Станом на початок цього року в Україні було 7,2 млн вантажівок і 5,9 млн легковиків. Очікується, що до кінця 2007-го буде 7,8 та 6,5 млн відповідно.
Кількість машин стрімко зростає, тоді як автошляхами держава особливо не переймається. Це призводить до заторів у великих містах. Збільшується навантаження на дійсні міжміські шляхи, зростає аварійність. Так, за дев"ять місяців цього року сталося 44,7 тис. аварій, у яких загинула 6521 людина. Це половина від кількості загиблих в Афганістані за 10 років тодішньої війни.
Найбільше проблем з автотранспортом — у Києві. Тут зосереджена десята частина всього автопарку країни.
— Ситуація катастрофічна, — каже заступник голови Всеукраїнської спілки автомобілістів Василь Грищук, 55 років. — Кількість машин збільшується щоденно, для розв"язання транспортних проблем нічого не робиться. Не розширюється мережа доріг, не споруджуються нові розв"язки. Сьогодні транспорт уже стоїть на тротуарах, а пішоходи змушені виходити на проїжджу частину.
Водночас, за оцінками спеціалістів, наші автошляхи можуть пропускати удвічі-утричі більше автотранспорту, ніж є в країні сьогодні. Але для цього треба, щоб вони відповідали міжнародним стандартам. Наприклад, зразковою Василь Грищук вважає дорогу від Києва до аеропорту Бориспіль — але це менше 20 км. І подібних в Україні практично немає. У хорошому стані дорога від столиці до Житомира, а далі до Львова — вже гірше. Деякі відрізки потребують термінового ремонту. Непогані траси — на Одесу, Харків. Місцеві ж автошляхи в незадовільному стані.
За дев"ять місяців цього року загинула 6521 людина
Загалом в Україні — близько 170 тис. км доріг. Середній термін використання асфальтобетону, яким вони вкриті, — 17 років. Тобто, щороку треба ремонтувати 10 тис. км. Але за останні два десятиліття оновлювали покриття лише на 5–7 тис. км. Отож нині капремонту потребують 150 тис. км автошляхів, тобто близько 90% від усіх, що існують. За оцінками Європейського банку реконструкції і розвитку, щороку Україна має виділяти на їх будівництво і ремонт не менше 20 млрд грн. Водночас у держбюджеті на цей рік передбачено лише 6 млрд. Ще 4,7 млрд планують залучити у вигляді банківських кредитів.
Багато сподівань покладають на майбутній футбольний чемпіонат Євро-2012. Доти ситуація мусить нібито кардинально змінитися: у розвиток транспортної інфраструктури планується вкласти 25 млрд євро. Серед іншого передбачається спорудження автомагістралі Львів–Вінниця–Дніпропетровськ–Донецьк і будівництво великої Київської окружної автодороги. Загалом, за концепцію транспортного обслуговування чемпіонату, планується будівництво 806,1 км сучасних швидкісних доріг за новими напрямками та реконструкція 559,1 км дійсних магістральних трас. Ще на 2900 км шляхів проведуть капремонт.
Звісно, для цього потрібні інвестиції. Не так давно Україна з"явилася у складеній ООН першій двадцятці найпривабливіших для іноземних інвестицій країн на 2007–2009 роки. Зацікавленість інвесторів пов"язана саме з проведенням Євро-2012. Однак існують великі проблеми.
— Вкладення іноземних капіталів у спорудження автошляхів в Україні гальмує висока вартість робіт і відсутність державних гарантій, — каже головний стратег компанії "Альфа Капітал Україна" Сергій Кульпінський, 32 роки. — А також відсутність законодавства у сфері концесійного будівництва, яке давало б чіткі уявлення про майбутні прибутки інвестора від платних автотрас.
Коментарі