пʼятниця, 08 квітня 2011 10:32

Кому була вигідна смерть В'ячеслава Чорновола

Генпрокуратура направила на дорозслідування справу про загибель лідера Народного руху  Чорновола в автомобільній аварії 25 березня 1999 року на трасі Бориспіль–Золотоноша. Головне слідче управління Міністерства внутрішніх справ проводитиме додаткові експертизи, щоб з'ясувати, чи була смерть насильницькою.

Слідство вже 12 років проводить полковник міліції у відставці Микола Степаненко, 62 роки. На момент загибелі Чорновола він очолював Народний рух у Київській області та фірму з постачання автозапчастин "Український сувенір". До того 24 роки пропрацював у міліції, перед звільненням керував тиловою службою УВС Київщини. Після автокатастрофи очолив комісію НРУ з розслідування загибелі В'ячеслава Чорновола. Написав двотомник "Майже все про вбивство Чорновола". Готує третій том — про розслідування цієї справи за нової влади.

— Що це не випадкова аварія, я впевнився через три місяці після смерті В'ячеслава Максимовича. До того дізнався, що у "тойоті", якою він їхав, не спрацювали подушки безпеки. Що за Чорноволом у Кіровограді стежили. Що є компромат на голову колгоспу, якому належав КамАЗ — до 80 тонн краденого зерна встигли вивезти тою вантажівкою. Що офіційна схема ДТП неможлива. Закрити очі на ці факти не можна.

Звідки берете ресурси на розслідування?

— У мене була фірма, що постачала автозапчастини з-за кордону. Вкладав свої гроші.  Скільки — не рахував. Десятки разів під виглядом бізнесмена їздив у Дніпропетровськ, Кіровоград, на Волинь. Зі свідками спочатку про бізнес розмовляли, а потім допитувався, як сконструйований КамАЗ, як його можна використати.

Яка ваша версія тієї автокатастрофи?

— Усе відбулося у три етапи.

Підготовка. Група, що готувала вбивство Чорновола, чекала на прихід КамАЗу на трасі. О 18.00 бачили там репетицію з іншим КамАЗом. Була ще запасна вантажівка. Люди бачили, як вона заправлялася й чекала в лісосмузі. Але в показах для Служби безпеки та міліції ці свідки відмовилися від своїх слів.

Стеження. У Кіровограді за Чорноволом слідкували за вказівкою начальника УВС Кіровограда Меленіна. Знали маршрут, знали, коли він має доїхати до КамАЗа. Куделі дали команду виїжджати з колгоспу о 12.30. Він прибув на місце і чекав на узбіччі. На Переяслав-Хмельницькому контрольно-пропускному пункті був журнал, у якому записували, які машини проходять по трасі. Цей журнал пізніше знищили, щоб ніхто не докопався, хто ж їхав за Чорноволом.

Аварія. Коли "тойота" пройшла певну мітку, Куделі дали команду рухатися. КамАЗ розвернувся на трасі так, що легковик потрапив у так звану зону гарантованого ДТП. Вантажівка зайняла всі смуги дороги та узбіччя. Куделя бачив світло фар "тойоти" за 1200 метрів. Поки легковик до нього доїхав, КамАЗ міг вільно розвернутися тричі. Павлов у "тойоті" побачив вантажівку десь за 70 метрів. Іще долю секунди летів, натиснув гальма і 34 метри сунувся на всіх колесах, поки не вдарився.

Перевіряли свою версію експериментально?

— Ми у 2005–2006 роках провели десятки відтворень. Брали різні КамАЗи, знайшли "тойоту" такої ж моделі. Наш експерт — доктор наук із лінійної фізики — знімав покадрово на кілька камер. На кадрах чітко видно, як "тойота" залізає під причеп. Коли КамАЗ різко розвертається, причеп нахиляється — тому він і насів на "тойоту".

1999 року я на міліметровці намалював дорогу. За допомогою калькулятора прорахував під сотню варіантів. Жоден із них під версію міліції не підходить. Залишаються тільки два — КамАЗ раптово розвернувся перед "тойотою". Або ж її водій був самогубцем.

Після загибелі слідча група 26 березня проводила експеримент: чи може КамАЗ раптово розвернутися на дорозі. Сказали, що без застосування заднього ходу не може. Відкриваєш книжку про КамАЗ і читаєш: вантажівка розвертається на 9 метрах. Отже, КамАЗ таки розвернувся. Від цього у нього й зігнулося дишло. Хоча слідчі кажуть — зігнулося від удару "тойоти". Спробуйте вдарити у дишло будь-якою легковою машиною — не зігнеться.

Звідки ви це знаєте?

— Розмовляв з водієм КамАЗа у 1999-му, у якого на дишлі арматура наварена хрест-навхрест. Каже, біда цих вантажівок — як тільки різко розвертаєш, дишло згинається. Я їздив у Дніпропетровськ, де після ДТП працював Куделя. Хотів перевірити, чи в тому КамАЗі порушене рульове управління, чи, може, розворотний круг причепа заварений і не дозволяє розвернутися з ходу. Дивлюся: приїхав Куделя. Пообідав, сів у КамАЗ, на дорозі 10 метрів крутнувся й поїхав в інший бік.

Чому в "тойоті" не спрацювали подушки безпеки?

— Слідча група провела експертизу не одразу, а заднім числом, 2001-го. Експерт написав: "подушки не спрацювали, бо уповільнення швидкості було таким, що удар був слабкий". Слідчий мав би повідомити про це родичів, і ті могли би подати до суду на виробника авто. Але в такому випадку представники компанії "Тойота" довели б, що такого не могло бути. Отже, легковик спеціально підготували до аварії. Могли відключити датчики до подушок безпеки.

Де ці машини зараз?

— КамАЗ, мабуть, у господарстві, якому й належав. А "тойоту" знищили восени 1999-го. Розібрали, щоб потім її уважно не дослідили. Ми знайшли людину, яка розбирала. Каже, що подушки безпеки були в робочому стані, тому й продав їх. "Тойоту" брали в оренду у фірми "Кінто". А станцію, де "тойота" проходила технічне обслуговування, тоді очолював Іван Куцик. Він дослужився до генерал-полковника міліції. Був директором СТО, готелю, заступником керівника апарату Верховної Ради, правою рукою по деяких питаннях у Володимира Литвина. Його прізвище фігурувало у справі про вбивство міністра внутрішніх справ Юрія Кравченка.

Слідчі беруть до уваги факти, які називаєте?

— 90 відсотків із тих фактів, які я знайшов і які перевірили 2005-го, стали доказами. Коли справу передали до Генпрокуратури, слідчий Дембицький погодився зі мною щодо багатьох випадків. 2006 року його змінили.

Спілкувалися з Куделею?

— Багато разів. Він — жертва цього ДТП. До того моменту, як вийшов із КамАЗа й побачив трупи, він не знав, на що підписався. Коли збагнув, не міг стояти. Вчепився у КамАЗ і переляканий дрижав. Люди, які всім цим керували, сказали йому: "Будеш щось розповідати, відповіси за зерно, за вбивство". І поїхали. А він уперто повторював: "Став, він летів 180 кілометрів, я вибіг, махав руками". Для того, щоб він вибіг і махав руками, "тойота" повинна їхати за півтора кілометра.

Ексгумація В'ячеслава Чорновола допоможе розслідувати справу?

— Ця експертиза може зразу розставити крапки над "і". При умові, що від початку ексгумації і до підписання протоколу від черепа В'ячеслава Максимовича не відходитимуть представники його родичів. Залишатимуть його тільки у опечатаному сейфі. Якщо залишать без нагляду, то його спаплюжать, як і попередні експертизи, особливо по Павлову.

Якщо на черепі знайдуть сліди від удару кастетом, то виникне запитання: чому цього не побачила ціла бригада судмедекспертів? Тоді попливе і справа із самогубством і пострілами Кравченка, і справа журналіста Георгія Ґонґадзе, де його тіло то задовге, то закоротке, то є осколки у нього в руці, то нема. Менше постраждає тих, хто організовував і скоїв це вбивство, ніж тих, хто фальсифікував докази. Я нарахував приблизно 20 людей, які за таке слідство достроково отримали звання.

Кому могла бути вигідна смерть В'ячеслава Чорновола?

— Вигідніше за інших — екс-президенту Леонідові Кучмі. Навіть якщо він не замовляв убивства, то не був зацікавлений в об'єктивному розслідуванні. Значить, він до цього причетний.

Зараз ви читаєте новину «Кому була вигідна смерть В'ячеслава Чорновола». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

45

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути