Україна може залишитися без фінансової допомоги Заходу, оскільки не виконує взятих на себе зобов'язань з ряду економічних реформ. Про це у своєму блозі пише співголова Фонду енергетичних стратегій, економічний експерт Дмитро Марунич.
Він нагадав, що нещодавно Україна остаточно втратила можливість отримати 600 млн євро фіндопомоги ЄС, а політика Києва у сфері проведення реформ була піддана критиці на саміті Східного партнерства. Про це ж в ході непублічних зустрічей заявляють нашій владі і Всесвітній банк, і ЄБРР, і Посольство США, і МВФ.
Йдеться, наприклад, про створення кредитного реєстру проблемних позичальників для ідентифікації шахраїв і зупинки зростання кількості проблемних кредитів. "Його влада зобов'язалася створити ще 2015 року. Норма про нього міститься в тексті меморандуму з ЄС на отримання макрофінансової допомоги", - нагадав експерт.
При цьому, за словами Марунича, до осені поточного року не було зроблено нічого. "І лише перед візитом президента на саміт Східного партнерства документ поспішно внесли до ВР і прийняли в першому читанні. А в профільному комітеті його колишній керівник Сергій Рибалка з експертами розробив такий проект ще в 2016 році. Однак документ так і пролежав на полиці", - зазначив експерт.
"Це яскравий приклад того, що влада потрібні не самі реформи, а лише їх профанація заради отримання кредитів", - додав він.
Ще одна реформа, яку чекає захід - закон про захист прав кредиторів. "Загальновідомо, що в Україні дуже складно стягнути навіть законний обов'язок з позичальника. Дві третини кредитів не повертаються. Неповернуті кредити - це депозити пенсіонерів та інших громадян, які банк потім не в змозі повернути. Чи потрібен закон, який дозволить банкам повертати ці борги? Звичайно! Парламент двічі провалив цей законопроект", - нагадав експерт.
За його словами, переконати депутатів проголосувати намагався глава профільного комітету ВР Сергій Рибалка. "НБУ навіть не "опустився" до того, щоб поспілкуватися з главами фракцій. При цьому прийняття законопроекту стало однією з вимог меморандуму з МВФ", - додав експерт.
Аналогічна ситуація з державними банками. "Мінфін управляє вже більш ніж половиною банківської системи. Хто при владі розуміє, що робити з Приватбанком, Ощадбанком через рік, два, п'ять? Хто бачив стратегію розвитку держбанків? У Мінфіну руки не дійшли. А документи для оздоровлення і зміцнення фінансової системи, які напрацьовані в профільному комітеті, навіть не виносять до сесійнийного залу", - відзначає експерт.
На його думку, коли відповідні законопроекти були розроблені і глава фінансово-банківського комітету вийшов з ними в сесійний зал, його звільнили з посади під відверто надуманим приводом, через питання, які він піднімав.
"Мова йде про відповідальність банкірів і керівництва НБУ за виведення з ринку десятків банків і за виведення з них сотень мільярдів гривень. Не секрет, що ряд банків закрили дуже швидко з політичних або корисливих мотивів, щоб розподілити їх власність, а деякі штучно тримали на плаву місяцями для того, щоб з них встигли вивести гроші. А потім поклали десятки мільярдів боргів на плечі всіх громадян, за рахунок яких де факто виплачують депозити через Фонд гарантування вкладів", - резюмував експерт.
Коментарі