понеділок, 05 жовтня 2015 13:45

Вчені дослідили цунамі, яке трапилося 70 тисяч років тому

Міжнародна команда археологів під керівництвом фахівців з Колумбійського університету (США) досліджувала наслідки катастрофічного зсуву ґрунту, що стався в давнину в архіпелазі Кабо-Верде і викликав гігантське цунамі, яке закинуло масивні валуни на величезне плато. Науковці розповідають, що такі події надзвичайно рідкісні, але разом з тим можуть бути і надзвичайно руйнівними, якщо вони трапляться поблизу населеної прибережної зони. Про дослідження розповідає Science.

Катастрофа сталася близько 73 тисяч років тому біля західного узбережжя Африки. Вчені вже встановили причину - виверження вулкана на Фого, одному з південних островів архіпелагу. Сліди вибуху на краю кальдери вулкана дозволяють уявити величину гірської секції, яка була ним знищена. Він був справді величезний. Сьогодні 160 кубічних кілометрів породи, яка колись становила гірський схил, знаходиться на морському дні. А на о. Сантьяго на відстані 55 км від нього вчені виявили шари піску, принесеного тоді цунамі. Точно визначити, скільки хвиль цунамі спровокувало виверження, поки не вдалося.

Крім того, вчені виявили на о. Сантьяго численні валуни, які хаотично розкидані місцевістю. В цілому вони описали 49 валунів, починаючи з порівняно невеликих, як домашній холодильник, і закінчуючи величезними брилами, завбільшки з вантажівку і вагою понад 700 тонн. Вчені вважають, що вони також з'явилися тут в результаті катастрофічного виверження. Беручи до уваги розміри валунів, висоту плато і рельєф місцевості, вони припустили, що цунамі, яке виникло в результаті виверження вулкану, могло розкидати валуни до місць висотою до 270 м над рівнем моря, аж до о. Сантьяго.

Дослідники попереджають, що не варто сподіватися, що таке не повториться в наші дні. Археолог і фахівець з давніх цунамі Джеймс Гофф (James Goff), який не брав участі в дослідженні, розповідає, що, наприклад, землетрус, що стався на Алясці в 1958 році викликав зсув у бухті Літуйя (США), в результаті якого піднялося цунамі заввишки 525 м . Це була найвища хвиля із зареєстрованих документально.

Зараз ви читаєте новину «Вчені дослідили цунамі, яке трапилося 70 тисяч років тому». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua