вівторок, 26 листопада 2019 06:01

Укрзалізницю частково виставлять на продаж

Автор: INFO.UZ.UA
  Робітники Київського електровагоноремонтного заводу лагодять електричку, літо 2018 року. Підприємство належить Укрзалізниці. Ремонт одного потяга коштував майже 35 мільйонів гривень. До кінця року мали оновити 22. Знос парку приміського сполучення при цьому перевищує 90 відсотків, каже керівник компанії Євген Кравцов
Робітники Київського електровагоноремонтного заводу лагодять електричку, літо 2018 року. Підприємство належить Укрзалізниці. Ремонт одного потяга коштував майже 35 мільйонів гривень. До кінця року мали оновити 22. Знос парку приміського сполучення при цьому перевищує 90 відсотків, каже керівник компанії Євген Кравцов

"Плануємо залучити кілька мільярдів доларів упродовж наступних двох-трьох років. І вивести Укрзалізницю на перші місця серед транспортних компаній світу", — пише 33-річний Євген Кравцов 29 жовтня у "Фейсбуку". Голова правління Укрзалізниці того дня підписує на інвестиційному форумі в Маріуполі на Донеччині угоду про початок процедури розміщення частини акцій компанії на біржі з Міністерством інфраструктури та Європейським банком реконструкції і розвитку.

2 жовтня Верховна Рада виключила Укрзалізницю з переліку підприємств, заборонених до приватизації. Уряд планує розділити її на три компанії та почати продаж частини у 2022–2023 роках.

Держава залишиться мажоритарним власником, тобто їй належатиме понад 50 відсотків плюс одна акція, каже директор зі стратегічного розвитку Укрзалізниці Антон Соболевський, 33 роки:

— Ми йдемо шляхом Німеччини, Франції, Польщі. Там виділили компанії в окремі напрямки бізнесу: інфраструктура, пасажирські ­перевезення і вантажні. А над ними всіма холдинг, який ­керує.

Державі належатиме все залізничне полотно. Приватний бізнес зможе ввійти у власність вантажних вагонів, ­локомотивів, пасажирських перевезень. Позбудуться непрофільних активів. Загалом залучити планують $3 млрд.

— У нас є лікарні, цехи з виробництва металопластикових вікон та інше. Їх треба вигідно збути й направити кошти в основну діяльність, — говорить Євген Кравцов. Водночас виступає проти приватизації, наприклад, заводів із ремонту локомотивів і вагонів. Продані раніше — збанкрутували чи на межі виживання, як полтавський й івано-франківський.

– 20–25 відсотків акцій Укрзалізниці розмістять на біржі, де їх зможуть купити приватні компанії, — розповідає інвестиційний банкір Сергій Фурса, 37 років. — Найкраще — на Лондонській і продати іноземним інвесторам. Закордонний бізнес поширюватиме західні економічні методи на Укрзалізницю. Керування стане прозоріше, покращиться якість ­послуг.

— Укрзалізниця — збиткове підприємство, тому не цікаве для міжнародних інвесторів, — говорить колишній заступник міністра інфраструктури 40-річний Олександр Кава. — Її можуть купити тільки українські великі бізнесмени й використовувати для власного зиску, а не інфраструктурного розвитку країни. Якість перевезень падатиме, станції та маршрути закриватимуть. В Англії та Естонії приватизація закінчилися націоналізацією та додатковими витратами на відновлення залізниць.

Найбільшою проблемою Укрзалізниці називає збитковість і експерт Українського інституту майбутнього Володимир Шульмейстер, 50 ­років:

— Компанія роками не оновлює активи. Тому має брак вагонів і локомотивів. Потребує майже 3 мільярди доларів інвестицій на рік. Сама генерує щорічно до одного мільярда доларів. Не вистачає двох третин. Можна взяти зовнішні кредити. Але Укрзалізниця не використовує ефективно ті, що має. Брали 2017-го позику в Європейського банку на електрифікацію однієї ділянки залізничного полотна. Досі не реалізували, але залізниця сплачує відсотки.

Щоб залучити інвестиції, не обов'язково приватизувати активи Укрзалізниці. Можемо збільшувати кількість приватного бізнесу в галузі. Запускати локомотивні компанії, давати їм пріоритети в ремонтуванні. Іноземна фабрика могла б відкрити в нас свій філіал і виробляти двигуни для локомотивів.

Якщо ж приватизувати акції самої державної корпорації, наражаємося на ризики. Жоден інвестор не купить шматок Укрзалізниці виключно заради економічного зиску. Вкладення окупляться через десятки років. Тому закордонному бізнесу це не цікаво. А якщо акції куплять українські бізнесмени, їх вплив у країні зросте — лобіюватимуть власні інтереси. Це тільки погіршить стан залізниці.

12 мільярдів гривень збитку отримала ­Укрзалізниця від ­пасажирських перевезень торік. Їх покрили доходами від вантажних. Чистий прибуток компанії був 203,9 млн грн.

20 відсотків інф­раструктури ­Укрзалізниці формують 80 процентів доходу. Майже половина колій і понад 300 станцій — малодіяльні.

200 компаній із вантажних перевезень і 60 із пасажирських діють у Німеччині. Франція має 20 і чотири відповідно.

272 тисячі людей працюють на Укрзалізницю. Це найбільший роботодавець країни.

82 відсотки вантажних і половину пасажирських перевезень в Україні забезпечує Укрзалізниця.

Зараз ви читаєте новину «Укрзалізницю частково виставлять на продаж». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути