Запровадження утилізаційного збору на імпортовані автомобілі з одного боку має геть нелогічний вигляд, а з іншого — цілком вкладається в логіку дій нинішніх господарів України.
Видається нелогічним, бо Україна суттєво псує відносини з Євросоюзом — і це напередодні ухвалення ним рішення щодо підписання Угоди про асоціацію. Нині ЄС — найбільший автоімпортер для нас, і його інтереси сильно страждають. У Брюсселі запровадження збору щодо імпортованих і відсутність такого щодо машин вітчизняного виробництва називають дискримінацією і порушенням правил Світової організації торгівлі.
По-друге, ідея запровадити утилізаційний збір виникла торік восени як відповідь на ухвалення схожого закону Росією. Нині Україна є членом консультаційної групи в рамках СОТ, що веде з Москвою відповідні перемовини. Тобто з одного боку Київ вважає дії Росії неправомірними, а з іншого — вдається до таких.
По-третє, абсурдними видаються дії Віктора Януковича. Він підписує закон і тут-таки дає уряду доручення внести до нього зміни відповідно до вимог членства в СОТ. Але ж якщо глава держави усвідомлює порушення законом міжнародних зобов'язань України, то навіщо його підписував?
Але тут починається логіка по-українськи. Приведення закону у відповідність до вимог СОТ означатиме, що утилізаційний збір платитимуть і вітчизняні автовиробники. Таким чином Україна нібито реагує на критику та претензії з боку Євросоюзу. При цьому вочевидь завищену ставку збору навряд чи зменшать, а от джерела надходження буде збільшено.
Вимальовується хитромудра багатоходівка. Крок перший — ухвалюють закон нібито на благо українських автовиробників і екології. Крок другий — здіймають цим цілком очікуваний ґвалт у Європі, як наслідок ідуть на поступки й поширюють дію закону на вітчизняних виробників. Таким чином зростає сума коштів, акумульована унаслідок цього трюку. Наступний крок третій — потрібна компанія отримує контракт на освоєння цих величезних грошей.
Утім, у компетентних колах кажуть, що вибір компанії був насправді кроком першим. І все заздалегідь сплановано під певного впливового власника. Зрозуміло, що таку масштабну комбінацію можна провернути, лише маючи повну владу у країні.
Тож хитромудра афера ще більше збагатить декого, як завжди, на порожньому місці. А оплатять утилізаційний збір пересічні люди: його закладуть у вартість автомобілів.
Коментарі
29