Аналіз проекту наказу Мінінфраструктури про автоматичну індексацію тарифів на залізничні перевезення дає підстави вважати, що таке зростання негативно вплине як на роботу вітчизняних виробників, так і на показники операційної роботи самої "Укрзалізниці". Про це йдеться в листі міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, "Укрзалізниці" і Державній регуляторній службі. Нагадаємо, проект наказу передбачає зростання залізничного тарифу в 2019 році на індекс промислових цін 2018 (14,2%) і щоквартальну автоматичну індексацію в 2019 році на рівні прогнозованого ІСЦ в 2019 році (2,5% щокварталу).
На думку членів Палати, через плановану індексацію передбачається зростання регульованого залізничного тарифу на рівні 23% в грудні 2019, що оціночно збільшить витрати вантажовідправників на 11,7 млрд грн.
"Автоматична індексація фактично виключає бізнес з дискусії про збільшення залізничного тарифу і дає суб'єкту, що має ознаки монопольного становища на ринку залізничних перевезень, можливість необмежено збільшувати витрати вантажовідправників, як підвищуючи регульований тариф, так і збільшуючи вартість послуг з використання вагонів АТ "Укрзалізниця", яка буде автоматично збільшувати вартість вагонів приватного парку", - йдеться у зверненні.
У листі також зазначається, що запропоноване підвищення не враховує як майже двократне зростання вартості користування вагонів у 2018 році, що є складовою загальних витрат на залізничні перевезення, так і збільшення доходів АТ "Укрзалізниця" від надання в користування її власних вагонів на 4,3 млрд гривень, або на 7% в загальній сумі доходів Укрзалізниці. За підрахунками членів-компаній Палати Укрзалізниця в 2018 році підвищила тариф мінімум на 7%.
Також в зверненні вказується, що індекс промислових цін, як індикатор зміни цін на послуги Укрзалізниці, не відображає об'єктивну структуру витрат підприємства, мінімум 50% витрат якого становить фонд оплати праці, який не залежить від ІСЦ, і на який впливає індекс споживчих цін, який був набагато нижче ІСЦ у 2018 році (9,8%).
На думку членів-компаній Палати в проекті наказу не проаналізовано вплив на обсяги перевезень Укрзалізниці. "Подальше збільшення вартості витрат на залізничні перевезення буде автоматично зменшувати обсяг перевезень залізничним транспортом і обсяг доходів Укрзалізниці, одночасно зі збитковістю пасажирських перевезень буде вимагати постійного підвищення залізничних тарифів для покриття витрат і дефіциту оборотних коштів АТ "Укрзалізниця", - наголошується в листі.
З огляду на все перераховане вище, Американська торгова палата не підтримує наказ про автоматичну індексацію в частині відсоткового збільшення тарифів на залізничні перевезення на рівні 14,2% (ІСЦ у 2018 році) і додаткового збільшення тарифів на залізничні перевезення у 2019 році щокварталу на 2,5%. Таким чином, пропонується доопрацювати проект наказу про автоматичну індексацію та в доопрацьованому проекті наказу врахувати коментарі та зауваження бізнес-спільноти, і передбачити загальне зростання тарифів на перевезення залізничним транспортом в 2019 році не більше 7%
Як раніше повідомлялося, 1 лютого 2019 року на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України було оприлюднено проект внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 №1392, яким змінюються принципи держполітики у сфері регулювання тарифів на залізничні перевезення, і вводиться автоматична індексація тарифів АТ "Укрзалізниця". Також був опублікований проект наказу "Про проведення щорічної автоматичної індексації", яким передбачається зростання залізничного тарифу в 2019 році на індекс промислових цін 2018 (14,2%) і щоквартальну автоматичну індексацію (2,5% щокварталу) в 2019 році. Керівники промислових асоціацій вже написали лист віце-прем'єр-міністру Володимиру Кістіону, першому віце-прем'єр-міністру економічного розвитку і торгівлі Степану Кубіву, міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, про те, що така ініціатива має ознаки зловживання монопольним становищем на ринку залізничних перевезень.
Коментарі