22 жовтня на пленумі Спілки кінематографістів Міністр культури Михайло Кулиняк запропонував знімати фільми, на які виділені кошти з бюджету, виключно на державних кіностудіях. Найактивніші кінематографісти виступили проти цього. На їхню думку, режисер має право самостійно обирати студію, а не підлаштовуватися під реалії державних кінофабрик.
"Якщо кошти на кіновиробництво будуть перераховуватись через державні студії – це буде монополією. Така схема вже була і вона себе не виправдала. Держстудії деруть шалені відсотки на обслуговування самих себе" - коментує один з ініціаторів протесту режисер Володимир Тихий.
Серед однодумців режисера: лауреат Каннського кінофестивалю Марина Врода, переможець кінофоруму в Локарно Мирослав Слабошпицький, володар "Срібного ведмедя" Берлінале аніматор Степан Коваль та інші. Їхні стрічки стали найяскравішими досягненнями вітчизняного кінематографу останніх років і зняті вони були за участі приватних телеканалів, незалежних кіновиробників чи приватних кіностудій.
В свою чергу ідея зосереджувати державні відрахування на кіновиробництво на державних студіях виникла через те, що останні знаходяться в жахливому стані. За словами Голови спілки кінематографістів Сергія Тримбача: "Починаючи десь з 1993 року державні кіностудії послідовно нищилися".
Тож сьогодні режисерам в більшості випадків зручніше і вигідніше звертатись до послуг приватних, а не державних кіностудій, на яких не має необхідної технічної бази.
Міністр культури Михайло Кулиняк відзначив, що треба виділити кошти з бюджету на капітальне відновлення державних кіностудій і залучити режисерів до роботи на цих фабриках. "Всі держкошти на виробництво кіно мають виділятись через державні кіностудії – так надійніше, адже можна проконтролювати їх цільове використання" - відзначив представник уряду.
Але голова Держкіно Катерина Копилова вважає, що в бюджеті не вистачить грошей на відновлення потужностей держстудій: "Треба шукати якісь нові способи відродження державних кіностудій. Відновити їх роботу в той спосіб, в який вони функціонували в часи Радянського Союзу сьогодні вже не актуально".
"Методи, якими сьогодні намагається діяти державні кіностудії неправильні. Єдиний спосіб їх відродити – приватизація. Наприклад студія "Чінечіта", на якій в свій час фільмував Федеріко Фелліні, стала приватною. І така тенденція прослідковується по всьому світі – вважає директор Одеського міжнародного кінофестивалю Денис Іванов.
Тож якщо в Україні буде встановлена система, за якою держкошти на кіно будуть виділятись виключно на національні студії, то вітчизняним кінематографістам доведеться обирати між добрим фінансуванням від держава і доброю технічною базою, яку забезпечують приватні студії.
Коментарі
2