Для економіки України правильне рішення Зеленського щодо долі "Мотор Січі" стане маленьким джек-потом, який може перерости у великий джек-пот. Це перший глобальний проект з Китаєм, який вкрай зацікавлений в українському ринку, вважають українські експерти.
Шостого серпня 2020 року, китайська Beijing Xinwei Technology Group Co., Ltd на Шанхайській фондовій біржі поінформувала, що дочірня компанія Beijing Skyrizon і DCH Group українського бізнесмена Олександра Ярославського подали нову спільну заяву до Антимонопольного комітету України про покупку акцій запорізького моторобудівного заводу "Мотор Січ" .
В цей же день, президент України Володимир Зеленський доручив прем'єр-міністру Денису Шмигалю невідкладно прийняти спільно з апаратом РНБО і СБУ заходи щодо захисту економічних інтересів держави. Зокрема - забезпечити проведення всеосяжної оцінки стану діяльності об'єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, в тому числі виявлення і усунення факторів, які блокують їх роботу.
У відповідь, Денис Шмигаль висловив точку зору, що доля інвестиційного проекту повинна вирішуватися в судових інстанціях. "Україна - держава з ринковою економікою. Відповідно, держава не може втручатися в продаж пакетів акцій одним інвесторам, іншим, покупку цих акцій ким завгодно. І тут насправді питання в площині третейських, судових спорів. Коли рішення повинні приймати не політики, а неупереджені інституції, які призначені для цього у всьому світі", - сказав Шмигаль.
Разом з тим, на думку засновника компанії "Укр-Китай Коммьюнікейшін" В'ячеслава Лисенка, для України відкрилася дуже перспективна можливість повернути лідируючі позиції на світовому ринку авіабудування. І для цього президенту важливо прийняти вольове рішення. "Для України було б стратегічно дуже важливо не продати технології, а розмістити їх в Україні, отримати десятирічні величезні замовлення і реанімувати потужності "Мотор Січі". Ясна річ, що американському ринку ми є конкурентом. Тому в даній ситуації президенту Зеленському треба вибирати інтереси України і вітчизняної економіки. Ясна річ, що американська економіка тисне на Україну, але я думаю, що є моменти, коли треба відстоювати національні інтереси, якщо ми говоримо про незалежність. З інвестиційною участю Ярославського в долі "Мотор Січі" шанси на відновлення виробничої діяльності та активний розвиток підприємства набагато більші. Для економіки України правильне рішення Зеленського стане маленьким джек-потом, який може перерости у великий джек-пот. Це перший глобальний проект з Китаєм, який зацікавлений в українському ринку. І якщо ми на конкретному прикладі покажемо, що ми довіряємо китайським інвестиціям, то наступними кроками Китаю стануть інвестиції в інші промислові об'єкти, у тому числі й ті, які будуть будувати в Україні. Тому, це дуже важливий момент. Я знаю, що для України це великий шанс", - говорить Лисенко.
Про перспективність українсько-китайського інвестиційного проекту говорить і політолог Володимир Цибулько. "Президент шукає вихід із ситуації. Фігура Ярославського в спільному з китайцями проекті знімає з Зеленського "політичний шлейф". Загальновідомо, що інтерес Ярославського лежить у сфері розвитку промисловості і машинобудування. Авіаційне двигунобудування для нього - і відмінна інвестиційна можливість, і шанс врятувати чахнуче підприємство. Україні потрібно терміново розв'язати цей вузол, оскільки без розвитку і великих проектів через лічені роки "Мотор Січ" і її технології виявляться неактуальними. "Мотор Січ" можна буде здавати в утиль разом з її патентами, звільняти десятки тисяч співробітників. Навряд чи Володимир Олександрович захоче увійти в історію України, як могильник її глобального лідерства в авіаційній сфері та літакобудуванні", - констатував експерт.
"Мотор Січ" - одне з найбільших в світі підприємств з виробництва, випробування, супроводу в експлуатації і ремонту 55-ти типів і модифікацій економічних і надійних двигунів для 61-го виду літаків і вертольотів різного призначення. У 2016 році підприємство придбали китайські інвестори, пов'язані зі Skyrizon, інвестувавши в розвиток виробництва понад $100 млн. Інвестори мали намір добровільно передати державі 25% акцій. Однак в червні 2020 року радник гендиректора ДП "Укроборонпром" Руслан Корж повідомив, що пропозиція неактуальна.
В'ячеслав Лисенко, засновник компанії "Укр-Китай Коммуникейшин"
Всі спроби китайців створити свої літаки закінчуються тим, що вони не можуть створити свої двигуни. Тому китайський ринок зацікавлений у виробництві "Мотор Січі". І для України було б стратегічно дуже важливо не продати технології, а розмістити їх в Україні, отримати десятирічні величезні замовлення і реанімувати потужності "Мотор Січі". Ясна річ, що американському ринку ми є конкурентом. Тому в даній ситуації президенту Зеленському треба вибирати інтереси України і вітчизняної економіки. Ясна річ, що американська економіка тисне на Україну, але я думаю, що є моменти, коли треба відстоювати національні інтереси, якщо ми говоримо про незалежність.
Для України це дуже перспективна можливість. Ярославський - бізнесмен, який має хороші зв'язки з Китаєм і Америкою. Зараз він заводить китайський бізнес в Україну. У будь-якому випадку рішення буде прийматися на рівні перших осіб держави. Вони звичайно ж бояться потрапити в немилість американським партнерам, але на мій погляд, вольове рішення повинно бути прийняте в інтересах України. З інвестиційною участю Ярославського в долі "Мотор-Січі" шанси на відновлення виробничої діяльності та активний розвиток підприємства набагато більші. Для економіки України правильне рішення Зеленського стане маленьким джек-потом, який може перерости у великий джек-пот. Це перший глобальний проект з Китаєм, який зацікавлений в українському ринку. І якщо ми на конкретному прикладі покажемо, що ми довіряємо китайським інвестиціям, то наступними кроками Китаю стануть інвестиції в інші промислові об'єкти, в тому числі і ті, які будуть будувати в Україні. Тому, це дуже важливий момент. Я знаю, що для України це великий шанс.
Китайці будуть здійснювати допомогу в розвитку українського авіабудування. Днями стало відомо, що DCH Group досягла домовленості з китайськими інвесторами Beijing Skyrizon, що представляють Skyrizon Aircraft Holdings Limited про спільну діяльність з розвитку, як заводу "Мотор Cіч", зокрема, так і українського авіабудування в цілому. Зазначу, що DCH Group має досвід модернізації і відновлення промислових підприємств, що видно на прикладі Харківського тракторного заводу або Дніпровського металургійного заводу. Тепер чекаємо рішення АМКУ і будемо сподіватися, що воно буде позитивним. Думаю, що це зможе принести якісні зміни в українське авіабудування.
Коментарі