![Білоруський рокер вимушено заспівав "Русскую песню"](https://static.gazeta.ua/img2/cache/preview/883/883034_w_300.jpg?v=0)
Велика частина Білорусі живе в чужому медіапросторі. Цікавиться більше романами Пугачової та Кіркорова, ніж подіями у своїй країні.
Так вважає білоруський рок-музикант Лявон Вольський.
Презентував кліп "Русская песня". На відео чоловік середніх літ, не витримавши потоку російсько-радянського контенту, стріляє в телевізор з револьвера.
"Пісню написав 2013-го, ще до початку подій в Україні. У Білорусі з того часу на відміну від сусідів нічого не змінилося", - додає музикант.
Росія намагається втягнути Білорусь у нову Союзну державу. Крім реакції рок-музикантів, у новому романі "Собаки Європи" мінський письменник Ольгерд Бахаревич описує можливе життя в подібному держутворенні. В той же час нам у Києві здається, що таким майбутнім сусідньої країни більше переймаються українці, литовці, поляки, тільки не самі білоруси. Це наслідок вихолощеності національного медіапростору? - Gazeta.ua запитує білоруського культуролога Максима Жбанкова.
- Ця асиметрія в культурному, медійному, освітньому плані, де національна мова грає не першу роль і є чимось другорядним, з'явилася не сьогодні і не вчора.
Продовження радянської традиції - плекати контрольовані російськоцентрічні думки. Середній білорус має думати, що усе найкраще в Москві, а ми провінція.
Навіть у офіційно незалежній Білорусі 90% контенту телеканалів, радіостанцій виступи офіційних осіб російською.
Усе, що зараз відбувається в межах незалежної культури - спроба оцей перекіс хоча б трішки виправити.
І це досить важко. Бо є потужна інерція, що підтримується теперішнім станом культурного середовища і медійного простору. Тому творчість Лявона Вольського, Ольгерда Бахаревича, матеріали незалежних ЗМІ - це все ж таки робота у дуже вузькому секторі. Не мають великого впливу на масову свідомість громадян РБ. Звичайний білорус в маршрутці чує радіо-шансон, по ТБ насолоджується російськими серіалами. Найбільші концертні майданчики країни окупував Стас Міхайлов.
Тобто білоруськомовна культура тримається на ентузіастах?
- Так. Наприклад, більше ніж 20 років діє освітня ініціатива, на яку не звертає увагу офіційний Мінськ - Білоруський колегіум. Установа веде майже партизанські дії. Постійного місця занять немає. Хоча на лекції приїздять, зокрема, викладачі Варшавського і Львівського університетів.
Складається враження, що білоруські державні ЗМІ в один голос підспівують Москві.
- Це спрощене уявлення про нашу країну. Не завжди повідомлення білоруських медійників - повне віддзеркалення того, що виробляють в Росії. Александр Лукашенко може спокійно говорити, що для нього найбільша цінність - незалежність Білорусі. Публічно не погоджуватися з паном Путіним.
Що стосується мови, то вона не є єдиним і головним чинником нашої ідентичності. Російськомовних білоруських патріотів я знаю багато, і це не парадокс.
Більш того, в інтелектуальному середовищі, наприклад, керівник ще однієї незалежної освітньої ініціативи "Летючий унівесритет" філософ Володимир Мацкевич вміє спокійно енергетично потужно промовляти російською. Виходить з ідеї багатомовності нашої нації, що завжди існувала на прикордонні, перетині культур.
Ну що робити, якщо населення у нас переважно не володіє білоруською. Приходити з цією мовою до людей не ефективно. Треба використовувати засоби, які працюють, а не носитися
з романтичними уявами про можливу націю. Головне - бути почутим і зрозумілим.
Лявон Вольський чи не вперше заспівав російською. Ольгерд Бахаревич видає авторизовані переклади свої книг. Зараз готує "Собаки Європи".
У Мінську складається враження, що столиця Білорусі живе за прикладом Москви - ностальгією за СРСР. Принаймні такі голоси найгучніше звучать у ЗМІ.
- Не погоджусь лише частково. Безумовно, приналежність у минулому до великої імперії з її перемогами в спорті, культурі досі гріє наших громадян.
Є прагнення бути частиною великої сили.
Але це не можна пояснювати тільки ностальгічними квазірадянськими уявленнями.
Я б скоріше казав про нестачу можливостей для приватної ініціативи. Неможливість бути дизайнером своєї долі, професійної реалізації, що дісталась Білорусі від СРСР. Тому що у майже всіх сферах життя переважає державна власність.
Сектор незалежного існування в Білорусі дуже вузький. Громадяни з амбіціями емігрують. Або навпаки, такий стан речей породжує тактику конформізму.
Ми досі маємо фактично радянську колоніальну владу і відповідно велику кількість пристосуванців, які бачать для себе перспективу не у протистоянні, ментальному змаганні, відбудові особистої свободи, а у пошуках зручного місця в наявній системі.
Теоретично Лявон Вольский може отримати дозвіл на концерт у великій залі, зайнятій зараз Філіпом Кіркоровим та іншими московськими гастролерами?
- Раз на рік можуть дати добро, щоб показати: от нема в нас заборонених рокерів. Такі речі можуть виникати на рівні тихих домовленостей із владою. Коли Сергій Міхалок з проектом Brutto співав партизанські антисистемні пісні, на його концерти приходила молодь з національними біло-червоно-білими стягами. На вході до залу команда музиканта міняла національну символіку на чорні прапори з написом Brutto. Потім повертали. Концерт влада дозволила за умови, що жодної політики не буде.
Справді гострому автору Палац Спорту не світить. Наприклад, постійний концертний майданчик Зьміцера Вайцюшкевіча - Палац культури глухонімих.
Це така хитра гра, лицемірна позиція влади, щось національного незалежного трошки можна, але так ні.
Напркінці кліпу "Русская песня" герой стріляє в телевізор, що транслює програми з Москви.
В суспільстві дійсно росте агресія проти російського медіаґвалту. Чи може це про рішучість білорусів відстоювати свою землю зі зброєю в руках?
- Не відчуваю таких настроїв. Офіційний Мінськ дуже часто у своїх медіа використовує однозначні образи ворога. Цю стилістику підхоплюють й альтернативні митці.
Вольський як художник, артист, шоумен зі специфічним почуттям гумору знає мову простих ефектів, для досягнення швидкого емоційного резонансу. В якомусь сенсі це банально - стріляти в телевізор, бачили це ще у панків 1970-х.
На "Радіо свободи" у Лявона Вольського є постійна рубрика "Савка і Гришка", де в сатиричних куплетах музикант від імені цих двох своїх персонажів-антагоністів коментує події в країні. На вашу думку, в Білорусі кого більше - Савок чи Гришок?
- Спочатку треба пояснити українським читачам, що собою являють обидва персонажі.
У нас є народна пісня про двох друзяк:
Саўка ды Грышка ладзілі дуду -
Павесяліцца ды прагнаць нуду.
У Лявона Савка і Гришка це рольові персонажі, які в режимі швидкого реагування висловлюють точку зору затятого лукашиста і свідомого білоруса на останні новини.
Якоюсь мірою ілюструють реально поділ, який існує в нашому суспільстві, інь і янь білоруської душі. Один підтримує в усьому "бацьку" , другий скептичний. Це свідоме загострення конфліктності, яка в дійсності не існує. Бо, повторюсь, через багатомовність нашої прикордонної нації, що сформувалась на культурному перехресті, в кожному білорусові живе і Савка , і Гришка, і Вольський, і Лукашенко. Ця поліфонія породжує багато внутрішніх суперечностей. Ми країна заснулого руху. Бо сусід Росія валить невідомо куди. В Україні відбуваються цікаві непрості процеси. Польща, Литва теж рухаються, а ми задеревіли у реальності з колоніальною адміністрацією згори.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Гурт "Гайдамаки" зробив кліп до фільму "Крути 1918"
Проект білоруського рок-музиканта Лявона Вольського "Савка і Гришка" виходить щотижня на сторінці "Радіо свобода" з 2010 року.
Героями є Григорій Броніславович Глик (Рыгор Браніслававіч Глык) - опозіціонер зі стажем, націоналіст, та Савелій Петрович Пстричко (Савелій Пятровіч Пстрычка) - представник дрібної номенклатури, розмовляє трасянкою - білоруським суржиком.
Крайній випуск програми був присвячений чуткам про можливе входження Беларусі до складу Російської Федерації.
"Саўка ды Грышка пра "рускі рай"
Вот бы ў Расію скарэй нам вайці,
Сразу зарплата ў нас будзе расьці.
Забяры ты нас, Пуцін, к сабе скарэй,
Стаім мы ужэ окала тваіх дзьвярэй.
Грышка:
Гэй, ліцьвіны, Бог нам радзіць,
Чулі мы здавён.
Хто нас кіне, хто нам здрадзіць,
Шлем таму праклён.
Хай Расея пастку ставіць,
Хай шыпіць зьмяя.
Не скарайся, не здавайся,
Беларусь мая.
Саўка:
Пуцін, вазьмі нас скарэе к сібе,
Можэт, пайду я служыць в ФСБ.
І ўсяго будзе многа тагда ў нас,
Бо сразу стануць нашымі і нефць, і газ.
Грышка:
Вы ня думайце, што будзе
Вельмі проста жыць.
Будуць-будуць нашы людзі
Ў Сірыі служыць.
Бо ня спыніцца крамлёўскі
Правадыр-маньяк.
Не служы ў расейскім войску,
Беларусь мая!
Саўка:
Пуцін, давай, нас скарэй забірай,
Очэнь уж хочацца ў рускі твой рай!
Грышка:
Затлуміла людзям голаў
Тэлевізія.
Зноў цябе пакінуць голай,
Беларусь мая.
Коментарі
1