На думку деяких церков процес автокефалії та визнання Помісної церкви України йде дуже швидко. Вони хочуть спокійно порозмірковувати над ним. До прикладу, Грузинська церква проголосила автокефалію у 1917 році, а Вселенський патріархат визнав її тільки у 1990.
Про це в інтерв'ю для Gazeta.ua говорить релігієзнавець Андрій Юраш, коментуючи рішення Кіпрської церкви поки не визнавати Помісну церкву України.
- Варто також враховувати неймовірні зусилля, які російська церква докладає щоб унеможливити момент визнання української автокефалії. Але ця дипломатія приречена на поразку. Усі розуміють, що Константинополь діяв у межах своїх повноважень, надаючи Україні автокефалію. Кіпрська церква на Синоді дорікнула РПЦ, що вона не намагалась залагодити конфлікт, а навпаки намагалась утримати Україну у межах свого впливу. Якби православна спільнота піддалась на російські провокації та ігнорувала питання України - це був би великий канонічний злочин.
Росія якось може вплинути на рішення інших церков щодо визнання ПЦУ?
- Росіяни намагаються підкупити священнослужителів інших церков, щоб ті затягували з визнанням української автокефалії. Вони іноді вдаються до прямого шантажу. Поставили ультиматум перед Грузією. Мовляв, якщо вона визнає Помісну церкву України, то росіяни приймуть під свою юрисдикцію церкви, що існують в Абхазії та Південній Осетії. А тут вже постає питання принципів та самоповаги перед кожною церквою - йти на поводу в Росії чи притримуватись християнських канонів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Епіфаній зробив заяву про перехід парафій до ПЦУ
Чи можуть інші церкви так само як і Кіпрська вирішити почекати з визнанням ПЦУ? Скільки це чекання може тривати?
- Для багатьох церков питання визнання - це не тільки площина церковної дії. Воно сильно пов'язане з російськими паломниками та олігархами, офшорними зонами. На Кіпрі відпочиває велика кількість росіян, вони мають там дуже багато власності. А Кіпрська церква є великим землевласником. Тож багато з росіян платять їй оренду за користування певним майном, тим самим підтримуючи її економічне положення.
Росіяни усіма силами намагались противитись автокефалії. Але жодна церква, навіть близькі до Росії Антіохійська та Сербська, не сказали чіткого "ні". Те, що пропагує РПЦ устами свого патріарха Кирила, говорячи, що України немає як держави - це гріх перед Богом. Кожна церква буде спокійно та виважено приймати рішення щодо визнання. Цей процес може затягтися на роки. Але, на жаль, така ситуація була і з визнанням інших церков.
Як Помісна церква України може зі свого боку пришвидшити процес визнання?
- Маємо доводити, що Українська церква - зріла. Спілкуватися з представниками інших церков, показувати спокійне та християнське ставлення до процесу. Ми маємо унікального союзника в особі Вселенського патріарха. Він зацікавлений у визнанні ПЦУ, тож це лишається просто питанням часу.
Румунська і Кіпрська церкви говорять, що в Україні немає єдності. Це не так. Усі, хто хочуть автокефалії - перейшли до ПЦУ. Ті, хто не хочуть - залишись у лоні Московського патріархату.
Росія маніпулює цим, кажучи, що деякі віруючі не приймають принципів Помісної церкви України і тому не можуть стати її частиною. Насправді, саме вплив РПЦ заважає остаточному возз'єднанню. Україна зі свого боку має пояснювати, спростовувати російську брехню. ПЦУ має сформувати свій інформаційний орган, поширювати листи, робити щомісячні повідомлення до кожного священника. Показувати міжнародними партнерам, що Україна виступає за діалог любові та взаєморозуміння.
Процес переходу парафій відбувається оптимально? Можливо ви очікували на більше?
- На сьогоднішній день перейшли майже 400 громад. Це не багато, але процес стримується штучно. Раніше говорили, що треба дочекатися томосу, тепер кажуть чекати визнання. Деяким священникам нав'язують, що після виборів політика держави зміниться, і треба буде переходити назад.
Люди діяли в рамках російської системи роками. Для консервативної церковної свідомості радикальні зміни - це важко. Процес переходу значно пожвавився б, якби до нього приєдналися й інші єпископи. Це б допомогло налагодити більш ефективний діалог та переконало б громади. Але на сьогодні до ПЦУ перейшли тільки двоє єпископів з Російської церкви (архієреї Симеон Шостацький та Олександр Драбинко. - Gazeta.ua).
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: В ДНР вирішили захопити усі храми ПЦУ
Румунська церква наполягає на консультації з буковинськими православними, які є в юрисдикції МП. Про що маємо з ними говорити?
- Вони хочуть гарантій, що 127 румунських громад будуть мати можливість відправляти службу їх рідною мовою. Це питання дуже легко вирішити. Ніхто не планує змінювати мовну практику в громадах та вводити єдині правила. Митрополит Епіфаній не раз про це казав. Тепер треба на офіційному рівні це формалізувати, щоб у інших церков відпали такі острахи. Це нормальний дипломатично-церковний діалог.
Кіпрська церква 18 лютого провела засідання священного Синоду. Його єдиною темою було визнання автокефалії Помісної церкви України. П'ять годин говорили священники за закритими дверима. У підсумку Кіпрська церква підтримала українську автокефалію, розкритикувала росіян за спроби втручатися у справи ПЦУ. Проте так і не прийняла рішення про остаточне визнання.
Коментарі