середа, 29 серпня 2012 20:56

Спецтема: Тимошенко — за ґратами

Євросуд може винести рішення у справі Тимошенко через 2-4 місяці

Євросуд може винести рішення у справі Тимошенко через 2-4 місяці
Захисники Сергій Власенко та Євгенія Тимошенко після слухань у Європейському суді з прав людини 28 серпня. Фото: Reuters

Сьогодні Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних та кримінальних справ залишив без змін обвинувальний вирок колишньому прем'єр-міністру Юлії Тимошенко. Це остання українська судова інстанція, після якої ув'язнена Тимошенко може подавати відповідний позов до Європейського суду з прав людини.

Справу Тимошенко у Європейському суді з прав людини прокоментувала Олена Кривко, юрист ЮФ "Ілляшев та Партнери".

Що означає початок слухань в Європейському суді по справі Тимошенко? Скільки вони зазвичай тривають?

- Більшість справ Європейським судом розглядається в порядку виключно письмової процедури шляхом надання суду письмових пояснень, зауважень та відповідних документів. За клопотання сторін або з власної ініціативи суд може провести відкриті слухання справи, під час яких сторони оголошують суду свою позицію та відповідають на запитання суддів. 28 серпня 2012 року Європейський суд провів усні слухання по справі Тимошенко. Після цього суд продовжуватиме розгляд справи без участі сторін на підставі наданих пояснень і поданих сторонами документів, після чого оголосить рішення. Строк прийняття рішень не регламентовано. На практиці у справах, яким надано пріоритет, після проведення усних слухань рішення проголошується судом через 2-4 місяці. Наприклад, у справі Юрія Луценка суд проголосив рішення через два з половиною місяця після проведення усних слухань.

Чи розглядає Європейський суд лише процедурні питання? Він не розглядає справи по суті? Тимошенко не можуть виправдати?

- Європейський суд не є судом апеляційної інстанції та не переглядає рішення національних судів по суті. Він визначає, чи порушила держава або її органи Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї. У справі Тимошенко Європейський суд зараз розглядає, чи дотрималась Україна своїх зобов'язань за Конвенцією щодо арешту та тримання Тимошенко під вартою (стаття 5 Конвенції), щодо умов тримання її під вартою та надання медичної допомоги (стаття 3, 8 Конвенції), а також щодо політичної вмотивованості переслідування (стаття 18 Конвенції).

Європейський суд не має компетенції розглядати справу по суті та відповідно не може ухвалити рішення, яким виправдає Тимошенко. Представник Тимошенко Валентина Теличенко заявила, що мінімум, чого може досягти її підзахисна — компенсація. Чи згодні Ви з цим? Яке може бути рішення максимум?

- Якщо Європейський суд констатує порушення Україною Конвенції у справі Тимошенко, він може присудити їй певну суму справедливої сатисфакції як відшкодування матеріальної та матеріальної шкоди. Крім того, держава на виконання рішення зобов'язана вжити заходи індивідуального характеру, які спрямовані на виправлення ситуації заявника, що призвела до порушення Конвенції. Які саме заходи індивідуального характеру має вжити держава залежить від того, які конкретно порушення визнає Європейський суд.

Чи має повноваження Європейський суд визнати справу політичною та оголосити Тимошенко політв'язнем?

- Ні, таких повноважень він не має. Але Європейський суд може визнати порушення державою статті 18 Конвенції в поєднання зі статтею 5 Конвенції (як це мало місце у справі "Луценко проти України"), що означає, що держава застосувала обмеження права на свободу, які допускає Конвенція, для інших цілей, аніж ці обмеження були передбачені. Тобто суд може визнати, що арешт чи тримання заявниці під вартою здійснювались не для належного здійснення правосуддя, а мали на меті інші цілі.

Чи можна використовувати рішення Європейського суду для подальших апеляцій в Україні по суті?

- На сьогодні Європейський суд розглядає скарги Тимошенко (стаття 5, 3, 8, 18 Конвенції), визнання порушення щодо яких не призведе до виникнення підстав для перегляду вироку на національному рівні. Проте, необхідно зазначити, що відповідно до своєї компетенції Верховний Суд України переглядає справи у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом. Такий перегляд, зокрема, становить механізм виконання рішень Європейського суду з прав людини та усунення на національному рівні порушень Конвенції. Відповідно до Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" з метою забезпечення відновлення порушених прав вживаються заходи щодо відновлення настільки, наскільки це можливо, попереднього юридичного стану, який особа мала до порушення Конвенції (restitutio in integrum), зокрема, шляхом повторного розгляду справи судом, включаючи відновлення провадження у справі.

Європейським судом ще не розглядалася скарга Тимошенко про несправедливість розгляду кримінальної справи, оскільки нею не були вичерпані засоби захисту на національному рівні.

Як виконуються рішення Європейського суду в Україні? Чи є прецеденти ігнорування таких рішень?

- Відповідно до статті 46 Конвенції держава зобов'язана виконувати рішення Європейського суду. Комітет Міністрів Ради Європи здійснює нагляд за виконанням цих рішень. Порядок виконання рішень Європейського суду в Україні встановлений Законом України "Про виконання рішення та застосування практики Європейського суду з прав людини". По кожному рішенню держава повинна виплатити суму сатисфакції, присуджену судом, а також здійснити заходи для того, щоб виправити ситуацію заявника, яка призвела до порушення. Крім того, держава повинна спробувати усунути системних проблем і недопущення аналогічних порушень. У разі невиконання рішень Європейського суду органами Ради Європи до держави можуть застосовуватись санкції політичного характеру.

Зараз ви читаєте новину «Євросуд може винести рішення у справі Тимошенко через 2-4 місяці». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

28

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути