Цього дня 1959 року випустили експериментальну версію першого на території України автомобіля. Це був ЗАЗ-965 "Запорожець". Через форму кузова купе модель отримала в народі прізвисько "горбатий".
Експериментальний зразок багато чим відрізнявся від серійного, який запустили у масове виробництво.
"Дослідний зразок був не один. Але саме екземпляр 1959 року став прототипом майбутнього серійного варіанту, - говорить автоексперт й історик Микола Руденко. - Він відрізнявся від всім знайого варіанту наявністю виштамповок на дверях, іншим дизайном задніх крил, двоколірним забарвленням і ще рядом нюансів."
Машину зробили за зразком іноземних машин такого класу.
"Якщо точніше, то в основу ліг Fiat-500, - говорить фахівець. - Ця модель була простою як у виробництві, так в експлуатації. Тому в СРСР і звернули увагу на нього. На основі Fiat-500 у Москві зробили дослідний зразок "Москвич-444". Проте у нього був ряд недоліків. На "Комунарі" в Запоріжжі їх усунули".
Особливість автомобіля – кузов купе із дверима, що відчинялися проти руху, заднє розташування двигуна і невеликі розміри. Сам же силовий агрегат – це V-подібний чотирициліндровий двигун з повітряним охолодженням об'ємом 746 см³ і потужністю 23 к.с. Коробку передач встановлювали механічну чотириступеневу.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Пролітає над ямами й автоматично фільмує аварійні ситуації - тест-драйв Citroеn C5 Aircross
"Загалом - автомобіль вийшов непоганий, хоч і мав повно "дитячих хвороб". Проте через те, що його надто пізно почали випускати і робили це цілих 9 років, він вже другій половині 1960-х виглядав застаріло. І в той же час не міг дати сучасного на той час комфорту для водія і пасажирів. Через це згодом машина стала об'єктом насмішок й анекдотів", - говорить Микола Руденко.
"Горбатий" був найдешевшим легковиком у СРСР – коштував 18000 карбованців (до грошової реформи 1961 року). За час виробництва моделі були популярні такі її модифікації "А", "АЕ", "АБ". "АЕ" - експортний варіант. Його продавали за кордоном із шильником "Ялта".
Коментарі