1995 року Україна взяла на себе міжнародне зобов'язання якнайшвидше ухвалити новий Кримінально-процесуальний кодекс. Проект розробили 2006-го, але його ухваленню завадило політичне протистояння в парламенті. Проект КПК надійшов до парламенту лише в січні цього року. Подання зробив президент Віктор Янукович. У четвер депутати Верховної Ради проголосували за законопроект у першому читанні.
- Проект наповнений деклараціями про наміри, різновекторними ідеями та формулами, що часто суперечать одна одній, - каже старший науковий співробітник Інституту держави і права імені Корецького 49-річний Микола Сірий. - Поєднали радянську систему КПК з німецькою, англійською та французькою - без перекладу. А будь-яке запозичення треба ж адаптувати до вітчизняних реалій.
Процесуальна система працює ефективно тоді, коли вся її матерія пронизана одними ідеями. Наприклад, у кримінальну процедуру, яка діє з часів Микити Хрущова, закладена ідея посилення міліцейських повноважень.
Яку ідею треба було закласти в цей кодекс?
- КПК має закладати основи змагальності сторін у судовому процесі. Система повинна давати можливість слабкому на рівних сперечатися із сильним. Слабкий - це той, кого переслідують, та його адвокат. А проти них - державна машина в особі органів переслідування і прокуратури. Слабкий дотягнеться до сильного тоді, коли в процесуальній системі закладені чіткі гарантії його прав на кожному кроці. У проекті КПК ці гарантії абстрактні, містять численні винятки, через які можна повністю нівелювати права звинувачуваної особи на кожній стадії процесу. Скажімо, є така норма: перший допит може відбутися до зустрічі з адвокатом. А ми добре знаємо, якими методами вибивають показання з людини.
Є ще кілька пунктів обмеження доступу до захисту. Між тим 22-га стаття Конституції встановлює, що нові закони не можуть звужувати існуючих прав і свобод особи. Це стосується життя, здоров'я, недоторканності житла, свободи, приватного спілкування. Усі ці позиції в президентському проекті звужені. В українців стане менше прав оскаржувати дії правоохоронців.
Тобто обвинувачених стане більше?
- В адміністративно-командній системі число винних можна коригувати вручну. Командою згори зменшити чи збільшити кількість арештованих. Цифри стануть реальними тоді, коли буде чесне змагання захисту з обвинуваченням.
Про що йдеться в експертному висновку Ради Європи щодо проекту КПК?
- Їх задовольнили посилання на презумпцію невинуватості, обов'язковість рішень Європейського суду з прав людини тощо. В європейських експертів було мало часу і можливостей для ретельного вивчення проекту. Наші проектанти заморили їх листуванням. Експерти Ради Європи не спілкувалися з українським суспільством. В Україні не було широкого обговорення документу. Ми ж сприймаємо проект крізь призму всього вітчизняного законодавства, знаючи, що є в Конституції, Цивільному кодексі, інших актах.
Чи можливо в парламенті покращити проект КПК?
- Хороший закон завжди буде обмеженням для влади. Жодна влада цього не хоче. Прийняти демократичний кримінально-процесуальний кодекс можна лише під тиском суспільства та фахівців. Суспільство потрібно, щоб громадяни почувалися захищеними. Це не нормально, коли людину допитують по кілька годин щодня протягом кількох місяців або з політичних мотивів не допускають до ув'язненого адвокатів.
Коментарі
5