субота, 23 лютого 2019 08:12

Американська мрія в Україні: рік з ідеєю про гіперлуп

Американська мрія в Україні: рік з ідеєю про гіперлуп
Минулого року Володимир Омелян пообіцяв побудувати Hyperloop в Україні. За його словами, на це може знадобитись від 5 до 10 років. Фото: rau.ua

Рік тому, 23 лютого 2018-го, міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив, що побудує в Україні Hyperloop. Це вакуумний потяг, який дозволяє рухатись з швидкістю біля 1200 км/год.

Омелян анонсував заснування Центру транспортних інновацій Hype UA, який має створити тестовий майданчик для реалізації проекту Hyperloop в Україні.

Hyperloop за кілька років може з'єднати великі міста США, Канади, Індії. В Китаї намагатимуться запустити свою власну систему. 2 жовтня, американська компанія Hyperloop Transportation Technologies презентувала першу у світі повнорозмірну пасажирську капсулу Hyperloop в іспанській провінції Кадіс.

В Україні проект планують запустити протягом 5-10 років в Дніпрі. Також є ідеї побудувати Hyperloop "Київ-Одеса". Приблизна вартість цього - $3,6 млрд. Хоча точні цифри поки не можна спрогнозувати. Така система теоретично дозволить за 40 хвилин переміщатись з одного міста в інше.

В кінці січня цього року Національна академія наук назвала проект будівництва Hyperloop в Дніпрі перспективним.

Чи справді за 5 років можна побудувати надшвидкий потяг між українськими містами Gazeta.ua розказав економіст Олексій Кущ.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Омелян сказав, коли в Україні з'явиться Hyperloop

"Вкидають ідеї, які не можна реалізувати ні завтра, ні після завтра. Так затьмарюють ті проблеми, які справді є в українській логістиці. За останні роки Україну майже повністю виключили з нового шовкового шляху, який Китай використовує для поставок товарів в Європу. Україну практично виключають з європейських автомобільних коридорів, бо стан доріг у нас катастрофічний. Білорусь тут ефективніша - не заявляє про будівництво Hyperloop, але там будують платні автобани, які з'єднують північ із півднем, а захід зі сходом. Карта Європи через велику кількість автобанів виглядає як червона сітка. Українська карта автобанів виглядає як маленька крапка - це дорога з Києва в аеропорт "Бориспіль". Залізна дорога не справляється - експортери зерна місяцями чекають зерновози, експортери металу не можуть отримати вантажний потяг. Залізна дорога не може виконати функцію плеча для економіки.

Це той момент, коли треба будувати дороги, модернізувати залізну дорогу. Але звучать пропозиції будувати Hyperloop. Хоча з економічної точки зору це не вигідно. Він доцільний, якщо потрібно з'єднати великі мегаполіси - де щоденно рухаються мільйони людей. Окупність цього проекту в США чи Китаї - 20-30 років. В Україні він буде збитковим. Ще з часів Януковича чиновники побачили у розробках гучних проектів золоту жилу. На етапі розробки можна закладати витрати від 5-10% майбутньої собівартості. Навіть якщо закласти 1-2%, на проект запуску Hyperloop можна виділити кілька десятків мільйонів доларів. Ці інвестиційні проекти подаються під пікантним соусом - є інвестори, але держава повинна профінансувати технічно-економічне обґрунтування. Мовляв інвестори прийдуть потім. А спершу треба за бюджетні кошти профінансувати проектну стадію. Як правило, з'являються десятки проектів на сотні мільйонів. Ці гроші дуже легко "освоїти". На виході – витрати державних коштів на сотні мільйонів і пара файлів нікому не потрібного паперового "спаму".

На крайній випадок можна запросити на підписання меморандуму чергового "лижного інструктора" з Іспанії. Після Каськіва, який 2010-2014-го був головою Державного агентства інвестицій, залишилось багато проектів, які так і не були реалізовані. Теж саме відбувається і зараз. Документація і кілька круглих столів - і все, є проект. Ця схема працює за рахунок держави. І кінця цьому немає".

У травні 2019 року білоцерківський аеропорт отримає статус міжнародного. Таку заяву зробив Володимир Омелян 5 лютого. Планують організувати вантажні перевезення, базування літаків, пасажирські перевезення в системі лоукост. Загальна вартість проекту, за підрахунками європейських експертів, становитиме $67 млн на 3 роки.

Зараз ви читаєте новину «Американська мрія в Україні: рік з ідеєю про гіперлуп». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути