Ексклюзиви
пʼятниця, 18 грудня 2009 11:41

10 найважливіших наукових відкриттів за версією каналу Discovery

Американський телеканал Discovery підвів підсумки першого десятиліття XXI століття, представивши десятку найбільш значущих відкриттів, зроблених за цей час.

На першому місці - швидкість танення льодовиків, яка виявилася вищою, ніж передбачалося раніше. Учені, які вивчають клімат Землі, відмітили, що гігантські крижані шапки Гренландії та Антарктиди тануть швидше, ніж вважалося - всупереч тому, про що учені говорили раніше, спираючись на помилкові моделі розрахунку.

Знамениті сніжники Кіліманджаро та інших низькоширотних гір можуть зникнути повністю. Товсті льоди Арктики швидко убувають, а це означає, що Північний Льодовитий океан, швидше за все, в майбутньому звільнятиметься від льоду в літній період.

Головна проблема - це наслідки цих танень. За деякими прогнозами, підвищення рівня світового океану забере під воду міста і острови, які вразливі до катастрофічних повеней. З іншого боку, гірські льодовики по всьому світу стануть джерелами свіжої води для мільярдів.

Як би там не було, найгірше, що можна сказати в цій ситуації, так це те, що Земля з меншою кількістю льоду - менш гостинна планета.

На другому місці - картирування генома людини. Було потрібно більше 10 років і міжнародної співпраці учених, щоб в 2000 році була зроблена "чернетка" всього людського геному, за яким в 2003 році послідувала остаточна версія.

Human Genome Project, що фінансується державою, та його приватний конкурент Celera Genomics, є одним з найбільших наукових зусиль в історії, які розкривають більш ніж інтимні подробиці того, що ж із себе являє людська істота.

Згорнувшись усередині кожної людської клітини знаходяться 23 молекули, які, якщо їх розкрутити і покласти кінці до кінців, вони ляжуть в 91 см довжини. Ці молекули, відомі як хромосоми, містять всі вказівки, необхідні для створення цілої людської особини.

На третьому місці - виявлення води на Марсі. У 2008 році апарат Фенікс організації НАСА приземлився на Червоній планеті, щоб підтвердити наявність води і знайти ознаки органічних сполук.

Вісім років тому апарат Mars Global Surveyor вказав на ландшафтні вимоїни, вірніше яри, створені потоками вод. Ну, а зовсім нещодавно, апарат Mars Expedition Rovers виявив мінерали, що також указує на наявність стародавніх вод. Та все ж докази наявності води залишалися невловимими.

Поки, нарешті, апарат Phoenix не посадили в районі Північного полюсу Червоної планети, з метою накопати зразків для аналізу. У момент узяття однієї з проб, бортові камери виявили білий порошок в одній з ґрунтових мас. Під час порівняння знімків, зроблених протягом найближчих днів, порошок поволі зникав. Після інтенсивного аналізу, дослідники прийшли до висновку, що цей білий порошок - водяний лід.

Дане відкриття не тільки підтверджує наявність води на Червоній планеті, але і дає надію на те, що мікроби можуть використовувати цю воду для виживання.

На четвертому місці - отримання стовбурових клітин етичним шляхом. У 2007 році учені з Кіотського університету і університету Вісконсин-Медісон незалежно один від одного дозволили зрілим клітинам шкіри дорослої людини, які були запрограмовані стати шкірою, поводитися як ембріональні стовбурові клітини. Дорослі клітини перетворилися на плюрипотентні клітини, або клітини, які можуть виявитися практично будь-яким іншим видом клітин.

Ці плюрипотентні клітини дорослої людини вирішили дві важливі проблеми. Виявилось, що етичних міркувань і фінансових обмежень можна уникнути, а лікарі можуть, нарешті, з використанням власних клітин з ДНК людини виростити органи для пересадки, які організм пацієнта не відкидатиме.

На п"ятому місці - керування протезами за допомогою сигналів мозку. Кіборги поступово стають нашою реальністю. За останнє десятиліття були зроблені великі успіхи в сфері контролю людьми автоматизованих частин тіла і комп"ютерів за допомогою інтелекту.

У 2000 році в університеті Герцога в мізки мавп помістили електроди і навчили їх брати їжу, використовуючи автоматизовану (роботизовану) руку.

Команда з MIT Media Lab Europe розробила неінвазивний метод прочитування мозкових хвиль і в 2004 році вперше використала ці сигнали для того, щоб керувати рухами героїв відеогри.

Автоматизовані частини тіла, керовані нервовими імпульсами дебютували в 2001 році в реабілітаційному інституті Чикаго. Там інвалід Джесі Салліван використав метод керування обома автоматизованими руками.

І, нарешті, в 2009 році Пьєрпаоло Петрузіелло навчився контролювати біомеханічну руку, сполучену з нервами його кукси при допомозі проволікав і електродів. Петрузіелло виявився першою людиною в світі, яка змогла виконати цілий комплекс рухів всього лише за допомогою сили думки.

На шостому місці - виявлення планет-"прибульців". У 2008 році астрономи за допомогою космічного телескопа Hubble та інфрачервоних обсерваторій Keck і Gemini на Гаваях, оголосили про те, що вони "бачили" екзопланети, що обертаються навколо далеких зірок. Дві обсерваторії зобразили ці чужорідні світи.

Фахівці обсерваторії Keck розгледіли три екзопланети, які оберталися навколо зірки HR8799, що лежить на відстані 150 світлових років від Землі. Завдяки Hubble вдалося ідентифікувати одну масивну екзопланету, що обертається навколо зірки Фомальгаут, - вона лежить на відстані 25 світлових років від нашої планети.

На сьомому місці - нові предки людини. У 2002 році в північній частині Чаду дослідники виявили череп віком 6-7 мільйонів років, що належав Sahelanthropus tchadensis - відомого як Toumai (Тоумай). Оскільки були знайдені лише кістки черепа, ученим не вдалося дати відповіді на питання, чи ходив цей предок людини вертикально, спираючись на дві ноги.

Але потім з"явився Арді. У 2009 році в північно-східній Ефіопії знайшли знамениту "Люсі" - вірніше найповніший скелет предка людини з коли-небудь знайдених - скелет Ardipithecus ramidus, також відомий як "Арді".

Арді віком 4,4 мільйон років могла ходити на двох ногах, але також відрізнялася умінням лазити по деревах. Її зуби показують, що вона їла безліч різних видів їжі. Учені припускають, що чоловіки (самці) і жінки (самки) могли розбиватися на пари в певний час, значно підвищуючи виживаність, оскільки жінки могли активізувати свої дітородні здібності лише поки чоловіки діставали їм їжу.

На восьмому місці - підтвердження існування темної матерії. Влітку 2006 року астрономи оголосили про те, що дещо допоможе людям зрозуміти космос трохи краще: вони отримали прямі докази, підтверджуючі існування темної матерії. І, між тим, вони все ще не можуть сказати ясно, що ж вона таке є.

Безпрецедентний доказ прийшов з ретельного зважування газу і зірок розкиданих між двох великих скупчень галактик в скупченні Куля (Bullet Cluster).

На дев"ятому місці - вивчення м"яких тканин динозавра. У 2005 році Мері Хігбай Швеітзер та її колеги повідомили про відкриття того, що, називається м"якими тканинами - кровоносних судин, кісткового матриксу та інших клітин - на фосилізованій стегновій кістці маленького Tyrannosaurus Rex. Отримані з тканин амінокислоти нагадують такі у сучасних курчат, що, на думку учених, зміцнює зв"язок між динозаврами і птахами.

І, нарешті, на останньому, десятому місці - відкриття нового космічного об"єкту в Сонячній системі. У січні 2005 року Майк Браун і його команда завдяки Паломарській обсерваторії виявили 136199 Еріс - мале тіло, яке на 27% більше Плутона. Еріс перевершив Плутон і став 9-м найбільшим космічним тілом з відомих на сонячній орбіті, повідомляє NEWSru.com.

Зараз ви читаєте новину «10 найважливіших наукових відкриттів за версією каналу Discovery». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua