Одночасна інтеграція України з Європейським і Митним союзами Росії, Білорусі, Казахстану можлива лише на рівні створення з ними зон вільної торгівлі, каже директор із наукової роботи Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Вероніка Мовчан, 36 років.
— У разі участі в Митному союзі Україна вже не вирішуватиме самостійно, з ким домовлятися про вільну торгівлю і на яких умовах, — наголошує експерт. — Вона делегуватиме відповідні повноваження наднаціональному органу.
Якщо Україна вирішить таки приєднатися до Митного союзу Росії, Білорусі та Казахстану, що має зробити насамперед?
— Стати повноправним членом Євразійського економічного співтовариства й підписати весь пакет документів, що стосуються створення Митного союзу. Тут можуть виникнути проблеми щодо відповідності цих договорів Конституції України. Проте найскладнішими є питання, пов'язані з членством України в Світовій організації торгівлі.
Річ у тім, що Росія вступила до СОТ на інших умовах, ніж Україна. Рівень тарифного захисту на її кордонах вищий, ніж у нас, і Москва цим пишається. Ці тарифи застосовують у Митному союзі, оскільки Білорусь і Казахстан не є членами СОТ. Вочевидь, підвищити свої тарифи муситимемо й ми.
Недавня заявка Києва в СОТ щодо підвищення тарифів на понад 300 ліній може свідчити про підготовку України до вступу в Митний союз?
— Не думаю. Початок консультацій, імовірно, пов'язаний із бажанням збільшити можливості захисту певних галузей нашої економіки. Але ця історія показова своїм резонансом у світі. Намір України викликав величезну хвилю дискусій. Значна кількість країн зголосилися на консультації. Тобто, потенційно вимагатимуть в України поступок.
Скажімо, Україна може домовлятися про вищі ввізні мита на автомобілі. У відповідь Київ може запропонувати послабити режим ввезення сільськогосподарських товарів. Тож захищаючи одну галузь, жертвуємо інтересами іншої. Уявіть, що в разі приєднання України до Митного союзу вона буде змушена підвищувати тарифи по кількох тисячах тарифних ліній. Це величезний розмір рівноцінних компенсацій, що матиме негативні наслідки для економіки.
Прихильники Митного союзу кажуть, що інтеграція до нього могла би стати швидкою допомогою нашій економіці, насамперед, завдяки нижчій ціні на газ.
— Участь у Митному союзі будь-якої держави не передбачає зобов'язань "Газпрому" продавати їй газ дешевше. Чинний контракт із "Нафтогазом" залишатиметься незмінним. Нижча ціна, про яку говорять — це може бути якийсь компенсаційний механізм, фактично субсидії з російського бюджету. Але це річ непевна, залежатиме від стану російської економіки.
Як вибір напрямку інтеграції позначиться на добробуті українців?
— За оцінками нашого інституту, у разі інтеграції в Митний союз добробут упаде на 0,5 процента в середньостроковій перспективі та на 3,7 процента — у довгостроковій. І навпаки, зросте відповідно на 4,3 процента та 11,8 — у разі імплементації Угоди про асоціацію з ЄС.
Що саме впливатиме в тому й іншому випадкові?
— Назву лише ті фактори, які на поверхні. Зона вільної торгівлі з Євросоюзом збільшить конкуренцію на українському внутрішньому ринку. Для споживачів це означатиме кращу якість товарів і нижчі ціни. Українські виробники отримають легший доступ на найбільший у світі ринок Європи. Відповідно з'являться нові можливості для зростання виробництва, інвестицій, створення робочих місць. Угода про асоціацію містить зобов'язання України щодо гармонізації свого законодавства до європейських норм — це має призвести до покращення захисту прав працівників, безпеки харчів, якості товарів і послуг тощо. Усе це впливатиме на добробут і якість життя.
В установчих договорах Митного союзу сильного реформаторського компоненту немає. Збільшення мит на наших кордонах однозначно призведе до подорожчання значної частини товарів, які ввозять не з Росії, Білорусі та Казахстану. До того ж унаслідок згаданих проблем із СОТ продавати стане важче в усі держави, що не беруть участі в Митному союзі. При цьому з Росією, Білоруссю й Казахстаном торговельний режим фактично не покращується. Україна і так має з ними зони вільної торгівлі й більшість товарів продає без мит.
Коментарі
7