Нинішній стан доріг пов'язаний із тим, що 98% усіх ремонтних робіт - це проведення аварійних ремонтів, вважає Віктор Медвідь, експерт з оцінки консалтингової компанії "Інвест-експерт".
"Строк придатності цього "ямкового ремонту" від 3-х до 6 місяців. Відповідно, якщо торік дороги підлатали, то навесні буде повний бедлам. Дороги не ремонтують, бо це не вигідно. Наприклад, організація кладе 1 км дороги. Контролюючі органи потім вибірково перевіряють ширину, довжину і глибину. Проводять експертизу та встановлюють скільки тут вкрадено. А якщо робити ямковий ремонт, який завжди робиться хаотично, то списати можна будь-яку суму, а перевірити нереально. Тому в нас ще люблять робити ремонт перед зимою, щоб сніжок ще випав, а влітку сказати: "Бачите, ми його вже зробили". Більшість таких робіт у нас проходить тільки на паперах", - уточнив Медвідь.
Експерт пояснює, що дорожне покриття в країні старіє.
"Усе більше доводиться робити "ямкових робіт". Умовно кажучи, якщо цього року відремонтували 100% доріг, то наступного року буде 120%, потім 140, 200. Вихід тільки у капітальному будівництві доріг. Тоді його вистачає не на 3-6 місяців, а на 10-20 років. Має бути державна програма з будівництва. Але поки є сумний досвід. У 2004-му у будівництво Одеської траси вбухали $500 млн. Вона мала відпрацювати 20 років. А вже зараз повністю непридатна для експлуатації. Так сталося тому, що порушується технологія будівництва. Капітальне будівництво передбачає більш глибокі ремонтні роботи. Не тільки асфальт, а й основу. А вони зверху кладуть асфальт, не ремонтуючи фундамент. І проводять ямковий ремонт. Порушують технології", - каже Віктор Вікторович.
Додає, що проблема не нова.
"Крали з часів Радянського Союзу, зараз крадуть, далі теж будуть. Змінилися тільки апетити. Раніше "відкати" складали 10-20%. А сьогодні, виходячи з наших розрахунків - 80-90% від вартості доріг. Уявіть, які це цифри, - зазначив експерт. - Для одного з українських каналів до "Євро-2012" ми рахували гроші, виділені на будівництво доріг. У тій чи іншій формі списали на ремонти суму, за яку можна було збудувати дорогу Львів-Донецьк. Нову, дуже якісну, тисячу кілометрів на шість смуг".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Міністр інфраструктури звинуватив у поганих дорогах погоду
Він уточнює, що чиновники крадуть на всіх рівнях.
"Гроші йдуть зверху вниз. Бо місцеві бюджети можуть зробити серйозні ремонти тільки по державній програмі. І для того, аби місцевий бюджет отримав дотацію, вже у проектну документацію вписуються завищені суми з корупційною складовою. Як тільки місцевий бюджет отримує гроші, він повинен дати "відкати" нагору. А ще й самим на місці треба вкрасти. Із гривні, яка інвестується в дорогу, реально в будівництво йде 20 копійок. Ми проводили експеримент на одній із ділянок доріг. Самі купили щебінь, асфальт і все необхідне для ремонту дороги. Зробили не капітальний, а аварійний ремонт. Вийшло 70 гривень за квадрат. У чиновників 2764 грн", - наголосив Медвідь.
Коментарі
58