пʼятниця, 22 лютого 2013 06:45

"На дорогу йде лише 20 копійок з виділеної гривні". Найзручніше красти на ямковому ремонті

Автор: Малюнок: Володимир КАЗАНЕВСЬКИЙ
 

Нинішній стан доріг пов'язаний із тим, що 98% усіх ремонтних робіт — це латання ям, а не капітальне будівництво, вважає експерт з оцінки консалтингової компанії "Інвест-експерт" Віктор Медвідь, 29 років.

— Термін служби так званого ямкового ремонту — від трьох до шести місяців. Відповідно, якщо дороги підлатали торік, то цієї весни буде повний бедлам, — пояснює Медвідь. — За даними Держкомстату, 2012-го зношеними були 80 процентів українських доріг. Щороку таких більшає на 10 відсотків, а будують нових тільки 5 відсотків. Якщо так далі, за чотири роки повністю зношеними будуть 100 процентів українських шляхів.

Вихід тільки в капітальному будівництві. Тоді дороги вистачає не на три-шість місяців, а на 10-20 років.

Що заважає робити капітальні ремонти?

— Корупція в будівництві. Кошториси завищують у рази, щоби чиновники мали змогу отримати "відкат". Також неефективно організоване будівництво, через що його собівартість може зростати втричі. Наприклад, коли з одного району везуть асфальт, з іншого — щебінь, техніку беруть у сусідній області. З нормативів, розроблених Кабміном, будівництво 1 кілометра дороги на чотири смуги обходиться у 5,5 мільйона гривень. А в нас на кілометр — 10-15 мільйонів. Будуємо одне покриття, а платимо як за три.

Чому все капітально не відремонтують за раз?

— На ямковий ремонт можна списати будь-яку суму. Перевірити — нереально.

На яких рівнях крадуть?

— Скажімо, місцева влада може робити серйозний ремонт тільки по державній програмі. Місцеві чиновники, як тільки отримують гроші з Києва, мають віддати відкат нагору. Та ще й самим на місці треба вкрасти. Тому проектну документацію готують із завищеними сумами. З однієї гривні, яка інвестується в дорогу, реально в будівництво йде 20 копійок.

Ми проводили експеримент — самі купили щебінь, асфальт і все необхідне для аварійного ремонту шляху. Коштувало це 70 гривень за "квадрат". А за кошторисами чиновників — 2764 гривні.

Гроші почали масово красти за часів незалежності?

— Ні, ще за Союзу. Змінилися тільки апетити. Раніше відкати становили 10-20 відсотків вартості доріг. Сьогодні — 80-90. Ми рахували гроші, виділені на будівництво трас до Євро-2012. Вийшло, що на ремонти списали суму, за яку можна було збудувати дуже якісну дорогу на шість смуг із Донецька до Львова.

Як вирішити проблему фінансування?

— Потрібно 500 мільярдів гривень, щоб зробити дороги ідеальними. Акцизний збір на пальне може принести близько 2 мільярдів на рік. Пасажирські перевезення — лише до мільярда. Цього не вистачить. Ми пропонуємо ввести оплату 5-10 копійок за кілограм вантажу, перевезеного автотранспортними компаніями. Тоді за рік до бюджету надходитиме 125 мільярдів гривень.

Міст обійшовся у 22 рази дешевше

Підприємці райцентру Шар'я Костромської області Росії скинулися грошима та будматеріалами й звели міст через річку Шар'ївка. Капітальна переправа обійшлася у 550 тис. руб., 148 тис. грн.

Натомість за кошторисом влади на будівництво мосту мали витратити 14 млн руб. — 3,8 млн грн. Тобто, у 22 рази дорожче.

— Приходили жители посёлка, говорили: ребята, я могу помочь вот этим, по 500 рублей, по 1000. Мы были рады любому вливанию, потому что это не в личный карман шло, это шло на материалы и ремонт, — каже місцевий коваль Сергій Захаров. Він організував збір коштів на будівництво.

Новий міст може витримати транспорт вагою до 12 т. Старий зруйнувався минулого літа. Частина жителів Шар'ї були відрізані від центру міста.

 

Зараз ви читаєте новину «"На дорогу йде лише 20 копійок з виділеної гривні". Найзручніше красти на ямковому ремонті». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

2

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути