Внаслідок навчань російського флоту, на шість днів ризикує бути заблокованим рух суден в напрямку портів Азовського моря та ускладнено роботу решти наших гаваней. Як реагують учасники ринку та чому закликають не панікувати.
Якщо читати заголовки більшості українських ЗМІ 10 лютого, складеться враження, що всі морські порти України потрапили в тотальну "морську блокаду". Втім, насправді це не так. Заблокованими, можливо, будуть лише порти Азовського моря, що складають не більше 6% обороту наших морських гаваней. Тоді як рух суден у напрямку решти портів, хоча й ускладнений, але буде можливий.
10 лютого Адміністрація Морських Портів України (АМПУ) повідомила, що рух суден у напрямку чорноморських портів буде здійснюватися з відхиленням від рекомендованих шляхів, в обхід зон проведення бойових стрільб, відповідно - з обмеженнями за осадкою суден.
"На теперішній час обмеження щодо руху суден опрацьовується спеціалістами, а додаткові роз'яснення будуть надані найближчим часом", - сказано в заяві АМПУ.
Точних даних про актуальні глибини у вільному коридорі вздовж берегів Одеської області від АМПУ поки що не надійшло, але учасники ринку говорять про наявні у коридорі гарантовані 20 метрів.
Негативно це позначиться на роботі най глибоководнішого порту України – Південного, де біля окремих причалів глибина сягає 21 метра. Дуже ймовріно також, що виникнуть корки навпроти Дністра, де прохід глибинами 20 метрів вузький і має ширину 0,6 миль.
"Експорт через порти - це приблизно 60% всього експорту України", - розповідає професор Київської школи економіки Олег Нів'євський. Беручи до увагу залежність економіки України від торгівлі морем, оцінки економічних втрат місячної повної блокади портів можуть бути на рівні 25-170 млн дол. США на день, говорить експерт. Втім, на сьогодні про таку повну блокаду всіх портів не йдеться і оцінити реальні втрати від часткової блокади буде можливо лише згодом.
Експорт через порти - це приблизно 60% всього експорту України
Однозначна думка у судновласників щодо військових навчань флоту Росії в акваторії Чорного та Азовського морів ще не сформувалася, - вважає Геннадій Іванов, директор BPG Shipping & Kronos Bulkers. При цьому він відзначає, що паніки, чи чогось екстраординарного на ринку поки не спостерігається.
З ним погоджується СЕО "Аскет Шиппінг" Микола Гапєєв. "Новини щодо підготовки морської блокади українських морських портів є частиною гібридної війни, яку веде РФ, з метою викликати паніку серед контрагентів українського експорту", - вважає він.
На його думку, українські медіа, перебільшуючи ситуацію та транслюючи непідтверджену інформацію, стають знаряддям гібридної війни Росії. Таким чином підіграють РФ у спробі завдати Україні відчутного економічного удару.
"Як портовий оператор, ми ще з 2014 року бачимо, що ситуація з судноплавством на Азовському морі ускладнилася. Але ми працюємо і досягаємо рекордів усупереч цій ситуації. Нині негативний інформаційний фон означає для нас: ми повинні працювати ще швидше, ефективніше, та незалежно від обставин, виконувати ті обіцянки, які ми даємо клієнтам. Наша компанія працює у штатному режимі у всіх наших морських портах – Бердянську, Маріуполі, Миколаєві, Одесі", - сказав СЕО "Аскет Шиппінг".
Новини щодо підготовки морської блокади українських морських портів є частиною гібридної війни, яку веде РФ, з метою викликати паніку серед контрагентів українського експорту - вважає голова "Аскет Шипінг"
Оцінюючи реальну ситуацію в українських портах, Микола Гапєєв наголосив, що економічна діяльність у портах відбувається за участю іноземних контрагентів та іноземного капіталу. Враховуючи ступінь залучення України як експортера до світових ринків, реальна блокада морських портів здатна не тільки завдати шкоди українським компаніям, а спровокувати колапс світових вантажоперевезень.
"За останні роки у потужності українських портів інвестував бізнес світових гравців: Китаю, США, Індії, Південної Кореї та інших країн. Економіки інших країн, зокрема Близького Сходу та Латинської Америки, зав'язані на українському зерні та металургії. Відтак блокада морських портів України означатиме, в тому числі, й блокаду іноземного капіталу. Не кажучи вже про те, що вона здатна заподіяти набагато масштабніший шок і збитки для світової торгівлі, ніж аварія контейнеровозу Ever Given у Суецькому каналі у 2021 році, - підкреслив Микола Гапєєв.
Ставки фрахту зростуть і на вантажі з російських портів - оскільки Чорне море це цілісна фрахтова екосистема.
Геннадій Іванов, описуючи подальший розвиток подій за сценарію часткової, а не повної блокади вважає, що значно порушаться графіки підходів суден на вже укладені експортні контракти. Відповідно виникнуть труднощі з вчасним виконанням угод, з'являться штрафні санкції тощо.
Водночас він підкреслює, що ставки фрахту зростуть і на вантажі з російських портів - оскільки Чорне море це цілісна фрахтова екосистема.
Рада національної безпеки та оборони (РНБО) на найближчому засіданні розгляне питання ризиків для морського судноплавства України через блокаду Росією частини акваторії Чорного та Азовського морів і Керченської протоки. Про це повідомив секретар РНБО Олексій Данілов.
За його словами, це питання президент Володимир Зеленський визначив як невідкладне. "Одним з основних питань, яке розглянуть на виїзному засіданні РНБО, буде питання про ризики для морського судноплавства України у зв'язку з намірами Російської Федерації перекрити під приводом проведення військо-морських навчань районів Чорного та Азовського морів", - сказав Данілов.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Росія розблокувала Азовське море - ЗМІ
Коментарі