Ще недавно експерти в один голос запевняли, що ціна на бензин не дотягне до 5 грн за літр 95-го. Але от у Донецькій області водії змушені вже викладати по 5,20.
Власники автозаправок у Донецьку виправдовуються: мовляв, зросли оптові ціни на нафтопродукти. Нафтопереробні заводи у відповідь посилаються на світове зростання цін на сировину. На початок серпня Мінекономіки прогнозувало ріст цін на рівні 3–4%. Однак схоже на те, що такі прогнози були надто оптимістичними.
— Не можна виключати певних спекуляцій, — пояснює директор економічних програм Центру імені Разумкова Василь Юрчишин, 51 рік. — Вони вже традиційно виникають в Україні наприкінці літа.
Проте, на думку економіста, існують також об"єктивні причини подорожчання пального. За даними Держкомцін, середня вартість 95-го бензину в Україні від початку року зросла на 17%, а світова ціна на нафту — аж на 35%.
— Подорожчання триватиме до жовтня, — прогнозує експерт. — Саме тоді має вирішитися щось із війною в Лівані. Впливають на ціну бензину й очікування сезону нищівних тайфунів у США.
Схожим чином шукала "оптимальний шлях" Юлія Тимошенко
Василь Юрчишин прогнозує, що до кінця місяця середня вартість бензину зростатиме до 4,7–4,8 грн за літр. Можуть відбутися й пікові стрибки цін у деяких областях — як-от у Донецькій. Торгівці пальним відчувають, що в Україні насувається загальне зростання споживчих цін, тому намагаються або притримати продаж певних марок бензину, або збільшувати свої запаси на осінь. Хоча в цілому стрибки цін на пальне вище 5 грн є, на думку експерта, невмотивованими.
Схоже, уряд має намір впливати на ціни давно перевіреним способом. Прем"єр-міністр Віктор Янукович, 56 років, планує сьогодні провести переговори з торгівцями.
— Ми чітко уявляємо, якою має бути ціна в Україні на бензин, — каже керівник уряду. — Тому будемо шукати оптимальний шлях домовленостей.
Віктор Янукович сподівається, що за результатами переговорів буде підписаний меморандум і це стабілізує ціни. Водночас прем"єр запевнив: адміністративних методів у стосунках із постачальниками сировини та нафтопродуктів уряд не застосовуватиме.
Торік схожим чином вже шукала "оптимальний шлях" тодішній прем"єр Юлія Тимошенко. Закінчилося все сумнозвісною бензиновою кризою — пальне просто зникло. Довелося навіть втручатися президенту Вікторові Ющенку.
— Зараз в Україні діє нульове мито на ввезення нафтопродуктів, — нагадує провідний фахівець Центру соціально-економічних досліджень "CASE-Україна" Володимир Дубровський, 44 роки. — Це забезпечує насиченість та стабільність ринку.
На думку експерта, урядові вкрай потрібно й далі тримати українські кордони відкритим для імпорту бензину, щоб унеможливити змову торгівців пальним. Навіть якщо бензину завозитимуть небагато, це все одно впливатиме на обсяги пропозиції — а відтак і на його ціну.
— Внутрішні виробники бензину сильно тиснуть на уряд — намагаються добитися запровадження ввізного мита на нафтопродукти, — стверджує Володимир Дубровський. — Якщо під час переговорів уряд піде на поступки, то торгівці отримають можливість самостійно формувати ціну на бензин і негайно цим скористаються. Тоді ціни зростуть ще більше. Прибутки трейдерів значно зростуть за рахунок рядових споживачів.
Коментарі