Ситуація з тестуванням абітурієнтів доведена до абсурду, переконаний колишній директор Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук, 58 років. Зараз не можна говорити про рівність у доступі до вищої освіти.
— Дозволили не складати тести тим, хто закінчив школу до 2007 року. Для тих, хто вже проходив зовнішнє оцінювання, дозволили зараховувати його результати зараз. Це все одно, що учасники спортивних змагань 2007-го будуть приносити суддівській колегії документи з колишніми результатами і вимагати, щоб їх враховували у цьогорічних змаганнях.
Тобто ви за те, щоб ЗНО складали навіть абітурієнти, які закінчили школу 10 чи 15 років тому?
— Так. Саме тоді буде рівний доступ до освіти. Або для тих, хто давно закінчив школу, потрібно запровадити тест загальної навчальної компетенції. Такі тести є у США, Ізраїлі, інших країнах. Цей комплексний тест містить завдання з мови, математики та інших предметів і виявляє здатність до засвоєння знань. Але його вперто запроваджувати не хочуть. Бо тоді зникне дірка, в яку можуть пролазити ті, хто не хоче приймати участь у конкурсі знань.
Які ще перешкоди в рівності доступу до вищої освіти?
— Вступникам, які вчилися на підготовчих курсах, для вступу на окремі спеціальності нараховують додаткових 20 балів до результатів зовнішнього оцінювання. Звичайно, набагато простіше заплатити за навчання на підготовчих курсах й отримати ці бали, аніж заробити їх знаннями. Та для багатьох жителів сіл чи малих міст ця плата непосильна, або вони фізично не можуть їздити на ці курси.
Чому скорочена кількість завдань у тестах з історії України та фізики?
— Не бачу в цьому необхідності. Бо чим менше завдань, тим тест менш якісний. У завданнях із фізики й так немає "відкритої частини", коли людина повинна самостійно в письмовій формі розв'язати задачі. Ще й скорочують кількість завдань "закритої" частини — із запропонованими варіантами відповідей.
Cтосовно історії України, то я роблю висновок: у Центру оцінювання якості освіти вичерпався творчий потенціал з підготовки тестових завдань. Інакше минулого літа до тестів з історії України не включили б завдання з попередніх років та з пробного тестування.
Як вищі навчальні заклади реагуватимуть на зниження якості тестів?
— Висловлюватимуть обґрунтовані претензії. Можуть сказати: для чого нам взагалі таке оцінювання? Щоб цього не сталося, необхідно ґрунтовно працювати над формуванням банку тестових завдань, працівники якого нині не мають належних умов роботи. Також використовувати різнорівневі тести. Не можна пропонувати однаковий тест із математики тим, хто вступає на фізмат і на спеціальність "учитель трудового навчання". На жаль, українська система ЗНО рухатися вперед не хоче. Більшість керівників вищих навчальних закладів знають це, але мовчать. Так заведено.
Коментарі