"Нафтогаз" вибирає компанію, що оцінить вартість вітчизняної газотранспортної системи. У влади з'явилися наміри змінити статус "труби", вважає керівник енергетичних програм центру "Номос" 47-річний Михайло Гончар:
— Вартість буває ринкова і справедлива, так звана залишкова. Усе залежить від того, які завдання керівництво "Нафтогазу" поставить перед оцінщиками, — каже експерт. — Оскільки державну компанію "Укртрансгаз" виділяють в окрему структуру, то оцінка вартості активів системи магістрального трубопровідного транспорту газу буде залишковою. Адже держава має поповнити статутний фонд "Нафтогазу" на величину цієї вартості. Відтак урядовці зацікавлені в тому, щоб збити ціну "труби" до мінімальної.
"Газпром", який не перший рік виявляє зацікавлення нашою "трубою", озвучував свою цифру — 4 мільярди доларів. Росія завжди грає на максимальне заниження ціни. Так само було з білоруською ГТС. Мінськ оцінював її у 17 мільярдів доларів, а Москва — у 4 . Зрештою сторгувалися на 5 мільярдах. Але українська ГТС на порядок потужніша за білоруську.
Дочірня компанія "Укртрансгаз" зберігає газ у підземних сховищах і експлуатує магістральні газогони та об'єкти на них. Цими активами зараз цікавиться тільки Росія. Для потенційних покупців із країн Євросоюзу наш газовий сектор залишається непрозорий. Тому ніхто з них не купуватиме кота в мішку.
Торік наші урядовці заявляли, що "Нафтогаз" виведуть на IPO (первинне публічне розміщення акцій на міжнародних фондових біржах. — "ГПУ"). Мовляв, це дозволить отримати об'єктивну оцінку вартості його активів. Але цього не зробили. Тепер уряд, очевидно, вирішив піти коротшим шляхом, оскільки розміщення акцій на біржах — процедура тривала. Зрештою, кожного наступного дня акції можуть обвалитися. А потенційні покупці мають бачити позитивний бізнес-процес, а не чорну скриньку, в яку входить газ, гроші повертаються "Газпрому", а борги "Нафтогазу" зростають. Незабаром третя річниця інвестиційної конференції у Брюсселі, коли була підписана декларація щодо модернізації ГТС. А Україна досі нічого не зробила для реформи енергетичного сектору. "Укртрансгаз" давно мав стати окремою компанією і розпоряджатися своїми фінансами. Це витікає із зобов'язань, що взяла на себе Україна, вступивши в Європейське енергетичне співтовариство. Але нинішня влада хоче знову погратися у багатовекторність. Показує і західним, і східному партнерам, що робить кроки назустріч кожному з них. Це шахрайський прийом. Бо одночасно в двох протилежних напрямках рухатися неможливо.
125
мільярдів 700 мільйонів гривень, або $24,8 млрд (за курсом Нацбанку на 31 грудня 2006 року) коштували українська газотранспортна система й підземні газосховища, за оцінкою консалтингової компанії "Імідж".
79
мільярдів 500 мільйонів гривень, або $9,9 млрд (за курсом НБУ на 31 травня 2009 року) — таку сукупну вартість основних засобів та об'єктів "Укртрансгазу" визначила консалтингова компанія "Увекон".
Коментарі