Нейрохірурги заявили, що виявили завуальоване зображення головного мозку людини на одній з фресок Мікеланджело в Сікстинській капелі.
Співробітники університету Джонса Хопкінса нейрохірург Рафаель Тамарго і медичний ілюстратор Іан Сук розповіли, що структури мозку були вписані художником в шию і підборіддя Бога-творця на фресці "Відокремлення світла від темряви".
У статті, опублікованій в журналі Neuroscience, дослідники звертають увагу на випинання і западини на шиї центрального персонажа композиції, що не відповідають нормальній анатомії людини. Тамарго і Сук вважають, що ці деформації є зображенням нижньої поверхні головного мозку.
Нейрохірурги припустили, що Мікеланджело, який вивчав анатомію людини, хотів поглибити значимість цієї фрески й увіковічнити свої досягнення в цій галузі, включивши зображення складної структури мозку в образ Бога.
На їхню думку, художник прагнув зосередити увагу глядачів на розглянутому ними фрагменті фрески за допомогою пози центрального персонажа, положення його підборіддя, укороченої, у порівнянні з іншими зображеннями старозавітного Бога кисті Мікеланджело, бороди, а також особливостей гри світла і тіні.
Тамарго і Сук - не перші дослідники, котрі спробували виявити сліди анатомічних вправ Мікеланджело в роботах художника. У 1990 році автор статті, опублікованої в Journal of the American Medical Association, описав виявлене ним зображення мозку людини на другій фресці Сікстинської капели - Створенні Адама. Трохи пізніше нефролог з американського Університету Бейлора розгледів на другий фресці художника зображення нирки.
Історики мистецтва по-різному поставилися до знахідки Тамарго і Сука. Зокрема, викладач історії живопису з Каліфорнійського університету Джоанна Вудс-Марсден охарактеризувала їх дослідження як "повну нісенітницю", побудовану на довільній розмітці ренесансних полотен. Водночас, фахівець з живопису епохи Ренесансу Гейл Гейгер з Університету Вісконсина заявила, що вважає роботу дослідників добротною, а їхні аргументи - достатньо переконливими.
Водночас британські ботаніки дослідили іншу знамениту картину - Венера і Марс кисті Боттічеллі і дійшли до висновку, що на полотні зображено Дурман звичайний, а бог війни на картині перебуває під впливом одурманюючих речовин.
Коментарі