Гурт TVORCHI - це нова ера української поп-музики. Звучать на рівні The Weeknd і Дуа Ліпи.
Так вважає Ігор Панасов, музичний критик, директор із розвитку премії YUNA. В інтерв'ю Gazeta.ua поділився міркуваннями про лауреатів національної музичної нагороди та тренди на вітчизняній поп-сцені.
Вручення YUNA 2021 відбулося 12 травня у столичному Палаці "Україна". Відзначили переможців у 17 номінаціях.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Оголосили переможців музичної премії YUNA
Чи вдалося цьогорічній церемонії "нагадати Україні, яка потужна й різноманітна в неї поп-сцена"?
– Я є частиною команди премії та членом журі. Але оскільки також журналіст, можу дивитися на подію з дистанції. У двох ключових категоріях варті перемоги інші номінанти. Не дуже класно, коли знову найкращим рок-гуртом назвали The Hardkiss, а найкращим виконавцем – Дмитра Монатіка. У них були достатньо сильні конкуренти. У перших - "Без обмежень", які за минулий рік просунулися вперед. Хотілося, щоб нагорода підсвітила їхній успіх. А Монатіку за підсумками 2020-го ні в чому не поступався Артем Пивоваров. Для розвитку української поп-сцени було б позитивно, якби нарешті виграв хтось, окрім Дмитра.
The Hardkiss і Монатік вчетверте перемагають у відповідних категоріях. Їм дають нагороди більше за інерцією, якщо вже конкуренції не бракує?
– Премія своїми результатами має підкреслювати саме тренди. І зміни в них були досить помітними для того, щоб у цих номінаціях перемогли інші. Та є певна інерційність у думках експертів, які віддають голоси. З цим важко сперечатися. The Hardkiss і Монатік встановили для себе планку, нижче якої найближчими роками навряд чи впадуть. Їхній авторитет для багатьох членів журі переважав поряд з успіхами, які показують інші виконавці. Таке моє припущення.
Вплинула й пандемія, яка є втручанням збоку в розвиток індустрії. Сцена в таких умовах не може природно розвиватися. Якби "Без обмежень" торік не скасували концерт на НСК "Олімпійський", не факт, що виграли б The Hardkiss. Тому що організувати виступ на головному стадіоні країни – це важливий аргумент, щоб тебе помітили. Але цього не відбулося. Втрата балів для гурту сталася через карантин.
У The Hardkiss цьогоріч найбільше нагород.
– П'ять, якщо враховувати "найкращий менеджмент" - Єгор Кір'янов. Хоча це дещо окремий приз. Не для артиста, а тих, хто працюють із ним.
Саме музиканти колективу здобули чотири. Окрім "найкращий рок-гурт", також за "найкраще концертне шоу". Я бачив наживо всі номіновані, але "The Hardkiss. Акустика" - поза сумнівами, найсильніше. За сенсами, дизайном, несподіваністю багатьох рішень їхній торішній концерт - справжній витвір мистецтва.
Фронтвумен гурту Юлію Саніну нагородили двома статуетками за спільну з Тіною Кароль композицію "Вільна" з мелодрами "Віддана" - "найкращий дует" і "найкраща пісня до фільму".
Ви виокремили Артема Пивоварова, якого відзначили за найкращу пісню – "Дежавю". Чому заслуговує на більше призів?
– Артем – представник нового покоління українських хітмейкерів. Розуміє, як створити пісню, що може завести мільйони людей. "Дежавю" справді отримала ту саму народну любов – бачив це по соцмережах. Було помітно, що захопила слухачів. Ця частина таланту Артема для мене давно знайома. Шість років спостерігаю за ним. Зокрема, багато співпрацює з іншими співаками. Не завжди знаємо, що був дотичний до створення деяких відомих композицій.
Другий козир: артист дійшов до того рівня, коли на сцені почувається настільки впевнено, що це вражає як феномен. На нинішній церемонії я встиг подивитися лише фінальний виступ Пивоварова і залишився вражений. Сильна та яскрава кода для всього заходу. Пам'ятаю, як три-п'ять років тому він співав по маленьких клубах. Я вже тоді бачив, скільки має енергії й таланту. Але не було ще ані достатньої команди, ані досвіду великої сцени. Сьогодні це помітно зрілий співак. Знає, що робити на сцені, чого не розуміють багато наших музикантів, які виходять і просто губляться.
"Без обмежень" отримали спеціальну нагороду за автоконцертний тур містами України. Теж варті більшої уваги з боку експертів?
– Випускають ту саму українську мейнстрімову музику, яка має лунати на радіо, в кафе та інших публічних просторах. Може, не лідери мистецтва, але їхній контент формує обличчя незалежної поп-культури.
Гурт створює такий прошарок, в якому існують "Друга ріка", "Океан Ельзи". Додає ваги цьому сегменту поп-року, в якому власне і складається звуковий інфопростір країни. Радію, що в них є партнери та спонсори, які допомагають вкладати гроші в розвиток проєкту.
Торік "Без обмежень" зіграли автомобільні концерти в дев'яти містах. Потужний і важливий хід. Показали, як може по-іншому існувати жива музика в умовах карантинних обмежень. Люди приїжджають на машині й компанією на своєму клаптику проводять час та отримують задоволення від улюблених пісень.
На другому місці за кількістю нагород - Tvorchi. Перемогли у трьох категоріях: "найкращий поп-гурт", "найкращий альбом" - 13 Waves, "найкращий електронний хіт" - Bonfire. Що пропонують цікавого?
– Tvorchi - це нова ера вітчизняної поп-музики. Платівка 13 Waves – абсолютно світовий рівень. Втілюють міжнародні тренди на українському ґрунті. Пропонують нашому слухачу те, що сьогодні актуально в топах західної сцени. Швидко і професійно підхоплюють музичні хвилі й адаптують до нашої реальності.
Радий, що в них з'являється більше україномовних пісень. Так можуть розраховувати на популярність у своїй країні. З англомовними здатні досягти якогось успіху на світовому ринку – невеликого, але спокійно заробляти й не думати про те, що їсти на другий день. А щоб бути вдома відомими й потрібними, краще співати українською. У нас ще років 10-15 англомовний контент буде важко робити масовим.
Подивився їхній номер із церемонії YUNA в записі на ютубі – сильно виглядає. За рік після участі в нацвідборі "Євробачення" дуже виросли. Помітно, що працюють над тим, як виглядають і поводяться на сцені, як співає вокаліст Джеффрі Кенні.
Цього року гурт відзначили вперше. Раніше не доходили навіть до номінацій. Думав, якщо виграють хоча б одну статуетку – це вже буде досягнення. Відзнака підсвітить їхню важливість. Але три – це тріумф. Більше шансів, що на хлопців звернуть увагу медіа та молода аудиторія, яка полюбляє саме таку музику.
Які саме світові тренди привносить сюди гурт?
– Насамперед саунд. Те, що модно за кордоном – є у TVORCHI. Звучать, як The Weeknd, Дрейк, Дуа Ліпа та інші лідери американських і європейських чартів. Увімкніть по черзі й почуєте, що це один і той же рівень.
У нас великих артистів не так багато. Саме харизматичних фігур, які розуміють, як потрібно працювати над собою. Із цим проблема. Хоча талантів вистачає. Але над талантом треба працювати.
Водночас не секрет, що Україна вже 5-7 років тому вийшла на світовий рівень саундпродакшену. Можемо спокійно стояти поруч із найсильнішими. Та у підході TVORCHI це виглядає більш концентровано. Те, як створюється сучасна музика, які звуки і форми подачі використовуються, яке складне аранжування. При тому, що треки танцювальні й начебто прості. А якщо почати розбирати за деталями, з'ясується, що там багато великої роботи. Це очевидно для професіонала, але не помітно для пересічного слухача.
Тепер у такої музики з'являється шанс на розвиток на вітчизняному ринку. Це для мене маленьке чудо. Бо знаємо, що масовий продукт в Україні загалом простіший.
Можна сказати, що тріумф TVORCHI спростовує тезу про "на манежі всі ті самі"?
– Премія не обмежилася лише свіжими відкриттями, як TVORCHI. Сім артистів виграли YUNA вперше цього року. TVORCHI, Артем Пивоваров, Kalush, Lida Lee, Олег Кензов, а також, як не дивно, "Танок на майдані Конґо" і Вєрка Сердючка.
ТНМК та Сердючка отримували статуетки раніше. Але не за продукт, а за досягнення в музиці. Ця відзнака стоїть осторонь від того, що відбувається у конкретний рік. Вручається не журі, а організаторами премії. Але тепер вразили експертів і мають нагороди як діючі сили індустрії.
ТНМК відзначили за "найкращий відеокліп" - "Історія України за 5 хвилин". Рідкісний випадок. Держзамовлення від Мінкульту призвело до появи найвищого рівня контенту, який працює на створення нашого інфополя. Знаю дітей, які "підсіли" на цей трек. Підспівують і запам'ятовують імена - для них наша історія постає вже чимось живим. Унікальний проєкт.
ТНМК просто здійснили новий крок у тому, що роблять. А для Сердючки минулий рік із випуском мініальбому Sexy взагалі став початком наступного етапу. Перемогла в категорії "найкраща пісня іншою мовою" - Make It Rain Champagne. Розвиває англомовний контент і намагається подавати себе як міжнародна, а не лише українська зірка. Як персонаж після "Євробачення" всім відома – ніхто не забув. Але після Dancing Lasha Tumbai подібних хітів не було. Свіжа робота показує співачку як модну поп-фігуру сучасного європейського ринку.
Дві нагороди має alyona alyona. Як "найкраща виконавиця" та за "найкращий хіп-хоп хіт" - "Гори".
– Вона не найсильніша як виконавиця. У номінації могли б виграти гранд-фігури нашого шоу-бізнесу – Настя Каменських або Оля Полякова. Це був би адекватний вибір.
Думаю, експерти захотіли підтримати нову хвилю. Те, чого не зробили, коли голосували за Монатіка та The Hardkiss. Рішення підкреслює, що alyona alyona прогресує. Вже не просто нішева співачка, відома насамперед шанувальникам жанру. Виходить на рівень високої медійної персони, яка у своє поле затягує дедалі більше людей. Має певний статус в інфопросторі. Цей процес засвідчив і цьогорічний альбом Galas, і участь у "Танцях із зірками". Журі вирішило додати балів виконавиці, яка підходить до рівня топів, але на сьогодні не є топом.
"Відкриття року" - Lida Lee. Чим здивувала?
– Нове ім'я. З'явилася минулого літа, а таке враження, ніби вже 10 років на сцені. Вразила потужною танцювальною музикою. Помітно, що накопичувала енергію, багато працювала над собою. Це талант, який знайшла і підхопила команда Монатіка - продюсерський центр Monatik Corporation. Зараз усе на початковому етапі. Вибудовується стратегія, в якій бік рухатися. Якби не пандемія, встигла б зробити більше. В умовах відсутності концертів немає сенсу і багато кліпів знімати. Думаю, в найближчі місяці побачимо, як розвиватиметься проєкт.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Ми не навчились любити чесно і відверто те, що зроблене в Україні" - Ігор Панасов
YUNA - національна професійна музична премія. Заснована 2011-го. Нагороджує найкращих вітчизняних артистів.
Повний список цьогорічних переможців:
Найкраща виконавиця: alyona alyona
Найкращий виконавець: MONATIK
Найкращий поп-гурт: TVORCHI
Найкращий рок-гурт: The HARDKISS
Найкращий альбом: TVORCHI - 13 Waves
Найкраща пісня: Артем Пивоваров - "Дежавю"
Найкраща пісня іншою мовою: Вєрка Сердючка - Make It Rain Champagne
Найкращий електронний хіт: TVORCHI - Bonfire
Найкращий хіп-хоп хіт: alyona alyona та KALUSH - "Гори"
Найкращий відеокліп: ТНМК - "Історія України за 5 хвилин"
Відкриття року: Lida Lee
Інший формат: "ДахаБраха"
Найкращий дует/колаборація: Тіна Кароль та Юлія Саніна - "Вільна"
Найкращий естрадний хіт: Олег Кензов - "По кайфу"
Найкраще концертне шоу: The HARDKISS - "The HARDKISS. Акустика"
Найкраща пісня до фільму: Юлія Саніна та Тіна Кароль - "Вільна", стрічка "Віддана"
Найкращий менеджмент артиста: Єгор Кір'янов - The Hardkiss, Ірина Монатік - MONATIK, MONATIK Corporation.
Спеціальні нагороди присудили MONATIK за онлайн-мюзикл "Ритм", Олегу Виннику - за наймасштабніший онлайн-концерт року на НСК "Олімпійський", Green Grey - за перший вертикальний концерт, "БЕZ ОБМЕЖЕНЬ" - за автоконцертний тур містами України, компанії MOZGI Group - за серію онлайн-концертів з доповненою реальністю.
Відзнака за особливі досягнення в музиці дісталася Тіні Кароль.
Коментарі