Шопінг допомагає покращити настрій, подолати стрес. Якісні товари та продукти харчування наповнюють наше життя позитивними емоціями. Але кожен із нас мусить хоча б на базовому рівні знати свої права. Так ми зможемо захистити себе в непередбаченій ситуації під час купівлі товарів.
Gazeta.ua створила посібник покупця, за допомогою якого можна дізнатись основні правила вдалих закупів.
Про що має памʼятати покупець
Знайомство з товаром починається з етикетки. Тому в кожного з нас є можливість дізнатися повну інформацію про продукцію саме там. Про що, до речі, зазначено в Законі "Про захист споживача".
Харчові продукти додатково мають містити на етикетці:
- Повний склад (перелік інгредієнтів розташовують у порядку спадання за вагою);
- Дані про поживну цінність (калорійність, вміст білків, жирів, вуглеводів на 100 г продукту);
- Термін придатності;
- Дані про вміст ГМО;
- Алергени;
- Застереження, якщо продукт може нашкодити окремій категорії людей.
На імпортованих товарах інформація на етикетці має бути продубльована українською мовою та редагована відповідно до українського законодавства.
Щодо вартості, яку покупець має чітко розуміти, - цінники повинні розміщуватися біля кожної позиції товару. Додатково в сучасних магазинах ціну можна дізнатися за допомогою спеціальних сканерів у торгових залах.
Наприклад, у магазинах "Аврора" є зручні прайсчекери, розміщені біля кожної полиці з товаром.
Щоб переконатися в якості продукції, можна переглянути сертифікат відповідності. Він підтверджує, що товар вироблений за встановленим технічним регламентом, відповідає стандартам і нормам безпеки. Копію документа можна отримати у працівників у магазині. Переконайтеся, що в сертифікаті вказано: назва товару, виробник, серійний номер, дата отримання, а також орган, який його видав. Додатково можна звіритися з оригіналом. Знайдете його на офіційному сайті установи, яка видала, увівши номер документа в розділі для перевірки.
Покупці можуть обміняти або повернути покупку протягом 30 діб у будь-якому магазині незалежно від місця придбання
У мережі "Аврора" наявністю сертифіката якості не обмежуються, а обов'язково проводять додаткову внутрішню перевірку товарів. Перш ніж товар потрапляє на полиці в магазини, категорійний менеджер проводить первинне оцінювання: аналізує якість, характеристики та відповідність стандартам мережі. Потім кожен працівник може оцінити смак, вигляд чи функціональність продукту. Це допомагає сформувати об'єктивну думку про товар та визначити, чи додавати його до асортименту.
На що звертати увагу, обираючи товари в магазині
Під час закупів не лінуйтеся ретельно оглядати товар. Достатньо пам'ятати про кілька основних критеріїв, радять у Держпродспоживслужбі.
1. Сенсорний контроль
Покупець може оцінити зовнішній вигляд, розмір товару, відчути його на дотик. Якщо купуєте за повну вартість, то й товар, і його пакування мають бути цілісні, без пошкоджень, деформацій, слідів відкривання, якщо паковання цього не передбачає.
Зверніть увагу на колір та запах, особливо це важливо, коли купуєте харчові продукти. Це допоможе переконатися в їх свіжості. Адже можливо таке: термін придатності не сплив, але через пошкоджене паковання та неправильне зберігання товар зіпсувався раніше.
2. Інформація на пакованні
Уважно прочитайте дані, які вказав виробник на пакованні. Особливу увагу зверніть на дату виготовлення, термін придатності. Переконайтеся, що числа чіткі, не виправлені. Порівняйте умови зберігання, які вказав виробник, та ті, які є в магазині.
Перевірте склад та можливі застереження щодо вживання чи використання. Особливо коли купуєте продукти, що можуть викликати алергію, косметику чи побутову хімію.
Якщо купуєте електроніку або іншу техніку, зверніть увагу на основні характеристики приладу: потужність, робочу напругу, клас енергоефективності, особливості безпечного використання, ємність акумулятора, наявність гарантійного терміну використання.
Якщо потрібні пояснення або додаткова інформація, звертайтеся до консультанта магазину.
3. Маркування товару, інструкція з використання
Деякі характеристики товару подають у вигляді спеціального маркування. Наприклад, якщо є знак "СЕ", то товар відповідає стандартам Євросоюзу. Це важливо для техніки, іграшок. Позначки "Без ГМО", "Eco", "Bio" або зображення листка свідчать, що товар виготовлено з натуральних компонентів. Шукайте їх на продуктах, косметичних засобах. UA TR або UkrSEPRO вказують, що товар сертифіковано в Україні. Додатково на етикетках виробники розміщують QR-код. Зазвичай він веде на офіційний сайт із сертифікатами, відгуками та іншими даними про товар.
Чи можна перевірити товар безпосередньо в магазині
Є товари, які перед купівлею важливо не лише роздивитися зовні, але й протестувати. Наприклад, важливо знати, що новий крем не викликатиме алергії, а музична колонка матиме хороше звучання.
У мережі "Аврора" в магазинах пропонують покупцям спеціальні б'юті-зони з косметичними столиками. Тут покупці можуть спробувати доглядові креми, лосьйони, тональні засоби, помади тощо.
"Можливість протестувати косметику перед купівлею - це не просто зручність, а стратегічний крок, що зміцнює довіру до бренду. Коли клієнти можуть особисто оцінити текстуру, відтінок і ефект продукту, вони роблять більш усвідомлений вибір, що мінімізує ризик невдалих покупок і підвищує рівень задоволеності. Такий підхід формує позитивний досвід шопінгу та лояльність до мережі, адже покупці повертаються туди, де їхні потреби враховано", - пояснює директорка з якості мережі "Аврора" Наталія Ізюмець.
Також в "Аврорі" є зони для тестування різних пристроїв. Для цього в магазинах розміщують спеціальні столи із розетками, USB-портами, автомобільним прикурювачем та батарейками. Тут покупці можуть упевнитися в якості товару ще до оплати: навушники під'єднати до смартфона, лампочки протестувати у спеціальних цоколях і також перевірити роботу зарядних пристроїв.
Такий підхід вигідний і покупцям, і бізнесу: клієнти здійснюють купівлю, а компанія зменшує кількість повернень та підвищує лояльність споживачів, пояснюють в "Аврорі".
Чи легко повернути товар у магазин
За законом, в Україні можна повернути або обміняти товар протягом 14 днів із дня купівлі, але є певні правила.
Товар належної якості продавці приймуть назад, якщо він не підійшов за розміром, кольором, формою або вже просто покупець не має в ньому потреби. Але притому важливо, щоб річ не була у використанні, зберегла товарний вигляд, паковання, ярлики. Додатково обов'язково повинно бути підтвердження купівлі: чек, квитанція, накладна. Такий товар можна обміняти на новий або повернути кошти. Гроші мають віддати відразу або не пізніше 7 днів.
Якщо товар отримує негативні відгуки, з постачальником припиняють співпрацю до покращення якості продукції
Товар, який був у використанні та має дефекти, поломки, повернути можна лише за гарантією. Покупець має право вимагати безкоштовного ремонту, обміну, повернення коштів (усієї суми або частини).
Є товари, які поверненню не підлягають:
- Білизна, панчохи, колготки;
- Парфуми, косметика, засоби гігієни;
- Ліки, ветеринарні препарати;
- Кабельна продукція, дріт, метражні товари;
- Книги, газети, журнали;
- Товари в розкритій гігієнічній упаковці.
Щодо харчових продуктів, то товар належної якості повернути в магазин не можна. Але якщо придбали зіпсований, із терміном придатності, що сплив, або дефектами, то можна обміняти на інший або забрати кошти. Зробити це варто протягом терміну від 1 до 14 днів.
Як розповіли в "Аврорі", в їхній мережі можна скористатися послугою легкого повернення товару.
"Покупці можуть обміняти або повернути покупку протягом 30 діб у будь-якому магазині незалежно від місця придбання. Продавці приймуть навіть той товар, який в інших мережах поверненню не підлягає, наприклад білизну", - кажуть в "Аврорі".
Зберігати чек необов'язково, але важливо пам'ятати дату та суму покупки. Якщо чек вдасться відразу відновити, то повернення оформлять прямо в день звернення. Зазвичай на це йде 15 хв.
Ще одна порада для покупців: завжди діліться відгуками про товар, зауваженнями, побажаннями. Це допомагає магазинам покращувати асортимент. В "Аврорі" регулярно збирають відгуки покупців. Для цього в кожному магазині облаштували електронний куточок споживача, де через QR-код можна поділитися враженнями від покупки. Якщо товар отримує негативні відгуки, з постачальником припиняють співпрацю до покращення якості продукції.
Отже, щоб шопінг був вдалий, а покупки приносили задоволення, достатньо трохи більше часу приділити вивченню інформації про товари та знати свої права як споживача.




















Коментарі