Нідерланди вирішили розслідувати роль України у збитті Малайзійського Боїнгу МН-17, яке сталось 2014-го над окупованим Донецьком. Тоді у авіакатастрофі загинуло 298 осіб. Голландія планує розслідувати, чому українська влада не закрила повітряний простір над територіями, де велись бойові дії. Про це в Twitter написав депутат від Християнсько-демократичної партії, яка була ініціатором додаткового розслідування, Кріс ван Дам.
2015-го Нідерландська рада безпеки заявила, що Україна повинна була закрити свій повітряний простір, аргументуючи це тим, що тоді рейс MH17 мав би обрати інший маршрут до Куала-Лумпура і літак не збили б.
Посол України в Нідерландах Всеволод Ченцов сказав, що Києву немає чого приховувати, і український уряд готовий надати всю необхідну інформацію. Водночас, на його думку, що це розслідування відволікатиме від пошуку винуватців трагедії.
Рішення Нідерландів дивне і має політичний підтекст. Амстердам завжди досить скептично ставився до України. Звинувачення голландців у наш бік - чисте шахрайство. Адже 2014-го не було жодних офіційних доказів, що бойовики мають на озброєнні зенітно-ракетні комплекси.
Про це в інтерв'ю Gazeta.ua говорить експерт із міжнародних відносин Олексій Куроп'ятник.
Чому Нідерланди вирішили розглядати "українську роль" у збитті Боїнгу?
- Дослідницька пошукова мережа Bellingcat давно відслідковувала, хто винен у збитті малайзійського Боїнгу. Ідея розслідування якоїсь української провини - надуманий крок. Це - ще один штрих, що доповнює нідерландський референдум 2016-го, який обмежував Україну навіть подати заявку на членство у Євросоюзі. Хоча мова йшла навіть не про входження до нього, а просто про наближення без права членства. Це робиться, щоб упередити українські прагнення рухатись у бік Європейського Союзу. Нідерланди своєю новою заявою ще раз підкреслили, що на Україну у ЄС ніхто не чекає.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Родичі загиблих у катастрофі МН17 подали до суду проти Росії
Чи може таку ідею Голландії якось використати РФ і загальмувати розслідування її ролі у трагедії?
- Це грає на користь Російській Федерації. Інша справа, це той факт, що мова йде про фактичну фальсифікацію міжнародного розслідування з боку Амстердаму. Це свідчить про не дуже високу якість судової системи Західної Європи. Цілком можливо, що це відбулось не без впливу Кремля. Але те, що європейці, почасти голландці скептично ставляться до України, - теж факт.
Як маємо реагувати на таку ініціативу Голландії?
- Це - правове питання. Мова йде про те, які остаточні результати слідства розглядатимуться у суді й яке він прийме рішення. Саме на нього має реагувати наше Міністерство закордонних справ. Це поки не політичне питання, але чіткий політичний сигнал. Президент і Рада національної безпеки та оборони мають розробити стратегію, як діяти щодо уряду Голландії, який вже не вперше приймає недружні рішення до України.
Звинувачення, що Україна не закрила повітряний простір із початком війни на Донбасі, безпідставні?
- Не зовсім. Після анексії Криму було добре зрозуміло, що за бойовиками у Донецьку та Луганську стоять російські регулярні війська. Могли передбачити, що терористи можуть використовувати переносні та стаціонарні зенітно-ракетні комплекси. Але практично ми не мали жодних доказів, що така зброя є у руках бойовиків. Тож не було і реальних причин закривати повітряний простір. Фокус полягав у тому, що російський "Бук", із якого збили малайзійський Боїнг, таємно завезли на окуповану частину Донецької області. Наша влада не могла нічого знати про це.
Звинувачення голландців у наш бік - чисте шахрайство. Бачимо, що європейське співтовариство, до якого ми так прагнемо, не дуже хоче бачити нас.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Нідерландах хочуть розслідувати причетність України до катастрофи МН17
Як це можна пояснити?
- По-перше, Європейський Союз зараз сам перебуває у стані кризи. Ідея створення спільноти загальноєвропейців наштовхнулась на проблему перевернутої демографічної піраміди у найбільших країнах ЄС - Німеччині та Франції. Простіше кажучи, ключові європейські нації просто вимирають. Там величезна демографічна проблема. Цей процес неможливо зупинити. Єдиний спосіб компенсувати людські втрати - міграція. Для Німеччини і Франції прийнятний варіант залучати європейців із інших країн, наприклад, Східної Європи. Але виявилось, що цього недостатньо і доводиться приймати біженців із мусульманських держав. Яких дуже важко асимілювати. Саме тому ЄС неготовий до розширення та включення України до свого складу. Фактично ми намагаємось приєднатись до кризи. Наші громадяни також як мігранти стають частиною Євросоюзу. Але вхід туди як країни для нас поки закритий. Саме тому зараз дуже важливо почати суспільну дискусію в Україні. Пояснити усю складність ситуації населенню. Та намагатися спільно усією державою думати, який шлях обрати, щоб залишитись незалежною та суверенною країною, яка у перспективі матиме усі шанси на економічний добробут. Зараз перебуваємо в ідеологічному глухому куті.
Літак "Боїнг 777" збили проросійські бойовики 17 липня 2014-го неподалік Тореза на Донеччині під час збройної агресії РФ на Донбасі. Міжнародне розслідування встановило, що літак збитий зенітним ракетним комплексом "Бук" російського виробництва.
Коментарі