По всій країні розгортають передвиборчі штаби. Політична гонка стартувала. Місцеві вибори підсилюють інтерес до Вікіпедії, адже електорат все більше гуглить кандидатів і читає, що про них пишуть "в інтернетах". У передвиборчій кампанії Вікіпедія може стати джерелом чорного піару проти опонентів. Про це Gazeta.ua розповів співзасновник ГО "Українська Вікіпедія" Роман Мельник.
"Кожен поважний політик і амбітний початківець починає цікавитися, що там про нього пишуть на Вікіпедії, або шукає шляхи, як туди потрапити. В Україні ніша піару у Вікіпедії лише формується. 2019 року стало відомо про піар-агенцію Вікібізнес, котра працювала над репутацією топових політиків в СНД. Тоді їй нібито заблокували кількадесят акаунтів у Вікіпедії. Сторінку на вікі теоретично може створити будь-хто. На практиці ж, лише у досвідченого користувача із статусом модератора (патрульний, адміністратор) шанси, що статтю не видалять високі. Далі починається найцікавіше. Якщо у депутата чи кандидата в мери вже є сторінка у Вікіпедії, то виявляється, туди будь-хто може внести критику. Але натомість, якщо вона вже додана, забрати Критику чи Скандали дуже важко. Вас одразу звинуватять у відбілюванні репутації та заангажованості.
Якщо у депутата чи кандидата в мери вже є сторінка у Вікіпедії, то виявляється, туди будь-хто може внести критику. Але натомість, якщо вона вже додана, забрати Критику чи Скандали дуже важко. Вас одразу звинуватять у відбілюванні репутації та заангажованості
Результат простий - ваш акаунт блокують, а Критика і Скандали залишаються. Цим і зловживають політичні штаби, очорнюючи своїх опонентів у Вікіпедії. Бо це має величезний вплив на виборців - сторінка на Вікіпедії індексується одразу на верху пошукової видачі Google. Політичні чвари та агресивні методи конкуренції неодноразово призводили до гучних скандалів, судів і таке інше. З 2006 року серед жертв та замовників такого піару, окрім відомих особистостей, стали і Конгрес США, і Офіси Президентів різних держав, і навіть великі PR-агентства, які могли б дати професійну відсіч риториці опонентів.
Загалом же, ринок онлайн-репутації не новий. 2005-го ІР-адреса Палати представників США була заблокована, за спроби відбілювати біографію Марті Міхана. Через рік ЗМІ викрили уже працівників конгресу США на коригуванні репутації конгресменів. 2007-го з'ясувалося, що Microsoft заплатила програмісту Ріку Джелліффу за редагування статей Вікіпедії про продукцію компанії. Зокрема, статтю про Office Open XML. 2012 року стало відомо, що обидва виборчі штаби Обами і Маккейна здійснювали суперечливі редагування статей Вікіпедії. А 2014-го попалася на корупції та була звільнена працівниця Wikimedia Foundation Сара Стірх. Через представлені докази редагування статей за гонорари від клієнтів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Партія Порошенка виграє у Києві. Чи зможе "Слуга народу" приборкати Кличка?
Зазвичай, як для політиків, так і для зашкварених бізнесменів репутаційний менеджмент за допомогою Вікіпедії починається з видалення розділів Критика і Скандали. До того ж, за наявності невеликого бюджету у Вікіпедії досить просто організувати PR-кампанію будь-якої направленості, адже жодних ґрунтовних механізмів захисту від таких дій система вільної енциклопедії не передбачає", - підкреслив експерт.
До другого туру виборів мера проходять 2 кандидати - Віталій Кличко та Андрій Пальчевський. За лідера політичної сили "Перемога Пальчевського" проголосують 11% киян. За чинного мера готові віддати голоси 44% респондентів, з-поміж тих, хто готовий взяти участь у виборах і визначився, за кого голосуватиме.
Про це свідчать результати опитування соціологічної служби Центра Разумкова.
Коментарі