12-й Одеський міжнародний кінофестиваль пройде 14-21 серпня. Презентують 44 фільми.
Програмний консультант ОМКФ Алік Шпилюк розповів про українські прем'єри, світові хіти та приїзд зіркового гостя.
‒ Цього року єдина конкурсна програма – Національний конкурс, - каже Шпилюк. – За призи будуть боротися шість повнометражних і вісім короткометражних українських фільмів. Вперше Гран-прі за результатами глядацького голосування вручатимуть саме представнику Національного конкурсу. Лауреат отримає грошову винагороду 55 тис. грн. А журі визначить найкращий повний і короткий метр – по 30 тис. грн, найкращого режисера – також 30 тис. грн, найкращу акторську роботу – 25 тис. грн.
Які повнометражні фільми-конкурсанти?
‒ "Королі репу" режисера Мирослава Латика. 17-річний випускник сільської школи на прізвисько Казан понад усе прагне стати відомим репером та підкорити серце своєї дівчини Свєти. Заради здійснення мрій готовий ризикнути, але обставини спрямовують його життя в іншому напрямку. Щойно зроблена стрічка – найсвіжіша у програмі. Роботу над нею започаткував наш давній друг і колега, продюсер Юрій Мінзянов, який вже пішов від нас. Завершував його син Дмитро. Сподіваюся, глядачі гідно оцінять.
"Із зав'язаними очима" Тараса Дроня. Бійчиня змішаних єдиноборств Юля втратила нареченого на Донбасі. Кидає спорт і починає нові стосунки, щоб звільнитися від ролі вдови героя війни, яку нав'язує їй суспільство. Драма торік отримала приз за найкращий фільм конкурсу перших і других робіт на Варшавському кінофестивалі. Нарешті дочекалися української прем'єри.
"Простір" Дмитра Томашпольського. Історія про перший контакт людей з НЛО, що стався в період карантину. Унікальна подія не тільки в українському, а й світовому кінематографі. Картина повністю зроблена дистанційно під час весняного локдауну торік. Взяли участь 67 акторів. Знімали себе на смартфони й фотоапарати в умовах самоізоляції в 76 локаціях під керівництвом режисера, який потім змонтував надісланий матеріал.
"Національний музей" спільного виробництва України та США. Єдина документалка в конкурсі. Режисер Андрій Загданський мешкає у Штатах, але регулярно знімає в Україні. Пів року працював над фільмом про життя Національного художнього музею. Спостерігав за монтажем і відкриттям виставок – ікон, що дивом врятувалися після знищення більшовиками Братського монастиря в Києві, та робіт генія авангарду Олександра Богомазова. Оповідна лінія представляє символічний шлях українського мистецтва. Рік чекали на прем'єру. Автори не хотіли демонструвати стрічку онлайн. Варта того, щоб побачити на великому екрані.
"Стоп-Земля". Головна героїня - 16-річна Маша, яка навчається у столичній школі в 11-му класі. Готується до екзаменів, закохується в однокласника. Це повнометражний дебют нашої постійної учасниці, яскравої режисерки Катерини Горностай. Цьогоріч драма встигла здобути одну з головних нагород Берлінського кінофестивалю – "Кришталевого ведмедя" в конкурсній програмі Generation 14plus. Тепер зможемо подивитися в Україні.
"Суперник" німецького режисера Маркуса Ленца. 9-річний Роман їде до матері, яка виїхала на нелегальні заробітки до Німеччини. Там вона живе із 62-річним вдівцем Ґертом. Починається боротьба хлопця з незнайомцем за увагу близької людини. Це копродукція Німеччини та України. Головну роль зіграв одесит Єлізар Назаренко. Драма торік отримала приз за найкращу операторську роботу на кінофестивалі "Лістапад" у Мінську.
Як відбирали стрічки до конкурсної програми?
‒ Наша відбіркова комісія складається з п'яти учасників. Окрім мене, це програмний директор Ілля Дядик, продюсер Пилип Іллєнко, кінокритики Ольга Сидорушкіна з Одеси та Катерина Сліпченко зі Львова. Тобто у нас різноманітний погляд – гендерний, географічний і професійно-фаховий.
На участь подали понад 250 фільмів. З них близько 60 повнометражних. Маємо можливість показати обмежену кількість. Провели титанічну роботу. Передивлялися, ставили оцінки, сперечалися. Зробили нелегкий вибір, залишивши найкращі з багатьох цікавих проєктів.
Які з представлених фільмів можуть привернути широку аудиторію?
‒ Що потрібно масовому глядачу? Аби було зрозуміло, що відбувається на екрані. Дивляться передусім жанрове кіно. Таку складову мають три стрічки, які поєднують різні жанрові елементи. "Королі репу" - музична комедія та кримінальна драма. "Із зав'язаними очима" - спортивне кіно, мелодрама і трилер. "Суперник" - сімейна драма з акцентом на людські почуття.
Інші три конкурсанти – артхаусні картини. Більш вишукані, спонукають до рефлексій, інтелектуального осмислення. Це вимагає певної роботи над собою. А масовий глядач зазвичай приходить відпочити – поплакати, посміятися, чи отримати адреналін.
Що цікавого запропонуєте поза конкурсом?
‒ Показуємо фільми з головних міжнародних кінооглядів. Розуміємо, що всі очікують найсвіжіші світові новинки. Тому найбільше залежимо від Каннського кінофестивалю. Проводити ОМКФ до нього просто немає сенсу. Цьогоріч завершився пізніше, ніж зазвичай – 17 липня. Звідти привеземо мюзикл "Аннетт" Леоса Каракса, байопік "Бенедетта" Пола Верговена, трагікомедію "Найгірша людина в світі" Йоахіма Трієра, драми "Пам'ять" Апічатпонга Вірасетакула та "Герой" Асґара Фархаді.
Чи плануєте показати лауреата "Золотої пальмової гілки" – фільм жахів "Титан"?
‒ Ми думаємо про це. Це не так швидко робиться. Але надія вмирає останньою.
Щодо якої прем'єри вам найцікавіша реакція глядачів?
‒ Я не маю сумнівів у фестивальному глядачеві. У нас, так би мовити, пригодована аудиторія. Знає, що ми демонструємо, й готова до всього. Але мені цікаво, як реагуватимуть на деякі фільми. Скажімо, може здивувати "Пам'ять" тайського режисера Апічатпонга Вірасетакула. Він – неповторна особистість у світовому кінематографі. Як кажуть деякі критики, знімає не кіно, а витвори якогось іншого мистецтва. Або шалена й незвична анімація "Криптозоопарк" американця Деша Шо.
Зірковий гість – німецький актор Даніель Брюль. Як вдалося запросити?
‒ Це було досить складно. На щастя, він здійснив режисерський дебют, який ми покажемо. Це трагікомедія "Поганий сусід", що брала участь в основному конкурсі Берлінале.
Брюль – популярний актор, який знає, що таке бути зіркою. Зараз вперше стикнувся з роллю автора по той бік камери на знімальному майданчику. Наскільки я розумію, йому цікаво, як на першу спробу реагують у різних частинах світу.
У "Поганому сусіді" зіграв гіперболізованого себе. Персонажа також звати Даніель. Ті, хто його знають особисто – мали відчуття впізнавання. Тож актору ще й цікаво, як його сприймають інші.
Брюль якраз матиме трохи вільного часу без зйомок. Тому так склалося, що і ми хочемо поспілкуватися, і він має бажання розповісти про своє кіно. На Одеському кінофестивалі буде в неділю, 15 серпня. Представить фільм, проведе пресконференцію та майстер-клас. Це буде день Даніеля Брюля.
Наскільки очікуване повернення в офлайн після торішнього експерименту з онлайн-форматом?
‒ Для мене це важливо, адже торішній досвід свідчить про те, що онлайн - це несправжній фестиваль. Фільми мають демонструватися в кінозалі, де люди сидять поруч. А головне, що після перегляду можуть одразу обговорювати побачене. Це квінтесенція фестивалю, якої бракує в онлайні. А від зум-конференцій вже всі втомилися. Тому сподіваюся, що за три тижні не станеться нічого поганого і все у нас відбудеться.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Одеський кінофестиваль оголосив програму
Фільмом-закриттям 12-го ОМКФ буде комедійна драма "Малюк" 1921 року - дебютна повнометражна режисерська робота британського коміка Чарлі Чапліна. Безкоштовний показ у супроводі одеського симфонічного оркестру пройде на Потьомкінських сходах після церемонії нагородження 21 серпня.
Коментарі