
10 жовтня 1913 року через Панамський канал, котрий будувався майже чверть віку, з'єднались води Тихого і Атлантичного океану. Перше судно пройшло по ньому лише 15 серпня 1914 року.
Уряд Колумбії, котрій в той час належав Панамський перешийок, надав право проведення робіт французькій компанії Фердинанда де Лессепса, котрий в 1869 році успішно завершив будівництво Суецького каналу. Роботи розпочались в 1881 році.
На початку 20-го століття, коли протистояння між США та Іспанією вилилось у військові дії на величезних просторах Західної півкулі, у США виникла потреба в створенні короткого шляху для переміщеня військових і торгових суден між Атлантичним і Тихим океанами. В 1902 році Конгрес США прийняв рішення про прибання французької компанії, що будувала Панамський канал, і виділення відповідного фінансування для завершення робіт.
6 листопада 1903 року США визнали незалежність Панами. 18 листопада був підписаний договір, що гарантував США виключне і постійне право на присутність в зоні каналу і ведення його будівництва. В обмін на це Панама отримала 10 мільйонів доларів і по 250 тисяч щорічних дотацій на наступні 9 років.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Панамському каналі зіткнулися два судна, понад 20 постраждалих
Будівництво Панамського каналу стало одним із найбільших і надскладних будівельних проектів, здійснених людством. Панамський канал здійснив неоціненний вплив на розвиток судноплавства і економіки в Західній півкулі і на всій Землі в цілому, що зумовило його надзвичайно високе геополітичне значення. Завдяки Панамському каналу морський шлях із Нью-Йорка до Сан-Франциско скоротився з 22,5 тис.км до 9,5 тис. км.
Канал пропускає через себе судна найрізноманітніших типів — від приватних яхт до величезних танкерів і контейнеровозів. Максимальний розмір судна, яке може пройти по Панамському каналу, став фактично стандартом у суднобудуванні, отримавши назву Panamax.
В 1970-і роки Панама заявила про відмову дотримуватись договору 1903 року. В 1977 році президент США Джиммі Картер і панамський диктатор Омар Торріхос підписали угоду про передачу до кінця століття Панамського каналу у власність уряду Панами, що й відбулось 31 грудня 1999 року.
Проводка суден через Панамський канал здійснюється лоцманською службою Панамського каналу. Середній час проходу судна каналом — 9 годин, мінімальний — 4 години 10 хвилин. Максимальна пропускна здатність 48 суден на добу. Щороку через споруди каналу проходять близько 17,5 тисяч суден, що везуть понад 203 млн тонн вантажу.
Коментарі