Шлях інвестора довгий і тернистий. Усі хочуть стати рок-зірками на нових, динамічних і непередбачуваних ринках. Але вкластися в стартап – ще не означає досягти успіху. Більшість проходить низку провальних вкладень перед тим, як знайти й осідлати своїх єдинорогів. Про типові помилки інвесторів-початківців розповів Сергій Карташов, Senior Partner технологічної компанії Roosh. Сергій дав кілька порад, як молодим інвесторам стати успішними, і яких помилок уникати під час вибору стартапів для інвестування.
Сергій переконаний, що сьогодні інвестиційний ринок переживає кардинальні зміни, перебуваючи на підйомі. Дедалі більше фондів і підприємців відмовляються від перспективи миттєвого прибутку, вкладаючи гроші в ідеї та довгострокові цінності.
Найбільш ризиковані, венчурні інвестиції, у першому півріччі 2021 року склали $290 млрд. Це більш ніж удвічі перевищує показники 10-річної давності. Практично щодня на ринку з'являються нові єдинороги з капіталізацією в $1 млрд і більше. Сьогодні таких компаній майже 900, і 300 із них набули престижного статусу цього року.
Але не кожна компанія має перспективи стати єдинорогом. Та й взагалі досягти успіху або хоча б окупитися. Тому варто ретельно проаналізувати стартап перед його фінансуванням. Однією з найпоширеніших помилок інвесторів-початківців стають вкладення без розуміння ринку. Якщо таку угоду не супроводжують визнані в усьому світі гіганти на кшталт Sequoia Capital або Andreessen Horowitz або інші фонди, у портфелі яких не один десяток успішних проєктів, Сергій Карташов рекомендує серйозно замислитися перед інвестуванням коштів.
"За сотнями успішних історій приховані тисячі провалів. За даними PwC, 2017 року лише один із 10 проєктів на ринку був успішним. За чотири роки тенденція не змінилася", – зауважує Сергій.
Вибір об'єкта інвестицій – процес тривалий і відповідальний. Часто інвестори-початківці прагнуть знайти таланти, водночас ігноруючи інші, не менш головні аспекти. Наприклад, уміння команди капіталізувати свою ідею чи скласти грамотний бізнес-план.
Мало хто знає, що перший проєкт засновників платформи Restream (її оцінка сьогодні становить приблизно $250 млн) із крахом провалився. Їхній сервіс для трансляції платних навчальних вебінарів Tutorsband прожив лише чотири роки, витративши за цей час $480 000 ангельських інвестицій. Сергій Карташов пояснює подібні невдачі недостатньою бізнес-експертизою фаундерів:
"Часто трапляється, що команда талановитих інженерів, зосередившись суто на розробці високотехнологічного продукту, забуває про правила бізнесу. Особливо це стосується маркетплейсів-початківців. Засновникам просто не вдається пов'язати покупців послуг із їхніми продавцями. Або ж бракує навичок побудови команди. Адже коли група друзів перетворюється на повноцінну компанію, доводиться делегувати повноваження, мотивувати людей і замінювати тих, хто мотивації не піддається".
Не варто забувати й про юридичний бік будь-якого бізнесу. І справа не лише в самій угоді між інвестором та фаундерами. Хоча тут ризиків також вистачає.
Перед тим, як робити вкладення, варто оцінити, наскільки команда стартапу занурена в юридичні тонкощі своєї галузі, чи готова вона до серйозних правових викликів, чи розроблені сценарії на випадок кризи. Якщо експертизи недостатньо, завдання інвестора – допомогти команді розібратися в питанні. Адже лише один судовий позов може вбити навіть найуспішніший проєкт.
Приклад – український стартап з аналізу ДНК Titanovo. Коли компанія отримала повістку до суду від великого американського конкурента, її продажі сягали $1 млн.
Після вимушеного закриття проєкту засновник Titanovo написав, що його творіння "потопила торпеда судового позову". Але разом зі стартапом на дно йдуть і його інвестори. Про це не варто забувати.
Повертаючись до засновників Restream, слід сказати, що їхній перший проєкт випередив свій час. Якщо для засновників це комплімент, то для інвестора може бути перспективою майбутніх втрат, каже Сергій Карташов.
Інвестувати гроші в ідеї, які будуть потрібні через 5-10 років, справа ризикова. Потрібно ретельно зважувати всі за й проти, проводити оцінку ринку, розуміти, чи інфраструктура встигає за вашою революційною ідеєю. У крайньому разі – почекати, коли продукт почнуть використовувати у повсякденному житті. Надмірний хайп не завжди грає на руку інвестору-початківцю і часом несе з собою додаткові ризики.
Підсумовуючи, Сергій Карташов радить IT-інвесторам-початківцям добирати якісну й надійну команду, у якої, окрім блискучої ідеї, є необхідні організаційні, юридичні й бізнес-навички.
"Інвестори часто надають перевагу недосвідченим фаундерам. Їм легко диктувати вигідні для себе умови співробітництва. Своєю чергою досвідчений підприємець може стати для інвестора головним болем із необхідністю йти на складні компроміси. Однак в останньому випадку ефективність проєкту буде в тисячі разів вищою", – каже партнер технологічної компанії Roosh.
Загалом Сергій Карташов радить молодим інвесторам зосередитися на власній експертизі. Вибрати галузь, з якою вони знайомі. Адже завдання інвестора здається легким лише на перший погляд – дати грошей. Насправді ефективні інвестиції – це постійна взаємодія з вашими проєктами з метою досягнення загального успіху.
Коментарі