Ексклюзиви
пʼятниця, 20 березня 2020 18:47

У громадському транспорті погіршили умови, для автомобілістів покращили - експерт про транспортну політику в карантин

У громадському транспорті погіршили умови, для автомобілістів покращили - експерт про транспортну політику в карантин
Або переповнені автобуси, або черги на зупинках. Фото: Facebook

- Коли закрили основну магістральну систему, наземний транспорт не витримує напливу. Дуже сподіваюся, що у центральній чи місцевій владі вирішують, як "відкотити" назад і зробити все нормально, - розповідає Gazeta.ua експерт транспортного планування Дмитро Беспалов, 34 роки. Спеціаліст переконаний, що над планом дій щодо громадського транспорту мали би працювати задовго до того, як оголосили карантин.

Чому так непродумано підійшли до питання функціонування транспорту? Які основні помилки допустили?

Люди, які постійно використовують власні автомобілі, заборонили небезпечний, на їхню думку, громадський транспорт. Це абсолютно очікуване рішення, бо майже всі причетні до його прийняття востаннє користувалися громадським транспортом років 20 тому.
Колапс - це дуже серйозне погіршення у якихось параметрах, і його надзвичайно важко досягти. Щодо нашої ситуації: якщо колись поїздка на громадському транспорті займала певний час, а зараз її тривалість збільшилася в рази, це можна вважати колапсом.
Але для приватних авто ситуація вкрай покращилася. Наприклад, у тому ж Києві затримки стали в рази меншими. Усе одно затори існують. Але за рахунок погіршення показників на громадському транспорті водій авто економить 15-20 хвилин в дорозі. А у пікові години затримка зменшилася на 20 хвилин.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Депутат фракції "Голос" зробив тест на коронавірус

Чи можна було вчинити інакше?

Перш за все, треба було розібратися, чому саме люди їздять і як забезпечити проїзд працівникам медичних, продуктових, аптечних пунктів. Можливо, організувати підвіз, залучити для цього громадський транспорт або метрополітен зі змінами в їхній роботі. Проте для цього треба багато попрацювати, створити відповідну команду, яка б зайнялася вирішенням проблеми та підготувала план дій. Але, очевидно, такого плану не створили.

Як би мали все організувати — збільшити кількість автобусів\маршруток, лишити метро, але контролювати кількість людей у вагонах тощо?

Треба розуміти, що збільшити кількість транспорту неможливо.
Після закриття метро київська влада оголосила про те, що наземний транспорт працюватиме у звичному режимі. І через те, що карантин, і всі мали б сидіти вдома, його кількість збільшено не буде. Але це маніпуляція, оскільки місто не має більше тролейбусів, трамваїв чи автобусів, які стоять у резерві й готові вийти на лінію. Громадський транспорт і так працює на межі. Зараз щодня виїжджає близько 350 автобусів і 350 тролейбусів. За СРСР ця цифра була більшою у 5 разів, а до 2010-го - у 1.5-2 рази. У нас плавно деградував громадський транспорт, оскільки ми орієнтувалися виключно на метрополітен.
І тепер, коли закрили основну магістральну систему, наземний транспорт не витримує напливу. Я дуже сподіваюся, що у центральній чи місцевій владі вирішують, як "відкотити" назад і зробити все нормально. І у той же час боюся, що усе залишиться так само, бо у владі киватимуть один на одного. Центральна влада заявить, що все має вирішувати місцева. А місцева скаже, що не має на це повноважень.
Я працюю у компанії, яка займається транспортною аналітикою. І попиту на дослідження в цьому плані, на моделювання ситуацій, ми не отримували. При чому, ми готові усе порахувати безкоштовно.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Тепер ти 10-й": у Києві контролера викинули з тролейбуса

Медики з Київщини, які працюють у столичних лікарнях — відмовляються їздити на роботу. Бо маршрутки не ходять, а таксі — дорого. Влада каже, що спеціалістів довозитимуть на роботи. Наскільки це реально організувати в рамках всієї країни?

Думаю, що підвезення організувати зараз вже надто складно. Без підготовленої для цього платформи це зробити неможливо. Знову ж таки, якби це продумували окремо, за короткий період із айтішниками реально написати необхідний сервіс. Там могли б реєструвати місце свого перебування водії, а медики - просити підвезти. Алгоритмічно це нескладна задача. Але знову ж таки, до цього не готувалися. Люди, що приймали рішення, опиралися на власний досвід. А всі при владі - здебільшого автомобілісти, не розуміють цих потреб. Це як "люди голодують, не мають хліба - так хай їдять тістечка".

Які збитки понесуть транспортні компанії? Зараз багато із перевізників вимагають підвищити вартість проїзду, бо їм не вигідно возити по 10 людей. Це варто робити?

Кілька днів тому я би сказав, що все працюватиме, як і працювало. Але днями у Дніпрі виписали штрафів на півмільйона гривень. Тобто відповідальних за недотримання отих 10 людей в масках призначили водіїв. Це спричинили великий соціальний вибух. І багато водіїв не виходять на лінії, оскільки бояться штрафу в 17 тисяч гривень. Навряд їх хтось компенсує. Можливо, скоро ми всі будемо скидуватися на погашення штрафів для водіїв. І я не знаю, як будуть розвиватися події.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Медпрацівникам пропонують безкоштовні поїздки в таксі

Як за кордоном організували роботу транспорту під час карантину?

Наскільки мені відомо, там транспорт і досі працює. Чув, що закриють лондонське метро, проте не знаю точно, чи це зробили. Але за кордоном є альтернативи. Нас не можна порівняти з європейськими містами, бо вони мають підстраховку. Так, у ЄС чудово розвинена веломережа. У середньому європейському місті п'ята частина населення пересувається на велосипедах. І це дуже класно в умовах карантину. У них є магістральні та громадські потужні системи транспорту, приміські хороші поїзди. У них вищий рівень достатку й вони мають збереження. Це дозволяє більшості користуватися в разі потреби таксі або ж лишатися вдома та не працювати взагалі.

У країні заборонили у громадському транспорті перевозити більше 10 людей одночасно. Це викликало проблеми для людей із добиранням на роботу. Тож або вони порушують заборону і забиваються у автобуси, або стоять у довгих чергах, чекаючи можливості сісти у транспорт.

Зараз ви читаєте новину «У громадському транспорті погіршили умови, для автомобілістів покращили - експерт про транспортну політику в карантин». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 16965
Голосування Як карати п’яних водіїв?
  • Збільшити штраф до 40 тис. грн
  • На рік відправляти на виправні роботи
  • Забирати довічно водійське посвідчення
  • Відновити смертну кару
  • Не карати
  • Читати лекцію про шкоду алкоголю
Переглянути