Канадські вчені з Університету Британської Колумбії розгадали таємницю привабливості картин голландського художника Рембрандта.
На їхню думку, найважливіше значення в творчості знаменитого живописця має його гра з чіткими і розмитими частинами портрета. Багато в чому завдяки цій техніці Рембрандт і досі контролює погляди глядачів, що розглядають його картини.
Неупереджене комп'ютерне вивчення самих зображень і поведінки людей, що розглядають картини, дозволили виявити і описати цілком конкретні прийоми, завдяки яким видатний художник привертав увагу до осіб своїх персонажів і робив сприйняття своїх картин неквапним і цікавим заняттям.
Спостереження за глядачами показало, що їхній погляд фокусується в конкретній точці - на чіткому, деталізованому оці людини, зображеному на картині. Глядачі утримують погляд в цій точці тривалий час, а потім переміщають його на розмиті області картини навколо. Роблять вони це набагато повільніше, ніж розглядаючи будь-які інші зображення, які не належать кисті Рембрандта.
За словами доктора мистецтвознавства Ксенії Богемської, існує шкала сприйняття людьми квітів і напрямків ліній. "Приміром, лінія, яка зліва направо піднімається вгору, сприймається глядачами як радісна, а зліва направо і вниз - як вираз смутку. Скоріш за все це пов'язано зі звичками нашого сприйняття письмового тексту", - говорить експерт.
Зрозуміло, існують і інші способи управління поглядом глядачів. Художники всіх епох розставляли на своїх полотнах кольорові акценти і по-своєму брали під контроль увагу любителів живопису. "Якщо ви подивитеся краєвид співвітчизника Рембрандта Ван Гога "Пейзаж в Овері після дощу", то помітите, що він весь зелений-зелений, а в середині маленька червона цяточка - колесо воза.
Мимоволі увага глядача приковується до цієї точки. Буває, що художнику треба звернути погляд на декілька послідовних точок. У багатофігурних композиціях - наприклад, розписи Рафаеля у Ватикані - наш погляд, на думку художника, переходить від однієї фігури до іншої ", - упевнена Ксенія Богемська.
Коментарі