В ефективних командах найвищий рівень інтелекту має не керівник. Але в нього краще розвинений емоційний інтелект - добре розуміє людей.
Про це в інтерв'ю Gazeta.ua розповів психотерапевт, експерт з емоційного інтелекту Петро Холявчук, 42 роки.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Назвали несподівані ознаки високого інтелекту
У чому різниця між емоційним та звичайним інтелектом?
– IQ – це, грубо кажучи, швидкість обробки інформації. Якщо провести аналогію з комп'ютером, це об'єм оперативної пам'яті. Ви можете доставляти програми, збільшувати об'єм жорсткого диску, але швидкість, з якою працює ця машина, залишається незмінною.
Можна розвивати увагу, пам'ять та інші процеси, пов'язані з обробкою інформації, але у більшості людей після 20 років IQ не зростає.
Звичайний інтелект спирається на аналіз, мислення, пам'ять. Емоційний – на чуттєве сприйняття. Наприклад, емпатія - здатність інтуітивно відчувати, що переживає людина, коли по ній цього не видно.
Емоційний інтелект – це те, що можна набути протягом життя чи з ним треба народитися?
– Його можна розвинути. На противагу IQ, рівень якого після 20 років збільшується тільки потрохи, і приблизно у 1 відсотка людей. Пік розвитку емоційного інтелекту – 49 років і його можна розвивати далі.
Як розпізнати людину з високим рівнем емоційного інтелекту?
– Якщо людина має багатий лексичний запас щодо переживань, це може свідчити про високий рівень емоційного інтелекту. Може казати: "я сьогодні напружений", "сердитий", "бачу, що ти пригнічений".
Як рівень емоційного інтелекту впливає на якість роботи?
- Наприклад, в організації керівник двічі на рік проводить оцінювання працівників. Він розуміє, що людина з чимось не згодна, незадоволена. Якщо він емоційно компетентний, вибудує бесіду приблизно так: розумію, що є речі, з якими ви згодні, а є ті, з якими ні. З чого б хотіли почати розмову?
А як поводяться емоційно некомпетентні?
- Зазвичай відкладають складні теми на потім. Працівник чекає складного питання протягом розмови. І не чує нічого іншого. Можливо, краще розпочати із складної частини, щоб спокійно перейти до обговорення інших моментів. Важливо вміти враховувати емоційний стан співрозмовника під час бесіди.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Психологи розповіли, від чого Путін відчув сором і насолоду
Тобто, вміння лавірувати?
– Саме так. Людина з високим рівнем емоційного інтелекту має високий ступінь гнучкості. Це не означає підлаштовуватись, але враховувати різні прояви особистості і вміти говорити про почуття - свої і співрозмовника.
На деяких тренінгах з психології вчать техніці активного слухання. Тоді людина до спілкування ставиться як до технології. Такий "інженерний підхід". З іншого боку емоційний інтелект – це більш людяна форма сприйняття іншого, його переживань.
Міміка при цьому теж задіяна?
– Справа не у міміці. А в тому, наскільки вільно людина проявляє переживання. Наприклад, настанова "на роботі я не маю сердитись". Але це як порушена рухливість у суглобі. Якщо не можу проявляти переживань, значить я скутий.
Радянське виховання вчило, що не треба показувати емоції.
– Це якщо ви у розвідці. А у нормальному спілкуванні, якщо ви будете таким, інша людина вам не довірятиме.
У Радянському Союзі всі були під наглядом. Стриманість в емоціях і висловлюваннях була єдиною можливістю вберегти себе. Навіть старі шкільні туалети були без перегородок. У тебе не могло бути жодного власного простору. Старших людей навіть питання "що ви хочете їсти" заганяє у глухий кут. Такими було легше маніпулювати.
А вибір ми робимо теж на підставі емоційного інтелекту?
– Хороше рішення – яке максимально узгоджене з твоїми потребами. Тоді отримуєш, що хотів. Важливо розуміти свої емоції і потреби.
Читала кілька статей, де пишуть: якщо ваші працівники будуть щасливі, добре працюватимуть. Стає страшнувато. Виглядає, як жорсткий інструмент маніпуляції.
– Якщо інструмент, який використовуєте на роботі, не можете перекласти на нормальні людські стосунки, наприклад, спілкуючись з друзями або рідними, у ньому очевидно щось не так. Ваша робоча взаємодія з людьми має відбуватися без штучності.
Людина з високим рівнем емоційного інтелекту вільна у проявах своїх емоцій, природна, ненапружена, легка у взаємодії. Не зручна, а саме легка. Їй легше довіритися.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Від кого з батьків дитина успадковує інтелект
Є різниця в плані емоційного інтелекту між жінками і чоловіками?
– Жінки трохи краще розбираються у почуттях. А чоловіки – у потребах. Розуміння своїх потреб – теж одна зі складових емоційного інтелекту.
Чоловіки проявляють менше емоцій. Бо їм із дитинства кажуть - хлопчик не повинен вередувати, плакати, сумніватися, бути не в настрої. А дівчинка може проявляти власні емоції і це не виглядатиме негарно.
Жінка раніше починає прислуховуватися до свого тіла, до того, як вона почувається. Із запущеними хворобами, за статистикою, до лікарів приходить більше чоловіків, ніж жінок. Тому що "мужик має терпіти, а не скиглити".
Що важливіше у роботі: розвинений емоційний інтелект чи рівень IQ?
- У 1998-му році у повітряно-військових силах США проводили експеримент. Вирішили подивитися, наскільки точні у своїх прогнозах спеціалісти, які підбирають людей. Узяли дві групи: з високим рівнем емоційного інтелекту і з низьким. Виявилося, люди з вищим рівнем емоційного інтелекту дають точніші прогнози, бо краще розуміють співрозмовників. І до сьогодні у всій американській армії один із обов'язкових параметрів для рекрутерів – високий рівень емоційного інтелекту.
Якщо ж робота пов'язана з даними, інформацією, тоді важливіше IQ. Якщо із людьми – тоді емоційний інтелект.
Англійський психолог Мередіт Белбін сформував теорію командних ролей. У найефективніших командах керівник – не є найрозумнішим. Якщо його IQ буде вищим, ніж в інших членів команди, він не використовуватиме її потенціал, а лише нав'язуватиме свої рішення. Команда не працюватиме ефективно. Але керівник повинен мати високий рівень емоційного інтелекту.
У Сполучених Штатах проводили дослідження. Воно показало: дітей, які йдуть до школи, важливіше навчити не писати-читати, а дружити, спілкуватися, вміти довіряти. Інакше дитина з високою вірогідністю вчитиметься погано. У США 65 відсотків дітей з низьким емоційним інтелектом залишаються на другий рік.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Які фрази не можна говорити дітям
Тобто якщо мені некомфортно у класі, я не зможу сконцентруватися на фізиці або математиці.
– Або не почуватимуся комфортно, задаючи питання. Хоча вони в мене є. Згодом звикаю не задавати їх. Моя природна цікавість не реалізується. Не можу вибудовувати контакт з однолітками або вчителем.
У 1964 році поняття емоційного інтелекту вперше з'явилося в роботі американського психолога Майкла Белдока. Сутність цього поняття можна висловити так: емоційний інтелект дозволяє бути розумним зі своїми почуттями. Емоційний інтелект – EI – це показник нашої здатності до спілкування, вміння усвідомлювати свої емоції та розуміти почуття інших людей.
Коментарі