Виконавчий директор корпорації ВЕТЭК, як скорочено називають Східноєвропейську паливно-енергетичну компанію, Євген Калінін заявив в Одесі, що ключове її завдання — побудувати вертикально-інтегрований холдинг, який об'єднає трейдинг, видобуток, переробку і роздріб.
— Що стосується переробки, — підкреслив Калінін, — то Одеський нафтопереробний завод перебуває в унікальній позиції. Басейн Чорного моря як трейдинговий майданчик сьогодні дуже привабливий. Половина експортної продукції — вакуумний газойль і мазут. І це лот, вкрай цікавий для трейдерів. Ми ведемо дуже продуктивні переговори. Роздрібні активи компанії збільшуватимуться. Тільки в розрізі ОНПЗ треба понад тисячу заправок.
— У березні цього року російський "Лукойл" продав Одеський нафтопереробний завод Східноєвропейській паливно-енергетичній компанії, — коментує колишній радник голови Фонду держмайна 54-річний Володимир Ларцев. — Новий власник об'єднує бізнеси в сферах торгівлі газом, нафтопродуктами, фінансів та будівництва. Керує ВЕТЭК Сергій Курченко. Його знають іще й завдяки тому, що торік придбав харківський футбольний клуб "Металіст".
Останні п'ять років завод працював із зупинками. Весною реально були завантажені два нафтопереробні заводи — у Херсоні і Кременчуці. Решта стояли. ОНПЗ в руках ВЕТЭК дасть користь його працівникам. Нові власники знайдуть кошти для запуску заводу й налагодження достатньо ефективної роботи. Цього можна домогтися за рахунок використання протекціонізму з боку держави чи переливання капіталу з однієї частини бізнесу корпорації в іншу. ВЕТЭК явно придбала завод не для того, щоб він простоював. Щодо збуту товару, то, напевно, це завдання буде не найскладнішим для керівництва корпорації.
— В Україні більшість нафтопереробних заводів або стоять, або працюють у чверть сили, — каже експерт Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук, 32 роки. — Де-факто в країні нема свого виробника нафтопродуктів, хоча можливості для цього є. Єдине, що потрібно, — модернізувати виробничі потужності. Попередній власник ОНПЗ, "Лукойл", попри заяви про модернізацію, зробив не так багато. Просто підтримував підприємство в хорошому стані. ОНПЗ розрахований на переробку 2,8 мільйона тонн на рік. Нові власники заводу, скоріше за все, захочуть повністю завантажити його. Вже до кінця цього року у них є можливість переробити мінімум мільйон тонн нафти.
Якщо ВЕТЭК запустить завод — буде дуже добре. Зуміють залучити кредитні ресурси — ще краще, бо це означатиме модернізацію.
Повне переобладнання підприємства потребуватиме десь 500-600 мільйонів доларів. Третина цієї суми піде тільки на те, щоб підняти глибину переробки з 62 процентів до 75. Тоді з тонни нафти можна буде отримувати не 620 літрів пального, як зараз, а 750. Відчутно зросте рентабельність. Але це не робиться за один рік. Модернізація виробничих потужностей — процес довгий і дорогий. Зараз найважливіше, щоб завод просто почав працювати.
Головне завдання на сьогодні — знайти постачальника нафти. У теперішньому стані ОНПЗ потребує дешевої сировини. Нині глобальний ринок сприятливий для ВЕТЭК. Ціна на нафту трохи впала, тому можна знайти відносно недорогий ресурс. Скоріш за все, це буде казахстанська чи азербайджанська нафта. Частково ОНПЗ зможе використовувати українську сировину. Тисяч 200 тонн на рік ВЕТЭК під силу витягнути.
Цілком посильне завдання для компанії і просування на ринку роздрібної торгівлі. Хоча це і буде не просто.
Зараз Україна на 70 відсотків залежить від імпортних поставок нафтопродуктів. Це робить країну вразливою до різних форс-мажорів у світі. Наприклад, повені в Європі. Ми можемо опинитися в ситуації, коли різко впадуть поставки, а значить, автоматично піднімуться ціни на бензин. ОНПЗ буде здатний закрити діру імпорту нафтопродуктів в Україну. Це буде хороший внесок в оптимізацію вітчизняної економіки.
Коментарі