Олексій Панченко
Експерт "Першої рейтингової системи" Мої "Погляди" для "Газета.ua" : http://gazeta.ua/opinion/panchenko-oleksiy
27.06.2014
2

Вертольоти АТО літають по смартфонах?

Фоторепортаж із зони АТО підтвердив чутки, які давно ходять у військових колах: українські льотчики використовують для бойових польотів звичайні цивільні смартфони та GPS-навігатори. Штатна навігаційна апаратура літаків і вертольотів або не працює, або морально застаріла (через що, зокрема, екіпажі не дуже вміють нею користуватися). Це не лише ганебний приклад недооснащеності Збройних Сил, а й реальна мішень для радіоелектронних контрзаходів Росії.

У свіжому репортажі воєнного кореспондента Романа Бочкали "Польоти в зоні АТО" є фотографії, на яких чітко видно: пілот вертольота Мі-8 в польоті тримає на лівому коліні, разом із блокнотом, звичайний смартфон на Android, який можна придбати в будь-якому кіоску на вокзалі. Крім того, на приборній дошці закріплено й увімкнено звичайний "цивільний" GPS-навігатор, популярний серед водіїв і рибалок.

Пілот українського вертольота в зоні АТО. Через лобове скло видно, що машина перебуває в польоті. Цьоготижневе фото Р. Бочкали.

Найлогічіше пояснення цього фото: ці "прилади" не просто перебувають в кабіні, а безпосередньо використовуються для польоту. Увімкнений GPS-навігатор ще може працювати "просто так" (хоча відволікає). Але тримати на коліні (!) непотрібний девайс пілот би не став – це неабияк заважає, зокрема, працювати цією ногою на педалі.

Опитані на умовах анонімності військові повідомили автору таке:

  1. "Польоти на смартфонах" хоча й заборонені, але широко використовуються "бідними" військовими в Україні й світі. В тому числі в Росії. Використання "побутових" GPS-навігаторів не було таємницею, наприклад, під час російського вторгнення в Грузію 2008-го року.
  2. Радіоелектронна розвідка Росії може легко, і кількома способами, дистанційно втручатися в роботу будь-якого цивільного смартфону, працюючого на території України, а надто в зоні АТО. Це, зокрема, полегшується тим, що всі мобільні оператори України так чи так доступні для російських спецслужб, а місця постійного проживання вертольотників широковідомі. Крім того, кажуть експерти, легко "вирахувати" в мережі девайс, включений в повітрі – його видасть аномальна швидкість за даними GPS-модуля телефону. Найневинніший результат втручання російського хакера в "бойовий смартфон" українця: відстежування пересувань льотчика і літального апарату. В гіршому випадку, девайс можна дистанційно заблокувати чи "збити" прямо в польоті – змусивши льотчика похапцем переходити на штатну апаратуру. Таке шкідництво дуже легко зробити масовим і автоматичним (під управлінням комп'ютерної програми). Дещо складнішим, але подібним, може бути втручання в роботу побутового GPS-навігатора. Він вразливий, зокрема, в процесі періодичного оновлення своїх електронних карт (які не є сервісом системи GPS) та "прошивки" через Інтернет.
  3. Морально застаріла штатна апаратура вертольота надійно забезпечує всі функції, які можуть зацікавити військового льотчика в смартфоні й GPS (орієнтування по горизонталі, швидкість, курс, таймер тощо). Звісно, користуватися нею набагато менш зручно й швидко, ніж споживацьким девайсом. Якщо ця штатна апаратура справна. А вона цілком може бути несправна ще й тому, що морально застаріла. Ремонт і налаштування такої техніки – ексклюзивний і дорогий. Тому цивільні вертольотники колишнього СРСР його взагалі не замовляють, а справді літають по "смартфонах".
  4. Сучасне військове обладнання з "можливостями смартфону" (наприклад, електронною картою на кшталт Google Maps) широкодоступне на ринку озброєнь. Його закупівля (наприклад, в країнах НАТО чи Ізраїлі) і встановлення коштують недешево. Але менше, ніж, скажімо, капітальний ремонт двигуна вертольота. Звісно, і до цієї апаратури льотчики мають призвичаїтися - так само, як колись "перейшли на смартфони".

Фахівці уточнили автору, що "цивільні" смартфони й GPS-навігатори на війні можна убезпечити від зламу, стеження й відмови. Однак це вимагає від пілотів і командирів ретельних контррозвідувальних заходів, перевірок тощо. Враховуючи, що служба авіаторів на війні й без того виснажлива – не факт, що всі необхідні заходи вживаються. Тож мої співрозмовники вважають, що на практиці доцільніше терміново переобладнувати вертольоти сучасної технікою по мірі підготовки до АТО нових машин і екіпажів.

Автор поки не хоче робити військово-політичних висновків з виявленого факту порушення льотних інструкцій. В кожному разі, приємно, що українські льотчики виявили "воєнну кмітливсть".

Але вразливість "бойових смартфонів" для російської розвідки не може не насторожувати на фоні щоденних (!) заяв наших бійців про те, що "москалі знають кожен наш крок наперед". А також, що "ближче" автору, – на фоні достовірних повідомлень про злами смартфонів українських політиків, журналістів та їхнього оточення.

Я буду дуже радий помилитися у своїх висновках, і отримати будь-яку офіційну чи неофіційну інформацію для розвитку цієї теми.

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

2

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі