Завтра важливий день. Банківський законопроєкт №2571-д розглядатимуть у сесійній залі парламенту. Цей проєкт ще називають антиколомойським. У Нацбанку спростували основні міфи щодо цього закону.
Міф 1️. Цей законопроєкт заборонить повернення ПриватБанку колишнім власникам.
Частково правда. Але враховуйте, що повернення банку Ігорю Коломойському неможливе вже за чинного законодавства. У законі є норма, що попередній власник націоналізованого банку не може ні вимагати повернення банку назад, ні вимагати компенсацію за банк.
Міф 2️. Цей законопроєкт порушує священне право власності.
Ні, новий закон надає власникам банку право отримати компенсацію збитків. Для цього потрібно спочатку довести незаконність рішення НБУ. Після цього довести наявність збитків. Такий механізм – це баланс між інтересами держави та власників банків. Якщо власник так упевнений, що його майно в нього забрали з порушенням, то йому немає чого боятися. Аудитор підтвердить, що в банку справді був капітал, і власнику виплатять компенсацію.
Міф 3️. Та нащо нам ваша компенсація та "фантики". Ви поверніть банк на ринок і мені.
Банк – це не іграшка. Це соціально відповідальний бізнес, який працює з грошима населення. У більшості цивілізованих країн світу немає опції "реанімація збанкрутілого банку". І в Україні теж її немає. Такі "зомбі" банки створюють ризики для стабільності країни та вкладників. Банк помер 5 років тому. Хто з клієнтів зі здоровим глуздом понесе гроші до збанкрутілого банку?
Або ж інший випадок: уявіть, що у вас був нефарбований кіоск. Потім ви його продали, а на його місці новий власник побудував торговельний центр. А потім ви кажете, що вас ошукали під час продажу, і вимагаєте повернути кіоск. Але це неможливо. Бо там уже торговельний центр, на будівництво якого витратили немало грошей.
Тому закон передбачає, що вам не будуть повертати кіоск, а повертатимуть компенсацію за нього, якщо ви доведете, що вас ошукали.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Українці почали активніше шукати роботу - Нацбанк
Міф 4️. Ваша компенсація є бутафорією. За таких норм її ніхто не зможе отримати.
Абсолютно дієвий механізм, де головна роль належить суду. Адже саме суд вирішує, чи законне рішення НБУ. Суд вирішує, чи має право на компенсацію власник банку. Суд залучає аудиторську фірму. Тому роль незалежної судової системи зберігається.
Без таких гарантій існує ризик, що будь-хто з постраждалих осіб може через суд отримати надто велику компенсацію. А вона своєю чергою потягне за собою дірку в державному бюджеті або ж у резервах НБУ.
Міф 5️. Цей законопроєкт амністує топпосадовців НБУ за "банкопад"
У законопроєкті немає жодної норми, яка звільняла б від кримінальної відповідальності. І жодних індульгенцій також немає. Лише слідчі та суд можуть вирішувати, чи є склад злочину в діях тієї чи іншої особи.
Але, якщо розбиратися по суті, а не по формі:
Хіба ж НБУ винен у тому, що власники збанкрутілих банків роками брали у вкладників гроші і купували собі на ці гроші нерухоме майно у США та Лондоні?!
Хіба ж НБУ винен, що власники банків кредитували людей під 40%, а себе і своїх друзів під 5% у кращому разі?!
Водночас регулятор справді був недієвим до 2014 року та "спав за кермом".
І не забувайте: саме завдяки очищенню банківського сектора ми сьогодні маємо міцну банківську систему, яка не лише не стала ще однією жертвою коронакризи, а й змогла утримати економіку на плаву.
Міф 6️. Цей законопроєкт неконституційний. Зокрема, він порушує статтю 129 про рівність усіх учасників перед законом і судом.
Компетенція визначати, конституційний законопроєкт чи ні, належить Конституційному Суду. Тому давайте залишимо питання банківського регулювання Нацбанку, а Конституційному суду – визначати конституційність.
Проте цей документ жодним чином не обмежує права громадян на доступ до суду. Акціонер банку може звертатися до суду, оскаржувати рішення НБУ і вимагати компенсації. Ніхто не перешкоджає і не забороняє.
Міф 7️. Добре. Тоді він порушує іншу статтю Конституції про недопустимість зворотної дії законів (стаття 58). Законопроєкт забороняє зупиняти ліквідацію навіть тих банків, де рішення НБУ скасовано судом до ухвалення закону.
Уже чинне законодавство забороняє зупиняти ліквідацію банків. Навіть за рішенням суду. Є виключний перелік підстав для завершення ліквідації банку, в якому немає пункту щодо рішення суду.
Тому ми нічого не змінюємо в поточному законодавстві про виведення банку. Новий закон лише підтверджує чинні норми, що ліквідацію банку не можна зупинити за рішенням суду.
Міф 8️. Це буде диктат Нацбанку та наділення його надповноваженнями.
Жодного розширення повноважень Нацбанку законопроєкт не передбачає. Ті, хто так каже, говорять про оформлення в ньому такого поняття як "професійне судження" Національного банку. Але професійне судження - це не розширення повноважень. Це спосіб реалізації наявних повноважень. Надається воно НБУ для ефективнішого захисту вкладників та інтересів держави.
Будь-який державний орган керується професійним судженням у своїй роботі. І суд теж, коли приймає рішення, керується професійним судженням. Але ж ніхто не каже, що в суддів є надповноваження?
До того ж професійним судженням володіють європейські центральні банки. Воно зафіксоване в євродирективі CRD IV. НБУ повинен мати цю опцію, якщо Україна продовжує рухатися до Євросоюзу.
Міф 9️. Закон дасть НБУ можливість знищити будь-який банк і відправити його на "дерибан" у Фонд гарантування.
Неправда. Законопроєкт не змінює порядку виведення банків із ринку. Підстави, через які банк може бути виведено, фактично залишаються такими самими, що і три, і п'ять років тому, це: зменшення капіталу, втрата ліквідності банком, неможливість повертати гроші вкладникам.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Саакашвілі: Українці після карантину зрозуміють: грошей немає
Міф 10. Законопроєкт легалізує схему виведення української землі під іноземців через рейдерство банків.
У проєкті закону немає жодної норми про продаж застави неплатоспроможного банку у вигляді землі. Цей закон взагалі не стосується продажу майна і не пов'язаний із ринком землі. Жодного зв'язку.
Якщо таку "схему" справді планують, то що заважає її реалізувати зараз, не чекаючи на закон? Адже і сьогодні банки можуть стягувати землю, можуть її продавати на аукціоні. І рік тому могли, і п'ять років тому теж. Земля – це теж застава. І якщо кредит не обслуговується, її стягують, а потім продають. Головна функція банків – це кредитне посередництво, а не акумуляція земельних ділянок у себе на балансі.
Основними вимогами МВФ залишаються закон про банківську діяльність та земельна реформа. Якщо з реформою парламент все-таки впорався, то "банківський закон" досі доволі успішно блокує олігарх Ігор Коломойський.
Коментарі