Трагікомедія данського режисера Томаса Вінтерберга "Ще по одній" не є пропагандою ні вживання спиртного, ні поганого впливу алкоголізму. Не займається моралізаторством, а маніфестує життя. Навіть через смерть.
Про це каже кінокритикиня Анна Дацюк під час обговорення фільму після показу в рамках 4-го кінофестивалю "Київський тиждень критики". Проходив у столичному кінотеатрі "Жовтень" 22-28 жовтня, пише журнал "Країна".
Норвезький психолог Фінн Скордеруд колись висунув теорію, що людині від народження бракує половини проміле алкоголю в крові. Пізніше він цю концепцію заперечував і казав, що слова вирвали з контексту. Головні герої "Ще по одній" - чотири шкільні вчителі середнього віку - не чули про спростування. Вирішили перевірити теорію на собі. Беруться випивати щодня, аби підвищити настрій і продуктивність, стати щасливими. Щоб не почуватися п'яницями, пишуть есей про своє дослідження. Поступово збільшують дозу, за сюжетом.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Кінокритики назвали найкращий український фільм 2020 року
"Томас Вінтерберг – соратник Ларса фон Трієра, з яким започаткував напрям "Догма 95", - говорить Анна Дацюк. - У своїх роботах із цинізмом вглядається у пристойний фасад данського суспільства, яке з часом показує своє не дуже приємне нутро. Зокрема, у фільмі "Полювання", де Мадс Міккельсен зіграв вихователя дитячого садочка, якого помилково звинуватили у розбещенні дівчинки.
У новій стрічці Вінтерберг возз'єднується з улюбленим актором. Покладає на нього кістяк історії про вікову кризу. Алкоголь тут не тема, а засіб. Зручний інструмент, аби запустити стрімкий сюжет і додати хаосу в надто раціональне життя героїв. Вибір їхньої професії невипадковий. Перебувають у безпосередній близькості з тими, ким самі були раніше. Алкоголь для них – допінг, щоби звільнитися від гніту раціональності та згадати, як це було колись.
Вінтерберг зняв фільм-ностальгію за втраченою молодістю, ейфорією та свободою. Між тим кіно сповнене надії. Попри серйозну тему, пронизане комедійним духом. Це найсмішніша картина режисера.
Ключ для розуміння - праці філософа Серена К'єркегора, який згадується у фільмі. Писав, що любов виникає у точці падіння. Бачимо усвідомлене розставання з контролем над собою та реальністю. Спробу через пірнання в запій віднайти любов до життя.
Камера не просто стежить за перебігом, а певною мірою диктує й відображає сюжет. Чітка й зосереджена, коли персонажі тверезі. Виходить у легку розмитість та поводиться вільніше, коли вони напідпитку.
Для кожного з четвірки алкоголь стає певним каталізатором. Дає змогу обнулитися й визначити, як вийти з кризи та перейти на новий життєвий етап. Хитрий момент у тому, що не всім це вдається.
19-річна дочка Вінтерберга, яка мала зіграти у стрічці, загинула в автокатастрофі за чотири дні до зйомок. Кіно стало способом прорефлексувати та знайти для себе якийсь сенс порадіти власному життю. Навіть попру втрату рідної людини".
"Ще по одній" вийде у прокат 12 листопада.
Повну версію матеріалу читайте в журналі "Країна" від 5 листопада.
4-й "Київський тиждень критики" зібрав понад 4200 переглядів у кінотеатрі "Жовтень". Протягом 7 днів показали 19 фільмів. Українські прем'єри, ретроспективу класики, а також хіти цьогорічних фестивалів у Венеції, Каннах, Берліні, Сан-Себастьяні, Торонто.
Захід започаткували 2017-го для ознайомлення з найкращими стрічками світового кіно. Програму формують кінокритики.
5-й "Київський тиждень критики" відбудеться 21-27 жовтня 2021-го.
Коментарі