскрізною стала тема хресної дороги, яку людина проходить разом з Ісусом. Образ смерті, хреста та воскресіння.
"Народна ікона була найпопулярніша, бо стояла в кожній сільській хаті. Її створювали анонімні невідомі майстри. Це була масова продукція. А в XIX столітті галицькі майстри створили мистецькі школи народного малярства. На Сході України були традиції хатньої ікони. Вони перекочували до музейних або приватних колекцій. Зараз хатньою іконою став роздрукований ширвжиток низького мистецького рівня. Художники-іконописці намагаються впровадити новий погляд на ікону і змінити цю тенденцію", - говорить митець.
Картини 15 сучасних художників представили на стінах галереї. Організатори запевняють, що сучасна ікона у мистецтві не має відповідати традиційним уявленням. Виставку робили документальну, щоб за умови відсутності екскурсовода, людина змогла проаналізувати побачене. Планують поставити трибуну з книгою для відгуків, аби знати про ставлення харків'ян до галицького іконопису.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Православним храмам Харкова подарували чудотворні ікони
"Ми думали над тим, що таке галицька ікона, як можемо через неї показати особливості галичан, або намагалися шукати щось спільне між Галичиною і Слобожанщиною. Поняття сакрального зазвичай асоціюють із надприроднім і незнайомим людині. На противагу тому стає особистий духовний досвід християнина. Він на пряму пов'язаний з іконою як з образом Бога. Наші художники намагалися припідняти пелену, що приховує від нас сакральне", - каже куратор проекту Марія Цимбаліста.
"ПогранКульт: ГаліціяКульт"— масштабний культурний форум, організований благодійним форумом DOFA.fund. Над проектом працювали майже 300 митців Галичини і Слобожанщини в різних напрямках: література, музика, кіно, театр, візуальне мистецтво та лекційно-дискусійна програма.
Нагадаємо, у харківському "Єрмілов-центрі" відбулося офіційне відкриття другого етапу форуму "ГаліціяКульт".
Коментарі