Росія й Україна минулого тижня розпочали переговори про створення двостороннього консорціуму з управління українською газотранспортною системою (ГТС).
Про це з посиланням на джерело в російському "Газпромі" пише "Комерсант-Україна" у публікації "Труба на двох".
Співрозмовник в українському Міністерстві енергетики та вугільної промисловості підтвердив, що це питання обговорювали минулого тижня під час зустрічі віце-прем'єра Юрія Бойка та голови правління "Газпрому" Олексія Міллера, а цього тижня обговорення триватиме.
За словами джерела в "Газпромі", Україна зажадала від монополії, щоб майбутній консорціум був створений на паритетних засадах і не володів, а лише керував ГТС:
"Нам сказали, що в договорі має бути зафіксований принцип, за яким ми повинні транспортувати не менше 60 мільярдів кубометрів газу на рік і гарантовано сплатити послуги з транзиту на суму 2,2 мільярда доларів".
Джерело зазначило, що сторони поки обговорюють, чи буде застосовуватися принцип ship-or-pay (поставляється або плати), а також можлива відмова української сторони від принципу рівного доступу до ГТС, закладеного в її угоді з Енергетичним співтовариством (ЕС). Росія наполягає, що вирішувати, як і чий газ буде прокачуватися, слід майбутньому консорціуму. Ціна газу для України при цьому повинна бути знижена до $280 за тисячу кубометрів.
"Питання про інтеграцію України до Митного союзу як засобі зниження ціни газу вже не стоїть", - запевнив співрозмовник.
Офіційно сторони не коментують переговори. Але джерело в Міненерго пояснило, що Україна змушена піти на створення консорціуму без участі європейської сторони. Це викликано тим, що в Європейському банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) посилили умови видачі кредиту на модернізацію ГТС. Нагадаємо, в 2009 році Україна, Єврокомісія, ЄБРР, Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) і Світовий банк підписали угоду про можливість багатостороннього фінансування модернізації. Загальний обсяг програми оцінювався в $5 млрд, причому перші $300 млн пообіцяли виділити ЄБРР й ЄІБ. Раніше в ЄБРР неодноразово підкреслювали, що готові фінансувати модернізацію ГТС лише за умови проведення масштабних реформ в енергетичному секторі.
Коментарі
31